Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Brevet kan inte hämtas från servern.


Oriano

Rekommendera Poster

Jag kan inte längre plocka upp brev som jag tidigare raderat. Förr kunde jag vara trygg med att mina raderade brev låg kvar på servern. Tror att det hände efter senaste uppdateringen av iOS. Jag får upp rubriken på brevet men inte innehållet "Brevet kan inte hämtas från servern". Jag har inte gjort några ändringar inställningar.

 

Är det någon som kan hjälpa mig att förstå vad som hänt?

 

Mycket tacksam för hjälp.

Örjan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken e-postleverantör har du?

Kör du IMAP, Exchange eller POP3?

 

Varför vill du komma åt ett meddelande som du raderat? Jag menar, raderar gör man väl bara när man vill radera, inte när man vill spara. Eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I mitt arbete kan det ibland vara så att jag upptäcker att jag behöver information från ett mail som jag tidigare har slängt. Det kan handla om en tid vi har kommit överens om för ett inplanerat möte, eller kolla angivna kontaktuppgifter för att skicka ett brev, mm. Då är det bra att i nödfall kunna plocka upp ett raderat brev.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har POP konto med leverantör Alltele

 

 

Vilken e-postleverantör har du?

Kör du IMAP, Exchange eller POP3?

 

Varför vill du komma åt ett meddelande som du raderat? Jag menar, raderar gör man väl bara när man vill radera, inte när man vill spara. Eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I mitt arbete kan det ibland vara så att jag upptäcker att jag behöver information från ett mail som jag tidigare har slängt. Det kan handla om en tid vi har kommit överens om för ett inplanerat möte, eller kolla angivna kontaktuppgifter för att skicka ett brev, mm. Då är det bra att i nödfall kunna plocka upp ett raderat brev.

Då ska du inte radera dem. Då ska du lägga dem i en särskild mapp. Sedan den 1:a varje månad så går du in där och slänger de som är äldre än (säg) en månad (eller två).

 

Jag har POP konto med leverantör Alltele

 

 

Vad har du för inställningar på kontot? Främst är jag intresserad av hur länge meddelanden sparas på servern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen Telly 88.

Så här är mina inställningar.

Avfärdade mail går till: Raderat.

Raderade mail tas bort: Aldrig

Radera från servern: Aldrig

 

Tack för att du tar dig tid.

Det konstiga var att det inte var några problem fram till uppdateringen.

Så det kanske är någon inställning som försvann då uppdateringen gjordes.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du någon mer enhet som läser posten? En annan dator, telefon, läsplatta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak till. Testa att flytta brevet till den vanliga inkorgen. Därifrån borde det kunna laddas ner igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag hämtar även brev från iPad och från MacBook Air.

Om jag lägger tillbaks brevet i inkorgen så kan man ibland öppna upp texten, men oftast så går det inte. Förstår inte vad som gör skillnaden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är inställningarna på iPad, särskilt vad avser att radera på servern (eller inte).

 

Skillnaden är att POP3 är ett (väldigt) gammalt protokoll för e-post. Där finns ingen som helst synk mellan servern och klienten. Så om du flyttar brevet på klienten så har servern ingen aning om detta och kan tappa kopplingen till brevet.

 

Du borde byta till IMAP eller Exchange. Det verkar inte som om alltele tillhandahåller detta så jag skulle bytt e-postleverantör till en som tillhandahåller dessa mer moderna protokoll. Med dessa protokoll så synkas ändringar tillbaka till servern. Om du exempelvis läser ett meddelande på iPaden så markeras det som läst både på servern och på Macen. Flyttar du ett meddelande på Macen till en annan mapp så flyttas det i iPaden också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...