Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem vid uppstart efter vila


JLJ

Rekommendera Poster

Hej, jag har stött på patrull med min drygt två veckor gamla iMac.

 

Jag har för vana att sätta min dator i vila när det ej används, men med jämna mellanrum stänger jag även av den helt eller gör en omstart. Nu med min nya iMac så är det inte fullt så lätt. Efter att jag haft den i vila så tar det väldigt lång tid innan den vaknar igen, den är väldigt yrvaken tydligen. Ibland försvinner alla färger och vid uppstarten syns skrivbordet i suddigt vitt för att efter 10-15 sekunder bli helt svart och sen tar det ibland upp till en halv minut innan den är vaken helt och hållet.

Dessutom så är både musens och tangentbordets Bluetooth-uppkoppling förlorad vilket innebär att jag måste stänga av och sätta på båda två varje gång, vilket är väldigt irriterande. Sen tror jag inte heller det är meningen att det ska behöva vara så.

 

Utöver detta beter sig musen riktigt knasigt ibland. Med jämna mellanrum så rör sig pilen endast diagonalt tvärs över skärmen hur mycket jag än rör den och även om jag testar i alla riktningar. Det tog mig t ex tio minuter att ens kunda klicka mig fram till inloggningen för den här sidan eftersom musen inte ville röra sig dit jag ville från början. Jag kunde också se att batteriet låg på 73%, så det är inte där problemet ligger.

(Hur byter man batteri på Magic Mouse 2 undrar jag för övrigt?)

 

På grund av detta har jag plockat fram min gamla pålitliga Logitech-mus för att använda, men jag lyckas inte få den upptäckbar. Några tips?

 

 

Ett gäng frågor jag hoppas kunna få hjälp med från de kunniga på detta forum, tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen, jag ska testa dem.

 

Det enda jag ställer mig frågande till är hur man lyckas stänga av sin wi-fi när varken musen eller tangentbordet funkar...?

Use the force?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du kör Yosemite kanske du ska uppgradera till El Capitan. El Capitan är den färdiga versionen av Yosemite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du kör Yosemite kanske du ska uppgradera till El Capitan. El Capitan är den färdiga versionen av Yosemite.

 

Tack, men jag kör redan El Capitan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tack, men jag kör redan El Capitan.

Ok. Ett tips är Säker start. Det fixar småfel.

 

 

Säker start - lätt städning som fixar småstrul. Åtgärd No1 om Macen inte är sig lik.

Håll ner Shift under uppstart. Låt datorn jobba klart. Starta om som vanligt.

http://support.apple.com/kb/ht1564?viewlocale=sv_SE

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Inget svar men - Jag har ett liknande problem.

 

Min iMac vill inte vakna när jag har min hubb (som har egen strömförsörjning) inkopplad - se bilden.

 

Jag har tröttnat på att flytta bordet för att komma åt att koppla i och ur USB-prylar, så jag testade med Hubben igen igår. Men nej, det fungerar inte, Macen vill inte vakna efter vila. Måste bryta strömmen för att kunna starta om.

Har flera externa hårddiskar, ljudkort (Scarlett), Wacom, piano, SuperDrive, "extra USB lightning" (för att kunna ladda KB och mus) samt USB-minnen.

 

I min iMac från 2008 hade jag inte dessa problemen.

 

Alla USB-portarna är upptagna, tomt i båda Thunderbolt.

Förstår ju att det är hubben som ställer till eländet. Men som sagt, jag orkar inte att flytta bord varenda gång jag behöver en USB-port.

 

Vad kan fungera istället - vilka "säkra" hubbar finns? Behöver en med egen strömförsörjning och minst 4 portar.

Tycker det är jättesvårt att finna svar när jag googlar. Men hur ska jag veta att de verkligen passar en ny iMac (2017) med High Sierra?

 

 

 

 

post-5978-0-87004200-1514636645_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När din iMac går i vila och hubben fortfarande har ström så vaknar inte iMacen?

 

OM du nu skulle göra hubben strömlös (dra ur kontakten ur väggen/kontakten till hubben) medans iMacen fortfarande är i vila. Vaknar den då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hubben har ström.

 

Värt att testa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det fungerade inte. Upptäckte också att Wacom och Hubb inte tycker om varandra. Har tagit tillbaka mitt gamla tangentbord med två USB-anslutningar. Får dra ur hubben innan jag sätter datorn i vila. Nya hubbar som verkar vara vettiga är ju ohemult dyra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...