Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Forumflytt i morgon - forumet nere några timmar


Joel Westerholm

Rekommendera Poster

Joel Westerholm

Vi ska flytta forumet till nya, fräscha servrar under morgondagen. Arbetet sätter igång någon gång på förmiddagen och beräknas ta några timmar, så under den tiden kommer det inte vara möjligt att komma åt forumet. Om allt går vägen ska det vara igång igen tidig eftermiddag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men, men, men....

 

Vad ska jag då hitta på halva dagen? :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi får väl gå ut.

post-11001-0-80248000-1452708384_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kan det vara möjligt att det inte går flytta innehållet på servrarna utan att man måste stänga ner forumet?

Inte för att jag är beroende av det utan mest nyfiken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förmodligen för att det är enklast.

Man stänger ner så inget händer på forumet (inga nya inlägg) under tiden man flyttar innehållet till den nya servern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gick smidigt tydligen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har fått en lång svart banner med en massa rubriker på, som dessutom följer med när man skrollar. Irriterande. Och användarpanelen ser lite luftigt knepig ut.

 

post-28798-0-91597000-1452770418.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har fått en lång svart banner med en massa rubriker på, som dessutom följer med när man skrollar. Irriterande. ...

Den kunde jag fixa själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den kunde jag fixa själv.

Vad kul för dig!

Om du hade berättat hur, skulle informationen ha ett värde för andra forummedlemmar/-besökare också...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad kul för dig!

Om du hade berättat hur, skulle informationen ha ett värde för andra forummedlemmar/-besökare också...

Visst (trots din uppenbara sarkasm* som gör att just du inte förtjänar det, men jag gör det för andra). Klistra in detta i Anpassa AdBlocks manuella filter (eller motsvarande i annan annonsblockerare):

forum.macworld.se##DIV[class="nw-menu"]

*Tonen i ditt inlägg fick mig att tänka på denna bild jag såg i Facebook idag:

 

10552450_755725741159033_816171713342688

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag talade inte i egen sak! Det var faktiskt det som var själva poängen – att höja blicken bort från den egna naveln…

 

Med detta sagt så var ditt filter elegantare än mitt, som bestod av partiella blockeringar. Så tack för den infon! (Som just jag då alltså inte ”förtjänade”…)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag talade inte i egen sak! Det var faktiskt det som var själva poängen att höja blicken bort från den egna naveln

 

Med detta sagt så var ditt filter elegantare än mitt, som bestod av partiella blockeringar. Så tack för den infon! (Som just jag då alltså inte förtjänade)

I så fall, använd inte mitt filter. För du är väl ingen hycklare, utöver oartig?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På vilket sätt skulle jag vara en hycklare, menar du? Och vari ligger det oartiga?

Som sagt, jag bad dig inte om ditt filter. Jag vände mig mot att du berättade att du fixade din banner och inte hur. För de allra flesta är det senare långt mer intressant än det första.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På vilket sätt skulle jag vara en hycklare, menar du? Och vari ligger det oartiga?

Som sagt, jag bad dig inte om ditt filter. Jag vände mig mot att du berättade att du fixade din banner och inte hur. För de allra flesta är det senare långt mer intressant än det första.

Intressant nog har du själv avslöjat att du själv hade en lösning, om än enligt egen utsago inte lika "elegant". Den berättade du inte om, vilket omöjliggjorde att någon ens artigt skulle kunna be om den. Ändå anser du dig ha rätt att förmana mig att jag inte omedelbart delade med mig av min lösning. Jag har hjälpt hundratals människor genom åren med diverse datorrelaterade saker. Det enda jag förväntar mig är vänlighet, artighet och tacksamhet. Det är tydligen för mycket begärt, enligt dig. Dina "frågor" besvarar jag inte, för de redovisar egentligen bara din självupptagenhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antingen har ni båda vaknat på fel sida, eller så har ni haft något gammalt groll som kommit upp till ytan.

 

Litet mer vänlighet tycker jag borde vara på sin plats. Ingen nämnd och ingen glömd. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joel Westerholm

Jag har fått en lång svart banner med en massa rubriker på, som dessutom följer med när man skrollar. Irriterande. Och användarpanelen ser lite luftigt knepig ut.

 

attachicon.gifalix.png

 

Bra att du såg, stajlen där är fixad nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joel Westerholm

Hur kan det vara möjligt att det inte går flytta innehållet på servrarna utan att man måste stänga ner forumet?

Inte för att jag är beroende av det utan mest nyfiken.

 

Det är klart det går att skriva ett system som fungerar så. En nätbutik som omsätter miljoner i timmen tar man ju inte ner för en flytt (om man inte heter Apple, men det är ju knappast av tekniska skäl de gjorde så).

 

Men det är inte värt besväret för en sajt som ett forum, och det innebär också onödiga risker. Vad det handlar om är att vi måste frysa databasen innan den kopieras, sedan tar kopieringen en stund och efter det tar det en stund innan dns-ompekningen slår igenom hos alla internetleverantörer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det är klart det går att skriva ett system som fungerar så. En nätbutik som omsätter miljoner i timmen tar man ju inte ner för en flytt (om man inte heter Apple, men det är ju knappast av tekniska skäl de gjorde så).

 

Men det är inte värt besväret för en sajt som ett forum, och det innebär också onödiga risker. Vad det handlar om är att vi måste frysa databasen innan den kopieras, sedan tar kopieringen en stund och efter det tar det en stund innan dns-ompekningen slår igenom hos alla internetleverantörer.

 

Ok tack för infon :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den kunde jag fixa själv.

Tack, det blev betydligt bättre.

Visserligen är det en svart bit kvar i övre högra hörnet, men det får man väl acceptera

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, det blev betydligt bättre.

Visserligen är det en svart bit kvar i övre högra hörnet, men det får man väl acceptera

Jaså? Du menar inte de egna kontrollerna? Så här ser det ut hos mig:

 

post-28798-0-13686600-1452782803_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaså? Du menar inte de egna kontrollerna? Så här ser det ut hos mig:

 

attachicon.gifforum.jpg

Yes, ser lite fulare ut när det ligger en "aktiv" rapport som inte är åtgärdad.

 

post-113-0-29759800-1452784071_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...