Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

MBP och byte av disk


kiplon

Rekommendera Poster

Har så länge tänkt byta disk i min MBP Early 2011 17 tum https://support.apple.com/kb/SP621?locale=sv_SE&viewlocale=sv_SE

 

Nu har jag kommit till skott och tänker göra bytet. Datorn funkar finfint egentligen men när jag grejar med bilder och alternerar mellan LR och PS så segar den ner något otroligt, badbollar hit och badbollar dit. Så man nästan hinner gå och fika mellan varven.

 

Tänkte mig en Samsung 850 EVO Series 500 GB. Macen är redan utrustad med 16 GB RAM och med en ny rapp disk så borde tyngre jobb flyta bättre?

 

Jag har alltid utgått från att den har en hårddisk, därav tanken att byta till en snabbare SSD-disk. Men nu när jag är i s a s skarpt läge så börjar jag undersöka saken och finner då att den redan har en SSD i sig, en SSD 840 EVO 250GB. Köpte datorn begagnad för något år sedan och tänkte inte så mycket på vilken disk den hade, eftersom den går så bra.

 

Så nu till mina funderingar/frågor:

 

Hur kan det då komma sig att den ändå är såpass seg så fort tyngre jobb görs på den?

Kommer jag verkligen att få en rappare dator med diskbytet?

 

Har försökt och jämfört de olika läs- och skrivhastigheterna, men kan inte finna vilka de är på gamla disken? Men har den tänkta nya disken högre sådana?

 

post-67957-0-05556500-1452421222_thumb.png

 

Kort och gott så börjar jag verkligen undra om det är värt pengarna och jobbet att byta disk överhuvud taget?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 54
  • Created
  • Senaste svar

Den modellen (och ditt exemplar) har en firmware som med tiden segar ned prestandan. Det finns en fix här*. Artikel här. Man laddar ned iso:n, bränner den på skiva, startar upp datorn med skivan, och uppgraderar firmware via instruktionerna på skärmen. Jag har gjort det med två sådana SSD på mina döttrars MBP, och de har inga prestandaproblem.

 

*

post-28798-0-91817300-1452422169_thumb.jpg

 

PS. Får du bara ordning på firmware och prestandan så finns det ingen anledning i nuläget för dig att byta till en nyare SSD. Med det sagt kan det för all del finnas andra förklaringar till att datorn är slö, som är mjukvarurelaterade.

 

PPS. Dessutom ser jag att TRIM inte är aktiverat. Ladda ned Trim Enabler och aktivera TRIM, så förlänger du SSD:ns livstid.

 

PPPS. Självklart tar du backup innan du uppgraderar SSD:ns firmware.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den modellen (och ditt exemplar) har en firmware som med tiden segar ned prestandan. Det finns en fix här*. Artikel här. Man laddar ned iso:n, bränner den på skiva, startar upp datorn med skivan, och uppgraderar firmware via instruktionerna på skärmen. Jag har gjort det med två sådana SSD på mina döttrars MBP, och de har inga prestandaproblem.

 

*

attachicon.giffirmware.jpg

 

PS. Får du bara ordning på firmware och prestandan så finns det ingen anledning i nuläget för dig att byta till en nyare SSD. Med det sagt kan det för all del finnas andra förklaringar till att datorn är slö, som är mjukvarurelaterade.

 

PPS. Dessutom ser jag att TRIM inte är aktiverat. Ladda ned Trim Enabler och aktivera TRIM, så förlänger du SSD:ns livstid.

 

PPPS. Självklart tar du backup innan du uppgraderar SSD:ns firmware.

Aha, då ska jag ladda ner firmwaren och de andra åtgärderna. Tack så mycket för svaret.

Ska köra ordentlig backup innan jag gör något bara. Återkommer om jag behöver.

 

EDIT; faktum är att jag faktiskt läste någonstans om firmware-uppdatering men tog inte fasta på det, ordentligt. Nu tänker jag att jag borde ha gjort det. Istället för att bara tänka nytt, som en enkel genväg och slippa sätta mig in i det. Men nu har jag ju dina länkar

 

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tips: När det gäller att bränna iso till skiva på Mac så använder jag SimplyBurns, funkar utmärkt (även i El Capitan).

 

attachicon.gifsb.jpg

Okej, tack. Ska kolla även det. Kör Mavericks på MBP;en. Känns så stabilt och bra med de program jag använder i princip dagligen så jag vill inte riskera något programras bara för att...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En EVO 850 är ett knäpp snabbare än EVO 840 och en 500 GB är snabbare än 250 GB på grund av flera kanaler. Men skillnaden är så liten att du inte skulle märka det om du inte mätte noggrant. Så försök lösa problemet. Även en SSD kan gå sönder så räkna inte bort det problemet. Den segar också ner när den blir överfull men är mindre känslig en en vanlig hårddisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, tack. Ska kolla även det. Kör Mavericks på MBP;en. Känns så stabilt och bra med de program jag använder i princip dagligen så jag vill inte riskera något programras bara för att...

Det vara bara en upplysning att SimplyBurns också fungerar i El Capitan.

 

En EVO 850 är ett knäpp snabbare än EVO 840 och en 500 GB är snabbare än 250 GB på grund av flera kanaler. Men skillnaden är så liten att du inte skulle märka det om du inte mätte noggrant. Så försök lösa problemet. Även en SSD kan gå sönder så räkna inte bort det problemet. Den segar också ner när den blir överfull men är mindre känslig en en vanlig hårddisk.

Det finns skillnader men de är inte så stora, enligt PassMark. I alla fall motiverar det ingen uppgradering, med tanke på kostnaden, som jag ser det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Det finns skillnader men de är inte så stora, enligt PassMark. I alla fall motiverar det ingen uppgradering, med tanke på kostnaden, som jag ser det.

Jag skrev ju det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tips: När det gäller att bränna iso till skiva på Mac så använder jag SimplyBurns, funkar utmärkt (även i El Capitan).

 

attachicon.gifsb.jpg

Kan det stöta på patrull om man bara bränner ner det med de funktioner som redan finns? Isåfall kan jag eliminera det på något sätt? Det går nämligen inte att ladda ner simplyBurns

 

 

Edit: Hittade programmet på macupdate förresten

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det stöta på patrull om man bara bränner ner det med de funktioner som redan finns? Isåfall kan jag eliminera det på något sätt? Det går nämligen inte att ladda ner simplyBurns

 

 

Edit: Hittade programmet på macupdate förresten

SimplyBurns använder jag för då får jag aldrig något trassel med brända iso-filer. Därför har jag inte sökt efter andra lösningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen, nu är åtgärderna utförda och jag hoppas det kommer att märkas ;)

 

Så nu när jag spar pengarna för en SSD-disk, förhoppningsvis. Så borde jag faktiskt lägga dem på ytterligare en extern disk. Nu har jag alla bilder i datorn med backup till två separata diskar och till TC via TM. Men jag borde tömma datorn på bilder och ha dem tillgängliga externt istället och när jag öppnar LR så når jag bilderna lika bra som om de låg på datorn. Tips mottages tacksamt på hur jag löser det?

 

Bombsäkert är iaf att det är en SSD EVO840 som sitter i datorn och att jag inte förstått det kan kanske förklaras av nedanstående, jag som inte är så teknisk ;) har ju mest bara sett bilden på disken och tänkt att det är en hårddisk:

post-67957-0-09473800-1452459090_thumb.png

 

Där syns det också att jag måste börja se mig om efter bättre lösning, 250 GB är inte mkt när det lagras bilder

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderar om den här http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/197896-wd_extern_harddisk_my_passport_pro_2tb

kan vara lösningen? Onödigt mkt utrymme på den visserligen. Vill ha någon trådad lösning och inte något som är beroende av nätverk och nås via wifi.

 

Thunderboltporten är f ö den enda snabba porten som är ledig. Men hur var det nu? Är Fire Wire snabbare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Thunderboltporten är f ö den enda snabba porten som är ledig. Men hur var det nu? Är Fire Wire snabbare?

Nej, Thunderbolt är snabbast, därefter USB 3, sedan Firewire-800, sedan Firewire-400, sedan USB 2.

(Jag talar då om den praktiska hasigheten. USB 2 har högre TEORETISK hastighet än FW-400, men lägre praktisk hastighet.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste på lite om Thunderbolt och den port jag har överför 10 Gbit/sek, vilket torde räcka mer än väl

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, Thunderbolt är snabbast, därefter USB 3, sedan Firewire-800, sedan Firewire-400, sedan USB 2.

(Jag talar då om den praktiska hasigheten. USB 2 har högre TEORETISK hastighet än FW-400, men lägre praktisk hastighet.)

Ja, jag förstår det nu. Hade inte läst på ordentligt när jag skrev inlägget :laserbok:

 

Så nu gäller det att hitta någon liten smidig grej med thunderboltkoppling och som inte kostar skjortan och som inte behöver klara flera personers totala livslängd med att samla data på en disk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror faktiskt jag ska slå till på den här istället. För lagring av alla bilder, överföringshastigheten borde medge att jag lika snabbt som jag har bilderna på datorn kan nå dem från externa disken. Dessutom är den billigare. Och dessutom så verkar den vara så himla bra portabel, vilket ju är bra om man inte står vid skrivbordet och jobbar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror faktiskt jag ska slå till på den här istället. För lagring av alla bilder, överföringshastigheten borde medge att jag lika snabbt som jag har bilderna på datorn kan nå dem från externa disken. Dessutom är den billigare. Och dessutom så verkar den vara så himla bra portabel, vilket ju är bra om man inte står vid skrivbordet och jobbar.

Det är en vanlig ganska långsam hårddisk men i ett snabbt skal. En intern SSD går tre gånger fortare. Men för extern lagring räcker det bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en vanlig ganska långsam hårddisk men i ett snabbt skal. En intern SSD går tre gånger fortare. Men för extern lagring räcker det bra.

Jag hoppas verkligen det. Den behöver skicka bilden lika fort till bildprogrammet som om bilden låg på interna disken. Annars blir jag besviken.

Jämförde med http://www.apple.com/se/shop/product/HHMG2ZM/B/g-technology-g-drive-ev-atc-med-thunderbolt?fnode=5f&fs=fh%3D3783%252B309a%252B45ea och den verkar något lite långsammare och är dessutom lite dyrare. Men därom är jag ändå lite osäker eftersom specen till dem skiljer sig så åt i beskrivningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hoppas verkligen det. Den behöver skicka bilden lika fort till bildprogrammet som om bilden låg på interna disken. Annars blir jag besviken.

Jämförde med http://www.apple.com/se/shop/product/HHMG2ZM/B/g-technology-g-drive-ev-atc-med-thunderbolt?fnode=5f&fs=fh%3D3783%252B309a%252B45ea och den verkar något lite långsammare och är dessutom lite dyrare. Men därom är jag ändå lite osäker eftersom specen till dem skiljer sig så åt i beskrivningen.

Det gör den inte. En intern SSD i din Mac borde klara ungefär 400 Mbit ( ladda ner Black Magic Disk Speed test så ser du snart ) den du länkade till klarar "upp till 122 Mbit". Det är inte dåligt men en bra bit från en välfungerande SSD i datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hoppas verkligen det. Den behöver skicka bilden lika fort till bildprogrammet som om bilden låg på interna disken. Annars blir jag besviken.

Jämförde med http://www.apple.com/se/shop/product/HHMG2ZM/B/g-technology-g-drive-ev-atc-med-thunderbolt?fnode=5f&fs=fh%3D3783%252B309a%252B45ea och den verkar något lite långsammare och är dessutom lite dyrare. Men därom är jag ändå lite osäker eftersom specen till dem skiljer sig så åt i beskrivningen.

Denna disk är lite snabbare. Förmodligen har den första disken en 5400-rpm och är därför lite långsammare än denna som har en 7200-rpm. Det är ungefär så fort det kan gå med en vanlig disk och Thunderbolt. Sen gäller SSD. Då hamnar du på runt 350 Mbit, dvs något långsammare än en intern SSD, men med fördelen att den inte måste snurra upp skivan utan ger omedelbar respons.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bara Thunderbolt + SSD som liknar den interna hastigheten. Jag hade köpt versionen med Firewire 800 för MBP:n.

Men FW 800 klarar max 70 Mbit oavsett vilken disk som sitter i. Denna sista disken är nästan dubbelt så snabb med TB vilket är väl att föredra.

"Fast 7200 RPM hard drive with transfer rates up to 136 MB/s"

http://www.apple.com/se/shop/product/HHMG2ZM/B/g-technology-g-drive-ev-atc-med-thunderbolt?fnode=5f&fs=fh%3D3783%252B309a%252B45ea

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...