Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Överföring mellan två externa hårddiskar, en för PC & "en för


oolasaloo

Rekommendera Poster

Hallå där!

 

Nu är det så att jag sitter med en hårddisk som jag använt till PC och den håller på att gå sönder. Så jag fick en ny fin liten hårddisk i julklapp så därför bill jag föra över allt från den gamla till den nya. Problemet är bara att nu har jag en Mac. Det vill säga, jag kan inte föra över via min dator. Gör jag överföringen och använder min nya hårddisk i en PC så kommer jag ju ej kunna använde den i min dator sen utan att omformulera den och då försvinner ju allt på hårddisken, dvs. allt är förgäves. HUR SKA JAG GÖRA? :cry: Och nej, jag är inte kunnig för fem öre så därför ber jag om hjälp :P

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Macar kan läsa Windows-diskar utan problem, så du kan använda din Mac till detta.

 

Du ska börja med att partitionera din nya hårddisk i Apples Skivverktyg. Du ska använda GUID. Sedan ska du använda formatet "Mac OS Extended (journalförd)".

 

Sedan ansluter du din gamla disk till din Mac och kopierar över dina filer.

 

Glöm sedan inte att ha en backup på ett annat ställe också. Tänk på stöld och brand, exempelvis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Macar kan läsa Windows-diskar utan problem, så du kan använda din Mac till detta.

 

Du ska börja med att partitionera din nya hårddisk i Apples Skivverktyg. Du ska använda GUID. Sedan ska du använda formatet "Mac OS Extended (journalförd)".

 

Sedan ansluter du din gamla disk till din Mac och kopierar över dina filer.

 

Glöm sedan inte att ha en backup på ett annat ställe också. Tänk på stöld och brand, exempelvis.

 

När jag kopplar inte min gamla hårddisk till Macen går det varken att överföra till eller från hårddisken.

Har läst lite om att partitionera och allt vad det nu är, kan jag fortfarande använda hårddisken till en PC efteråt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

När jag kopplar inte min gamla hårddisk till Macen går det varken att överföra till eller från hårddisken.

Har läst lite om att partitionera och allt vad det nu är, kan jag fortfarande använda hårddisken till en PC efteråt?

Det borde gå att överföra till Macen. Får du något felmeddelande?

 

Du skrev inget om att du ville använda disken både till Mac och PC. Det är inte optimalt, men går hyfsat bra ändå. Då ska du använda MBR partitionskarta och formatet exFAT.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...