Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mac Mini 4K


Neus

Rekommendera Poster

Köpte en Mac Mini 2.60hrz(sent2014) för ett par dagar sedan. Tanken är att att ha den som media dator inkopplad till min 4K tv.

Har ställt in upplösningen till 4k, 30hrz.

 

Men alla klipp jag försökt mig på att kolla med 4k upplösning hackar extremt mycket. Både nerladdade videos och via Youtube.

 

Är det så enkelt att Mac mini inte klarar av att spela upp 4k videos eller vad gör jag fel? Den är inkopplad med hdmi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30Hz är väl för lågt på 4K?

Du måste upp i 60Hz och mer för att det ska se någorlunda ut.

Frågan är klarar grafikkortet av 4K upplösning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja 30Hz är ju egentligen för lågt. Men det det är vad som funkar med Mac mini verkar det som.

 

Ja alltså jag vet inte om grafikkortet gör det. Har googlat som fan men får ingen klarhet i det.

 

Är kanske bara så att det inte funkar. Vilket vore oerhört trist. Hade varit intressant om nån annan med Mac mini kunde berätta hur det funkar för dom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svaren.

 

Ja det har jag läst på Apples hemsida. Just därför jag är lite besviken och förvånad över att det hackar fryser så himla mycket. Det går inte att kolla på Youtube klipp i 4k utan att bilden fryser hela tiden.

Så kan det inte vara meningen att det ska vara trots enbart 30hz

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får tänka på att 4k fortfarande är hi-end och du har köpt en low-end-Mac. Så du kan inte förvänta dig hi-end-resultat. Tyvärr...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telly82 ja så är det nog. Vill mest veta så det inte beror på något fel jag har gjort. Även fast jag tycker det är tråkigt att det inte funkar som jag trodde och hoppades på.

 

Men vore fortfarande intresserant vad andra har för erfarenheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du spelar upp 4k-video, vad händer då i Aktivitetskontroll?

Går CPUn i botten, exempelvis?

Eller minnesanvändningen?

 

Tyvärr finns det ju ingen mätare för GPUn...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är dålig på datorer men processorbelastningens staplar blir höga. Vad kan man dra för slutsatser av det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är dålig på datorer men processorbelastningens staplar blir höga. Vad kan man dra för slutsatser av det?

Att datorn är hårt belastad, den kan ha svårt att hinna med att rendera alla pixlarna tillräckligt snabbt. När den har det kan den hoppa över en bild (frame) för att hinna ikapp. Det är då det ser hackigt ut.

 

RAM verkar ju räcka till i alla fall, så det är i alla fall inte det som är problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att datorn är hårt belastad, den kan ha svårt att hinna med att rendera alla pixlarna tillräckligt snabbt. När den har det kan den hoppa över en bild (frame) för att hinna ikapp. Det är då det ser hackigt ut.

 

RAM verkar ju räcka till i alla fall, så det är i alla fall inte det som är problemet.

 

Ah okej. Då förstår jag. :)

 

Jag fick för mig att prova en annan webläsare istället för chrome, testade med Safari. Och då funkade det helt perfekt med 4K uppspelning. Så det verkar vara chrome som helt enkelt var problemet för mig. Vad kan det bero på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick för mig att prova en annan webläsare istället för chrome, testade med Safari. Och då funkade det helt perfekt med 4K uppspelning. Så det verkar vara chrome som helt enkelt var problemet för mig. Vad kan det bero på?

Det beror på att de är skrivna (programmerade) på helt olika sätt med olika metoder. Ibland är den ena bättre, ibland den andra. Helt beroende på situation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Jag fick för mig att prova en annan webläsare istället för chrome, testade med Safari. Och då funkade det helt perfekt med 4K uppspelning. Så det verkar vara chrome som helt enkelt var problemet för mig. Vad kan det bero på?

Det kan bero på att nedanstående är markerat i Chrome > Inställningar > Avancerade inställningar. Testa att köra utan att det är markerat. Det kan lösa en del grafikrelaterade problem.

 

post-28798-0-06221700-1452683530.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det hjälpte tyvärr inte. Men det funkar ju trots allt i safari.

 

Men jag har laddat ner div olika 4k klipp från näten. Men ingen av dom funkar att spela upp i vlc. Bilden fryser och hackar extremt mycket. Finns det något knepp man kan använda sig av där för att få det att funka?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det hjälpte tyvärr inte. Men det funkar ju trots allt i safari.

 

Men jag har laddat ner div olika 4k klipp från näten. Men ingen av dom funkar att spela upp i vlc. Bilden fryser och hackar extremt mycket. Finns det något knepp man kan använda sig av där för att få det att funka?

Ironiskt nog kan man spela upp filmer i Chrome... Men inte i Safari.

 

post-28798-0-21320800-1452716170_thumb.jpg

 

Annars är MPlayerX värt att testa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

QuickTime Player inte att förglömma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...