Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Canoscan Lide 100


Jessling

Rekommendera Poster

Jag har en Canoscan Lide 100, en enkel scanner som duger alldeles utmärkt för de få gånger jag behöver scanna, oavsett om det är för webb eller tryck. Jag köpte den för ca 6 år sedan och den är kopplad till min iMac med en USB-kabel. Den har fungerat utmärkt fram tills igår, då jag inte kan få igång den. Jag får antingen felmeddelande om att scannern är avstängd och att jag behöver koppla i USB-kabeln (se skärmdump) eller att scannern behöver låsas upp (det finns ju en låsknapp under den, men den står inte i låst läge och jag har provat att dra den fram och tillbaka).

 

Jag har provat att dra ut USB-kabeln och sätta i den igen (brukar fungera, men nu händer ingenting). Jag har provat att starta om datorn, men fortfarande vill inte scannern fungera. Jag når den både via Photoshop och via systeminställningar, men den vill inte vakna till liv utan felmeddelande enligt ovan dyker upp.

 

Jag har kollat efter uppdaterade drivrutiner för El Capitan men det finns inte.

 

Jag vet inte längre vad jag ska göra. Är det en ny scanner som gäller, eller finns det något annat jag kan prova med?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tog hem det programmet, men även om scannern vaknade till liv så fick jag inte upp någon vettig förhandsgranskning och jag är inte beredd att betala för något jag inte vet kommer att fungera...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar nästan som om skannern gett upp. Sista chansen är väl att stänga av Macen och skannern samt dra ur skannerns strömförsörjning några minuter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag provade även att koppla in scannern till min Macbook, men det fungerade inte heller, så nu har jag skaffat en ny scanner, samma som innan men av modell 120.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nya scannern fungerar utan problem, så då var det den gamla som gett upp. Med tanke på att denna inte kostar mer än ca 650 kr så kan jag leva med att behöva köpa en ny vart sjätte år...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en LIDE 210. Efter uppgradering till senaste OS X så dök det upp en ruta om att Scannern var tilldelad Bildinsamling som förval och en fråga om jag ville använda TWAIN. Jag valde detta och sen har den fungerat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...