Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Mr Olson

Bästa upplägg för bilder på en Synology NAS

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har precis införskaffat en Synology NAS, D215j med 2st 2 TB diskar som en följd av att min Time Capsule krashade i veckan. Jag har haft time capsulen till att lägga time machine backuper på från en iMac. Jag har valt att spegla de två diskar i Raid 1

Med en den nya lösning öppnas det upp en del möjligheter kring att skapa ett eget moln. Att skapa detta för de dokument jag har var enkelt med Synologys egna cloud station men där jag inte riktigt vet vilken väg som är bäst är när det kommer till de bilder jag har, biblioteket är ca 50 GB. Som jag ser det finns det tre alternativ:

1. Skapa en egen partition som jag fortsätter att lägga över time machine backuper på precis som tidigare. Detta torde vara den enklaste lösning men nackdelen är att jag inte kan komma åt filerna från någon annan enhet (För det går väl inte att titta i time machine filer som i katalogstruktur).

2. Använda cloud station och peka på mappen originals i iPhoto (har inte uppdaterat ännu) då kommer samma information att finnas lokalt på min dator men även på NASen (så har jag gjort med de få dokument jag har). Baksidan med detta är att om jag sedan kör Time Machine till NASen kommer jag ha tre uppsättningar av biblioteket vilket känns lite väl onödigt. Kanske att man inte kör time machine, har aldrig nyttjat funktionen med att ta upp något gammalt.

3. är att flytta över hela biblioteket till NASen. Baksidan här är väl att apples egna program inte funkar jätte bra när man flyttar ut allt till en extern disk och då får man hitta något annat bildindexerings/redigerings-program tycker inte att synologys egna har imponerat.

Någon som har erfarenhet av ovanstående?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...