Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kan man radera sitt iTunesbibliotek utan konsekvenser om man använder


kjellsvensson

Rekommendera Poster

kjellsvensson

Fick ingen respons på detta problem på 99.mac så jag provar här istället:

 

Jag sitter och undrar varför jag har så lite utrymme kvar på min MacBook Pro 500 GB och har nu scannat hårddisken med Disk Inventory X och då dök många GB upp i resultatet.

Bland annat så har jag 29,5 GB i något som kallas "iTunes Document", och tittar man närmare på dessa filer så är det själva låtarna som ligger sparade i mitt iTunesbibliotek. Frågan är då om denna mapp kan raderas utan risk nu när jag ändå betalar för både Apple Music och iTunes Match? Jag tänker att om jag vill spara några låtar lokalt kanske jag kan ladda ner dem från molnet istället?
Det kanske finns något smartare sätt att göra detta?

En annan mapp (eller rättare sagt, rubrik i Disk Inventory) som det finns mycket filer i är "TexEdit document" och detta verkar vara ett sammelsurium av en massa blandade filer som inte är lika lätta att lokalisera. Finns det nåt bra tips att minska ner denna utrymmestjuven utan att riskera nåt? I mitt fall är den på 21 GB.

En fråga till: Under äpple-om den här datorn-lagring så står det "säkerhetskopior" på en post i grafiken. Vad är det för säkerhetskopior? Drygt 50 GB i mitt fall!

Ytterligare en sak: Konstaterade precis att man tydligen inte kan lita på Apples grafik under "om den här datorn",

Klickar jag på den så ser jag följande info:

2ykndwz.png

Men om jag klickar på info på själva hårddisken så ser jag följande mer upplyftande info:

68a7o1.png

Kan tillägga att jag idag hittade en utrymmestjuv med hjälp av supporten hos appen Day One, nämligen deras backupfiler som tillsammans utgjorde mer än 30 GB. Jag kollade grafiken under "om den här datorn" hur mycket ledigt jag hade, raderade alla onödiga filer, körde Clean My Mac som tömde papperskorgen på de 30 GB. Startade om datorn, kollade grafiken igen -Ingen skillnad! Men när jag kollade hårddisken enligt ovan så var de 30 GB borta. Är detta en bugg eller vad är det frågan om?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...