Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Varför har inte min mac pages?


hejkompis

Rekommendera Poster

 

Programmen ska som sagt finnas under "Köp" i Mac App Store, och de kostar inget att hämta igen eftersom de är gratis.

 

Som svar på din fråga varför din Mac inte har Pages - för att Mediamarkt inte har hämtat ner Pages till din dator. När man gör en ominstallation eller nyinstallation av Mac OS X så installeras inte Pages automatiskt. Inget av iLife eller iWork-programmen installeras automatiskt när man installerar om eller gör en nyinstallation av OS X. Man måste välja dem separat.

 

Tidigare så låg de på skivor, egna skivor, som man stoppade in i datorn efter att installationen av OS X var klar - om man ville. Sedan några år tillbaks så följer inga installationsskivor med en Mac utan man installerar från Mac App Store. (Äpplet - App Store).

 

Mediamarkt installerade den version av OS X som din dator kom med från början, det är den versionen som är kopplad till din dator. Du har troligen hämtat El Capitan på ditt Apple ID och uppgraderat. Mediamarkt kan inte uppgradera till El Capitan på ditt Apple ID, de har inte tillgång till ditt lösenord etc (om du inte har gett dem tillgång till det). Du kan enkelt hämta ner El Capitan igen och byta till den versionen om du vill.

 

Pages, Numbers, Keynote, Garageband, Photos m fl hämtas från Mac App Store - och det kostar inget, det är gratis. De ligger under "Köp" fast det är gratis. Alltså "Köp" under ditt Apple ID i App Store. Du måste logga in med ditt Apple ID först i Mac App Store.

 

Även en gratishämtning kallas för "köp" att man genomför ett köp, även fast man inte betalar några pengar för det.

Jag länkade till ovan, som KMN menar att Apple skriver slarvigt* om, det gör du också? (Hint: Mediamarkt säljer (ännu) datorer med Mavericks, det länkade jag också till, och TS köpte inte en Mac med El Capitan, så det kanske finns en möjlighet att Pages var förinstallerat, trots allt, på TS dator?)

 

*"Din Mac levereras med många roliga och praktiska program som redan är installerade."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag trodde inte att någon ny Mac såldes med Pages, Numbers och Keynote installerade. Förr fick man programmen med på en skiva (iWork) när man köpte ny dator och senare kunde man hämta programmen gratis i App Store – ett system som gäller än i dag.

 

Men om TS har köpt sin dator med programvarorna installerade, har jag naturligtvis fel i mitt antagande.

 

Däremot hävdar jag fortfarande att Apple uttrycker sig luddigt när det talas om ”program som följer med datorn”, ”förinstallerad mjukvara” och ”inbyggda appar”. I det sista exemplet, gällande El Capitan, är vi väl alla överens om att Pages, Numbers och Keynote – trots formuleringen – numera hämtas från App Store?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...