Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ollie Williams

Rekommendera Poster

Ollie Williams

Hejsan,

 

Jag är i behov av ny skärm samt nytt batteri till min iPhone 5S.

 

Inga problem att hitta på nätet, men min fråga är hur jag väljer? Är det originaldelar som säljs i de svenska butiker som säljer reservdelar? Går det ens att veta? Om inte, vilken kvalitet håller de delar som finns? Skiljer det mellan olika tillverkare/butiker?

 

Hur väljer jag reservdelar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det är inga originaldelar som säljs även om de påstår det.

Det går inte veta i förväg hur kvalitén är.

Och risken finns att touchen reagerar dåligt då skärmen inte kalibreras ihop med telefonen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

håller med knasen,man vet inte riktigt vad man får,köpte en ny komplett display till min iphone 5c från fyndiq för 700 riksdaler,den funkar hyffsat bra,dock inte lika perfekt respons som en original,ska du ha original är det nog bara o lämna in den till en apple-reseller,men då lär det nog springa iväg i pris också

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Som knasen säger så finns det i princip inga originaldelar i svenska onlinebutiker, då får man vända sig till en Apple-auktoriserade servicepartner (https://locate.apple.com/se/sv/). Som du säger Ollie Williams så finns det mängder av reservdelar att handla på nätet, dock kan kvalitén skilja sig markant på dessa reservdelar. Så för att svara på din fråga: Det är svårt att välja reservdelar då man inte har en aning om hur kvalitén är. Hos oss garanterar jag reservdelar av hög kvalité till ett schysst pris. Handla reservdelar till iPhone 5S här: https://www.nordicbox.se/reservdelar-till/apple/iphone-5s/ . Du hittar även instruktionsvideo på produktsidorna hur du går tillväga för att utföra reparationen själv :) Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iPhoneReservdelar.se

Tänk också på att du oftast får vad du betalar för.

Sen vill jag påstå att det faktiskt finns original delar i den mening att det är samma komponenter som används som skärmen som följde med telefoner.

i vissa fall är dessa monterade hos Foxcon i andra av mindre firmor.

Saken är den att apple tillverkar ingenting själv utan använder sig av underleverantörer. Så skärmar kan komma från Samsung, LG, Sharp och batterier oftast från Sony

Så länge det kommer från samma tillverkare med samma specifikation så är det likvärdigt originalet som följer med telefonen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mjo, men man kommer ju fortfarande inte från att skärmen ska kalibreras ihop med telefonen vid bytet.

Visst det går att byta skärm utan kalibrering men resultatet kan bli därefter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Hur går kalibreringen till då? Vad innebär den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...
Ollie Williams

Ok. Såhär gick det.

 

Jag gick till lokala iPhone reparatören (ej ASP) som verkade seriös och hade bra bemötande. Jag bytte batteriet plus skärmen.

 

Batteriet: Tappade typ 80% batteri under första natten då den låg i vila. Fick lite panik tills jag insåg att batteriet nog behövde någon laddning till. Det hjälpte. Efter några laddningar kom det upp i full kapacitet och funkar finfint.

 

Skärmen: Efter bara en halv dag började jag se tecken på att den strulade. Ibland hände inget när jag tryckte på skärmen, ibland hände det något fast jag inte tryckte och ibland hände helt fel sak, scroll blev förstoring eller åt fel håll. Efter någon vecka kom jag tillbaka och klagade. Inga problem, de sa att det är ovanligt men att vissa skärmar har fel och de bytte den kostnadsfritt. Nästa skärm fungerade om möjligt ännu sämre. Total katastrof och jag har dessutom varit bortrest vilket gjort att jag haft en halvt obrukbar mobil i 2 veckor. Jag gick tillbaks och klagade igen. Anledningen till att jag bytt skärm var att jag ville förlänga livet på min iPhone. Skärmen var inte trasig utan hade delaminerat lite, delat på sig och stack upp något, men fungerade i övrigt fint. Som tur var hade jag bett att få med mig den hem efter första bytet. Så nu bad jag om pengarna tillbaks och att de satte tillbaks min originalskärm, och nu funkar allt som det ska igen.

 

Lärdomar: Aldrig mer 3'e parts komponenter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...