Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Köpa ny skärm. Vad är vettigast?


daboo

Rekommendera Poster

Jag vill ersätta min 22-tummare med en 24 eller nog helst 27. Eftersom jag köpte min 22a för för snart 10 år sedan och den känns pixlig eftersom jag haft retina-grejer i övrigt senaste åren så tänkte jag att jag borde kunna gå upp i upplösning. (Från full hd).

 

Kollar jag på 2560*1440 27-tumsskärmar på prisjakt finns det få alternativ under 4000 :-. Är det verkligen så marknaden ser ut idag? Jag tänkte väl lägga som mest 2000 och nu verkar det som att jag får gå tillbaka till full hd. Eller finns det något vettigt alternativ?

 

Jag spelar ej, utan det är surf och kontorsarbete det handlar om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skriver inte vilken dator det är som ska driva skärmen. Vilken modell är det?

Så ska du kolla på vilka kontakter den har och högsta upplösning. Den kanske inte ens klarar 2560x1440.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går också i köptankar på en 27:a till min Mac mini 2012. Är beredd att lägga runt fyra fem men inte det dubbla för Apple Cinema Display. Inte heller spelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går också i köptankar på en 27:a till min Mac mini 2012. Är beredd att lägga runt fyra fem men inte det dubbla för Apple Cinema Display. Inte heller spelare.

En begagnad Cinema Display är väl inte så dyr? (Det finns ju inga nya, eftersom den modellen utgått.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har rätt där men jag har ingen här i Skåne. Kollat på Blocket. Finns i de andra stora städerna närmast. Vill inte betala först och sedan få den skickad som många vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en mbp retina från i höstas vi pratar om. Hmm, en begagnad thunderbolt display var en intressant tanke.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast nu kollade jag blocket och folk vill ha 6-8000 och det är ganska långt från min budget. Dessutom är lägsta nypriset på prisjakt 6000 så jag får inte riktigt ihop logiken på blocketannonserna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast nu kollade jag blocket och folk vill ha 6-8000 och det är ganska långt från min budget. Dessutom är lägsta nypriset på prisjakt 6000 så jag får inte riktigt ihop logiken på blocketannonserna.

Priserna på Blocket är oftast säljarens våta dröm om sakernas värde.

 

Kolla på Tradera, på avslutade auktioner (avancerad sökning) så ser du vad folk är beredda att betala.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade tre på tradera. 3100, 5600 och 6100. Skulle jag hitta en för 3000 så kanske, men åter till min fråga. Visst är det så att för de pengar jag är redo att lägga inte kommer upp i upplösning? I så fall får nog min 22-tummare hänga med ett tag till. Den har ett par små defekter på skärmytan, men funkar i övrigt som den ska. Anledningen att byta är mest att jag jobbar en del framför den och blir lite trött i ögonen och huvudet. Upplever att jag inte blir lika trött när jag bara sitter framför retinaskärmen så tänkte uppgradera pixelantalet på min sekundära skärm, men det verkar få vänta. Om ingen har några andra idéer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen att byta är mest att jag jobbar en del framför den och blir lite trött i ögonen och huvudet. Upplever att jag inte blir lika trött när jag bara sitter framför retinaskärmen så tänkte uppgradera pixelantalet på min sekundära skärm, men det verkar få vänta. Om ingen har några andra idéer?

Har nog inte med antalet pixlar att göra. Det har nog mera med dålig kontrast att göra och kanske med dålig betraktningsvinkel. Det har hänt en hel del på skärmfronten under de 10 år du har haft din skärm. Och den blir ju inte precis bättre med åren. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nog inte med antalet pixlar att göra. Det har nog mera med dålig kontrast att göra och kanske med dålig betraktningsvinkel. Det har hänt en hel del på skärmfronten under de 10 år du har haft din skärm. Och den blir ju inte precis bättre med åren. :)

Jo det stämmer ju såklart. Det jag uttrycker är väl mer känslan av att lägga pengar på nåt som inte är (på pappret) bättre än det jag redan har som fungerar. Vore väl skönt med en 24-a men då borde det väl kunna bli grynigare med lika många pixlar (full hd) på större skärmyta?

 

Får nog pallra mig ner på nån butik och kika på fulldh-24-or se om det känns värt det. Det verkar ju finnas ett helt ok utbud kring 1500:-.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...