Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Integrera Dropbox and Finder fullt ut?

Canon200

Rekommendera Poster

Hej,

Jag sitter och funderar på att flytta delar av min hårddisk till Dropbox. Huvudanledning är att jag delar en rad mappar med olika personer jag arbetar tillsammans med. Nu riskerar jag hela tiden att arbeta i två olika filer. Dessutom skulle det kännas bra att ha en backup på alla mina filer kontant uppdaterad.

Min fråga är hur mycket det går att integrera DropBox i Mac. Just nu ligger Dropbox som en mapp i Finders huvudmeny. Sedan har jag en rad "favoriter" som Downloads, Serier, Bilder osv.

Vad jag skulle vilja ha är olika favoriter mappar som jag arbetar mest med från Dropbox liggandes i Huvudmenyn i Finder för att jag snabbt ska kunna klicka mig in till den mapp där jag har filerna. Finns det något sätt att skapa detta system?

Tack på förhand för eventuella tips!

Anders

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det bara handlar om att lätta komma åt de olika Dropbox-mapparna du använder, så hade en snabb lösning varit att helt enkelt dra in mapparna till vänstersidan – under »Favoriter«.

Jag vet dock inte vad du menar med »Huvudmenyn i Finder«.

/ Kiwi

Länk till inlägg
lappen71

Dropbox är ingen molnlagringstjänst utan en synktjänst. Med andra ord så dom filer som ligger på datorn ligger i Dropbox. Tar du bort en fil på datorn försvinner den Dropbox också.

Det går visst att välja selektiv synkning men frågan är om det går göra på hela Dropbox mappen.

Länk till inlägg

Dropbox är ingen molnlagringstjänst utan en synktjänst.

Inte för att det kanske har med ämnet att göra, men man måste väl ändå säga att Dropbox är en molnlagringstjänst också?

/ Kiwi

Länk till inlägg
lappen71

Inte för att det kanske har med ämnet att göra, men man måste väl ändå säga att Dropbox är en molnlagringstjänst också?

/ Kiwi

Nu märker vi verkligen på ord och om du läst vad han är ute efter och vad Drobbox klarar av så är det inte vad han är ute efter.

Kanske vi har olika definitioner av vad molnlagringstjänst gör.

Men om vi säger så här. Dropbox är en molnlagringstjänst som synkar dina lokalt lagrade filer mot molnet. Det är inte en renodlad lagringsplats i molnet.

Länk till inlägg

Men om vi säger så här. Dropbox är en molnlagringstjänst som synkar dina lokalt lagrade filer mot molnet. Det är inte en renodlad lagringsplats i molnet.

Nu är jag nöjd. ;)

Jag utgår ifrån att TS skaffar ett Business-konto hos DB, så att filhistoriken blir ∞.

/ Kiwi

Länk till inlägg

Nu märker vi verkligen på ord och om du läst vad han är ute efter och vad Drobbox klarar av så är det inte vad han är ute efter.

Kanske vi har olika definitioner av vad molnlagringstjänst gör.

Dropbox går att använda som renodlad lagringsplats. Man måste ju inte installera klienten. Precis som Microsofts OneDrive, Apples iCloud och Googles GoogleDrive. Samtliga går utmärkt att lagra filer hos utan att ha en installerad klient som synkar.

Länk till inlägg
lappen71

Dropbox går att använda som renodlad lagringsplats. Man måste ju inte installera klienten. Precis som Microsofts OneDrive, Apples iCloud och Googles GoogleDrive. Samtliga går utmärkt att lagra filer hos utan att ha en installerad klient som synkar.

Är det ett svar på TS problematik?

Han vill ha det integrerat i Finder och då lär han behöva installera en klient.

Förstod att några skulle reagera över mitt ordval att Dropbox inte är en molntjänst :)

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...