Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

SSD HD i fem år gammal iMac


McGortsy

Rekommendera Poster

Hej!

Har en iMac 27" kring 5 år gammal med spec:

Modellnamn: iMac
Modellidentifierare: iMac11,3
Processornamn: Intel Core i5
Processorhastighet: 2,8 GHz
Antal processorer: 1
Totalt antal kärnor: 4
L2-cache (per kärna): 256 K
L3-cache: 8 MB
Minne: 8 GB (Tack, SirKnasen!)
Anslutningshastighet mellan processorer: 4.8 GT/s
Boot ROM-version: IM112.0057.B00
SMC-version (system): 1.59f2
Serienummer (system): W80257FNDB5
Maskinvaru-UUID: 5824CE84-12F1-5554-9715-ADC34BE3FDE9

Den hade en seagate 1TB i sig som till sist kraschade. Det var tydligen en känd problemdisk som man under en period kunde få utbytt kostnadsfritt av Apple. Något jag inte gjorde. Men sen kraschade den bigtajm. Och jag tog min burk till Digitalinn Sveavägen för att få en SSD 500GB isatt. Det tog Digitalinn 7,5 veckor att fixa detta. och jag fick en ny HD enligt:

MZ-75E500B/EU
Samsung SSD 850 EVO 500GB

SN: S21JNXAG703704

De installerade Yosemite på den.

Nu till frågan. När jag har haft datorn igång kanske en timme blir den mkt varm (det blev den förr med). Men nu låter också fläkten väldigt mkt i den. Den verkar helt enkelt bli mer ansträngd. Talade med en kompis som nämnde att SSD disken som satts i måste vara Apple certifierad för att det skall lira bra. Särskilt om man tex kör Yosemite. Kör man modernare OS (El Capitan) ska man visst kunna köra nåt som kallas TRIM på tredjepartsdiskar.....men jag har ju Yosemite.

Min fråga är i korthet om man kan utgå från att Digitalinn enbart sätter in Apple-auktoriserade SSD's när de gör sina arbeten?

Hoppas det inte blev för rörigt det här.

Tacksam för hjälp!

Mvh

Ragnar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej!

Har en iMac 27" kring 5 år gammal

Den hade en seagate 1TB i sig som till sist kraschade.....

och jag fick en ny HD enligt:

Samsung SSD 850 EVO 500GB

 

De installerade Yosemite på den.

Kör man modernare OS (El Capitan) ska man visst kunna köra nåt som kallas TRIM på tredjepartsdiskar.....men jag har ju Yosemite.

 

Trim är en helt annan grej som inte har med fläktar och värme att göra. Trim ser till att motverka SSD-diskarnas benägenhet till att tappa lite i prestanda över tid. From 10.10.4 går det att använda sig av Trim i Yosemite. Gör det. Ännu hellre uppgradera till El Cap.

http://macworld.idg.se/2.1038/1.632923/os-x-10104-aktiverar-trim-stod-for-tredjepartsdiskar

...

Applecertifierade diskar är att Apple använder sig av en liten annan fläktstyrning. Det är allt. Alla SSD som uppfyller SATA-specifikationen fungerar utmärkt som hårddisk. Dvs alla gör det...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Reklamera! Hårddiskarna som fungerar säljs bara via Apple, fick jag reda på. Efter att ha lämnat in min på en vanlig (ej Appleauktoriserad) verkstad.

 

Satte precis in ny hårddisk (ej SSD) i min iMac mitten 2011 (med El Capitan) och fick samma bekymmer. Skulle gått till en Appleauktoriserad verkstad direkt … försökte med mjukvarulösningar men det rådde inte på problemet. Lanmaster installerade en sensor på den nya hårddisken och löste problemet, gick på 2 laxmackor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Reklamera! Hårddiskarna som fungerar säljs bara via Apple, fick jag reda på. Efter att ha lämnat in min på en vanlig (ej Appleauktoriserad) verkstad.

 

Satte precis in ny hårddisk (ej SSD) i min iMac mitten 2011 (med El Capitan) och fick samma bekymmer. Skulle gått till en Appleauktoriserad verkstad direkt … försökte med mjukvarulösningar men det rådde inte på problemet. Lanmaster installerade en sensor på den nya hårddisken och löste problemet, gick på 2 laxmackor.

Provade du hddfancontrol? Vad jag vet har det fungerat för dem på forumet som gjort på det viset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Provade du hddfancontrol? Vad jag vet har det fungerat för dem på forumet som gjort på det viset.

Japp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan också tillägga att jag ville ha en ordentlig hårdvarulösning så jag grottade inte ned mig jättemycket i mjukvaruspåret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För den som läser detta och funderar kan det vara en bättre lösning med en extern SSD-hårddisk via Thunderbolt eller USB 3. Det går inte riktigt lika snabbt som en intern SSD men tillräckligt. Sen slipper man in och joxa i datorn och det blir klart billigare. Men det är ingen ide att göra det med USB 2 eller FireWire för de är för långsamma överföringar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Axelman: tack! Har nu kört trim. Efter omstart ser jag att det är aktiverat. Verkar ju inte så proffsigt att Digitalinn inte gjort detta. De kanske inte hann. De hade ju bara datorn i 7.5 veckor. Öh.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Axelman: tack! Har nu kört trim. Efter omstart ser jag att det är aktiverat. Verkar ju inte så proffsigt att Digitalinn inte gjort detta. De kanske inte hann. De hade ju bara datorn i 7.5 veckor. Öh.

Här i lilla Falun kom vi överens om en tid. Jag lämnade på morgonen och hämtade på eftermiddagen. Klappat och klart. Finns ingen anledning att ett hårddiskbyte ska ta mer än ett dygn att få gjort. 7,5 veckor är skandal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har bytt HD till SSD i gammal Imac och den är

knäpptyst efter bytet - innan bytet läste jag myc-

ket på tex ifixit.com för försöka förkovra mig och

det stod en hel del om fläktproblem efter bytet -

en del verkar mena de kan uppstå om man inte

kollar noga att temperatursensor till gamla hård-

disken som flyttas över med "klibbfäste" till den

nya SSD inte "klibbar fast" bra nog efter bytet ... .

Bara något jag läst ... kanske inte relevant ... .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Falun-Stockholm 1-0. Eller, förresten, Stockholm har ju inte ens en velodrom. 2-0 till Falun!

 

palbin: tack! Ska kolla det. Här går det ju inte att utesluta någonting med tanke på de totala klåparna på digitalinn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...