Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Nödvändigt med antivirusprogram?


Maddog63

Rekommendera Poster

Jag ska börja nu med att köra bootcamp och ladda ner Windows 10 till min datorn.

Ska bara köpa en DVD skiva med Windows 10.

Efter installationen,så undrar jag om det behövs med antivirus program i Windows?

Trots att jag har iMac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska börja nu med att köra bootcamp och ladda ner Windows 10 till min datorn.

Ska bara köpa en DVD skiva med Windows 10.

Efter installationen,så undrar jag om det behövs med antivirus program i Windows?

Trots att jag har iMac.

Windows är Windows oavsett om det körs på en Mac eller inte eller i virtuell miljö. Systemet är detsamma och har åtkomst som vanligt till internet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte det också,eftersom Windows är ett program,som kan hackas av idioter till hackaren.

Men Mac datorer är ju mera säkrare än PC.

Nu vet jag inte om andra hade installerat antivirus program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men Mac datorer är ju mera säkrare än PC.

 

En Mac-dator som kör OS X är säkrare än en Mac-dator som kör Windows. Kör du Windows så kör du Windows! Även om det är på en brödrost. :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska börja nu med att köra bootcamp och ladda ner Windows 10 till min datorn.

Ska bara köpa en DVD skiva med Windows 10.

Efter installationen,så undrar jag om det behövs med antivirus program i Windows?

Trots att jag har iMac.

Att du kör Windows på en Mac spelar ingen roll, det är Windows ändå. Dock finns inbyggt skydd i Windows 10 mot virus och annan skadlig programvara. Dock är det skyddet inte riktigt lika effektivt som de bästa tredjepartsprogrammen, som dock kostar pengar. Använder du Windows normalt, utan att besöka en massa skumma sajter, borde det inbyggda skyddet räcka. Sedan ska du veta att Windows 10 i sig är spyware, utgå från att Microsoft har koll på allt du gör.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte det också,eftersom Windows är ett program,som kan hackas av idioter till hackaren.

Men Mac datorer är ju mera säkrare än PC.

Nu vet jag inte om andra hade installerat antivirus program.

Macdatorer... Som hårdvara spelar det ingen roll. Är bara olika komponenter. Som operativsystem (Windos vs OS X). Ja, men att köra Windows på en Mac är samma som att köra Windows på en annan dator. Du bootar in i systemet och det är det systemet som rullar på då.

 

Så att det är säkrare (eg mindre osäkert) än PC har inget med hårdbvaran att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skumma sidor eller bra sidor...

Ha ha nej virus kan slå till när ni minst anar det hos Windows.

Windows är en operativsystem,som hackers gillar mycket.

Det var därför jag frågade om det är nödvändigt? med en antivirus för att köra Windows.

Strunt samma,för jag avvaktar tills jag har skaffat fram bättre information på annat håll istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska börja nu med att köra bootcamp och ladda ner Windows 10 till min datorn.

Ska bara köpa en DVD skiva med Windows 10.

Efter installationen,så undrar jag om det behövs med antivirus program i Windows?

Trots att jag har iMac.

Nej.

 

:devil:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Strunt samma,för jag avvaktar tills jag har skaffat fram bättre information på annat håll istället.

Nja du får nog inte bättre svar. Windows har inget med Mac att göra. Men här kan du leta lite grann: https://duckduckgo.com/?q=Windows+on+Mac+AV+software

 

Men för att ta om lite... och för att särskilja sakerna åt (och terminologin).

Jag tänkte det också,eftersom Windows är ett program,som kan hackas av idioter till hackaren.

 

Men Mac datorer är ju mera säkrare än PC.

 

Nu vet jag inte om andra hade installerat antivirus program.

Windows är inte ett program, Windows är ett operativsystem, precis som du på din Mac (datorn/hårdvaran) kör OS X, normalt sett.

 

Macdatorer är inte nödvändigtvis säkrare än PC. Hårdvarumässigt sett finns ungfär samma komponenter i båda datorerna men gjorda lite annorlunda. Sett till “säkerhet” har varken Mac el PC ngt med det att göra. Men hade du skrivit “Men OS X är ju säkrare än Windows” - så hade det varit mer korrekt. Och det är där det kommer in. När du startar Windows är det inte OS X, och du måste skydda/säkra ditt Windowssystem precis som när du kör Windows på en PC.

 

Sorry om jag var övertydlig. Men för att visa på de olika sakerna/ sammanhangen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antivirus software for Windows 7 on Mac | Apple Support Communities

Samma fråga, och med svaret:
“Of course you do. Running Windows on a Mac makes it no less vulnerable to viruses.”

- - -

Eller som MS skriver...

Running Windows on a Mac - Microsoft Community

“Running Windows on your Mac, is like running it on any other PC, it needs security software:”

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skumma sidor eller bra sidor...

Ha ha nej virus kan slå till när ni minst anar det hos Windows.

Windows är en operativsystem,som hackers gillar mycket.

Det var därför jag frågade om det är nödvändigt? med en antivirus för att köra Windows.

Strunt samma,för jag avvaktar tills jag har skaffat fram bättre information på annat håll istället.

Svaret är solklart. Det är nödvändigt. Hur missade du det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svaret är solklart. Det är nödvändigt. Hur missade du det?

Nej jag har inte missat det.Antivirus program är alltså nödvändigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows är inte ett program, Windows är ett operativsystem, precis som du på din Mac (datorn/hårdvaran) kör OS X, normalt sett.

Operativsystem är ett program.Jag måste köpa ett program som Windows 10 med en DVD skiva och ladda ner programmet i Mac datorn.Man köper alltså ett program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Operativsystem är ett program.Jag måste köpa ett program som Windows 10 med en DVD skiva och ladda ner programmet i Mac datorn.Man köper alltså ett program.

Rent allmänt sett skulle man kunna säga att Windows är ett program, men rent tekniskt är det inte korrekt. Ett program är verktyget du arbetar med för att göra något. Operativsystemet gör du inget med utan hänger upp dina program i det. Ett OS är en sandlåda som du kan köra saker i... sandlådan i sig bara är där. Som datorvärlden ser ut kan du inte köra ett program utan ett operativsystem. Du måste ha båda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att köra Widows på Macen måste hårdvaran ändras så Windows kan installeras som genom Bootcamp. Eller så kör man ett program som låtsas att Macen är en Win/PC och du installerar Windows genom det som Parallells. Bootcamp blir en äkta Win/PC om man startar upp den. Med Parallells kör man Win på konstgjord väg parallellt ( därav namnet ) med OS X. Fördelen då är att kunna hoppa emellan snabbt. Nackdelen är att båda OS belastar datorn så prestandan blir lägre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
  • 4 weeks later...

Hej!

Ursäkta med dröjssvar.

Jag fundera fortfarande,men hittills struntat i att ladda ner Windows.

Anledningen är problem med Windows,som många upplever inte fungera tillfredställande.

Hitills är jag nöjd med min iMac datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behöver du Windows till nåt speciellt program eller spel eller vill du lägga in det mest för att det är skoj och greja lite?

 

Men har du inget egentligt behov av Windows, varför då installera det överhuvudtaget då det bara tar en massa plats på din hårddisk i anspråk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...