Jump to content
Just nu i M3-nätverket

App som hämtar data från internet

stefangren

Recommended Posts

Hej,

Jag är på jakt efter en app som kan hämta en specifik siffra från en specifik hemsida och automatiskt visa denna siffran på min iPhone (eller ännu hellre på min Apple Watch) t.ex. en gång i timmen. Någon som har en idé?

Stort tack på förhand!

Hej,

Jag är på jakt efter en app som kan hämta en specifik siffra från en specifik hemsida och automatiskt visa denna siffran på min iPhone (eller ännu hellre på min Apple Watch) t.ex. en gång i timmen. Någon som har en idé?

Stort tack på förhand!

Det är inte så enkelt att de som publicerar dessa siffror har en egen app?

Nej, tyvärr inte. För att förtydliga så hade "drömmen varit" att en gång i timmen så hade siffran dykt upp via en push-notis på min Apple Watch.

Då behöver du ett utvecklarkonto för att kunna sända egna pushnotiser – och allt som hör därtill.

En gång i timmen, eh..? Låter nästan som om du vill ha klockslagen. ;)

/ Kiwi

Nja, inte klockslaget men nästa så enkelt.

Finns det verkligen inte en app som med jämna mellanrum kan hämta en specifik uppgift på internet och sedan skicka detta som en push-notis? Om inte, så borde det väl kunna gå att utveckla och det borde väl även finnas en marknad för det.

Tilläggas bör väl att jag är fullständigt novis när det gäller programmering. Jag förstår att man måste hämta det aktuella värdet i html-koden. I mitt fall skulle det dock, t.o.m. räcka med att en screen-shot tas av en hemsida en gång i timmen och skickas som en push-notis till mig.

Är det min okunskap som gör att jag tycker att denna app redan borde finnas?

Är det min okunskap som gör att jag tycker att denna app redan borde finnas?

Jag kan faktiskt inte komma på någon anledning som skulle motivera en sådan app. Men om du berättar vad du själv är ute efter, så kan jag kanske bli övertygad. ;)

/ Kiwi

Jag vill veta ett värde som visas på en websida cirka en gång i timmen utan att behöva gå in på hemsidan. Jag vill helt enkelt att värdet visas som en push-notis i min Apple Watch. Ett väsentligt enklare sätt att erhålla informationen helt enkelt...

Jag förstår att man måste hämta det aktuella värdet i html-koden. I mitt fall skulle det dock, t.o.m. räcka med att en screen-shot tas av en hemsida en gång i timmen och skickas som en push-notis till mig.

Det är ingen trivial uppgift att tolka en hemsida. Innehållet kanske ändras hela tiden, rent textmässigt. Man kanske designar om sidan. Värdet kanske inte ens är en text utan en bild.

Skärmdump? Ja, då måste man ju veta exakt var på sidan värdet finns samt att det aldrig flyttar på sig.

Visst kan man utveckla en sådan app. Vad har du för budget för detta projekt?

Det är ingen trivial uppgift att tolka en hemsida. Innehållet kanske ändras hela tiden, rent textmässigt. Man kanske designar om sidan. Värdet kanske inte ens är en text utan en bild.

Skärmdump? Ja, då måste man ju veta exakt var på sidan värdet finns samt att det aldrig flyttar på sig.

I det här fallet ändras inte hemsidan hela tiden utan koden är densamma hela tiden. Hursomhelst så är jag fortfarande förvånad över att det inte finns en app som kan hantera detta.

I det här fallet ändras inte hemsidan hela tiden utan koden är densamma hela tiden. Hursomhelst så är jag fortfarande förvånad över att det inte finns en app som kan hantera detta.

Vi har fortfarande inte fått veta exakt vad du vill ha för information från hemsidan, så det är svårt att hålla med dig i din förvåning. Vad skulle man vilja ha för info från en hemsida en gång i timmen skickad direkt till sin klocka eller mobil? Antal besökare? Antal inlägg i ett forum? Verkligen livsviktig information...

/ Kiwi

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...