Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Canoscan 9000f + El Capitan knappar funkar inte


peranders

Rekommendera Poster

Jag har en Canoscan 9000f skanner och har uppgraderat till El Capitan. Jag noterar att skannerns mjukvara funkar (så långt) men knapparna på locket funkar inte. Läser att Apple har ändrat operativsystemet för dylika anrop.

 

Finns det något hopp att få igång knapparna igen? De var väldigt käcka.... (snabbknappar för kopiering och skanning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testade att skanna via knappen på min Brother DCP-7030 och den påstår att den kontaktar "PC" men det händer inget. Jag använder aldrig knappen så, utan skannar via programvara. Det kanske är som TS skriver, att funktionerna inte längre kan styras "utifrån". Kopiera via knappen kan jag dock göra fortfarande (jag har en skrivare/skanner/kopiator).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Noterar att på en MacBook Pro så syns skannern i "Skrivare och skanner". Är det något lurt med USB på late 2013 iMac 27"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en Canon MP640 mulifunktion. Nu, efter jag läst om El Capitan och skanning kan jag konstatera att knapparna på printern/skannern inte funkar utan att man måste initiera skanningen från datorn. Den syns i Skrivare och scannrar där jag använder fliken Skanna-Öppna skanner varvid ett nytt fönster öppnas där man kan scanna.

post-48757-0-52041600-1452540228_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara att jag har USB3 på iMacen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hos mig är det tomt, bara en skrivare som hävdar att den har pappersrassel fast den inte har det (har alltid varit så...)

post-6651-0-76752400-1452542744_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla i Systeminformation > Maskinvara > USB > USB-enhetsträd, om skannern är listad där (och vad som i så fall står om den).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är den.

Kan du skanna med den via Förhandsvisning (alltså TWAIN)? Förhandsvisning > Arkiv > Importera från [skanner]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det tror jag säkert, men det kan ha uppstått problem med ditt användarkonto*. Ett sätt att utesluta det är att se om samma problem består om man gör att nytt adminkonto.

 

 

*I Mac OS X är inte ens admin datorns egentliga ägare, utan det är rotkontot, och från och med El Capitan är även det begränsat vad gäller rättigheter (SIP).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är smart du. Har skapat ett nytt adminkonto och switchar sedan tillbaka till mitt konto som också är admin, och nu minsann syns skannern men knapparna funkar ändå inte....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Knapparna kommer näppeligen att fungera, de har ju slutat att funka för mig och Alix. Prova att skanna från macen..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad säger Canon om saken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har rätt, det ska jag fråga..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Canon säger:

 

 

Efter en närmare undersökning så fungerar tyvärr inte skannerknapparna tillsammans med OS X 10.11. Som läget är nu finns det brister i OS X 10.11 tillsammans med våra drivrutiner, därav fungerar inte alla funktioner till 100%. Canon håller på att jobba på det problem. Jag skulle rekommendera dig att använda MP Navigator så länge.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...