Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Varför har inte min mac pages?


hejkompis

Rekommendera Poster

Hej!

Jag skickade in min dator till apple (genom mediamarkt) för att byta min krashade hårddisk. När jag fick tillbaka den märkte jag att det inte längre har pages eller något av de andra appleprogrammen som ex keynote mfl. Hårddisken hade den gamla operativsystemet (alltså inte OS X Capitan, eller vad det heter), tänkte att det kunde vara anledningen men nu när jag uppdaterat finns de fortfarande inte. Tänker absolut inte betala för att få tillgång till programmen! Någon som har tips på vad jag ska göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägg tillbaka din backup så får du tillbaka programmen, dina dokument och alla dina inställningar.

 

Annars loggar du in på Mac App Store med det Apple-ID du använde när du drog igång Macen första gången. Kolla under "köp", har jag för mig. Bara att ladda ner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägg tillbaka din backup så får du tillbaka programmen, dina dokument och alla dina inställningar.

 

Annars loggar du in på Mac App Store med det Apple-ID du använde när du drog igång Macen första gången. Kolla under "köp", har jag för mig. Bara att ladda ner.

Under köp finns bara OS X El Capitan och jag hade ingen back up. Har inte imovie eller iphoto heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Under köp finns bara OS X El Capitan och jag hade ingen back up. Har inte imovie eller iphoto heller.

Reklamera hos Mediamarkt.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet ligger ju i Mac App Store och har inte så mycket att göra med att Mediamarkt/Apple har bytt hårddisk.

Om du har samma Apple ID så ska du kunna hämta programmen utan kostnad. Förutsatt att det är du som ”köpt” programmen från början – det funkar inte om datorn är köpt i andra hand och ett annat Apple ID redan utnyttjat möjligheten att hämta programmen (de är knutna till ett Apple ID och inte en speciell maskin).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annars hade han/hon inte kunnat hämta Pages m fl…

Du skriver ju själv att det kan vara kopplat till ett annat ID. Är den möjligheten avförd nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skriver ju själv att det kan vara kopplat till ett annat ID. Är den möjligheten avförd nu?

Nej. Det får ju TS själv göra – avföra den möjligheten, alltså.

 

Om du har samma Apple ID så ska du kunna hämta programmen utan kostnad. Förutsatt att det är du som ”köpt” programmen från början – det funkar inte om datorn är köpt i andra hand och ett annat Apple ID redan utnyttjat möjligheten att hämta programmen (de är knutna till ett Apple ID och inte en speciell maskin).

Men fanns det mer att tillägga till ovanstående?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Men fanns det mer att tillägga till ovanstående?

Datorn kan ha sålts av Mediamarkt med nämnda program installerade, exempel här, som sedan eventuellt inte har kopplats till något Apple ID av TS. Då borde Mediamarkt kunna stå för återinstallation. I ditt inlägg efter att jag skrev om Mediamarkt svarade du: "Problemet ligger ju i Mac App Store och har inte så mycket att göra med att Mediamarkt/Apple har bytt hårddisk." Vilket det mycket väl kan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är ju om hejkompis använde samma Apple-ID när datorn var ny som när El Capitan installerades. Det gäller ju att använda det gamla ID:et i så fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är ju om hejkompis använde samma Apple-ID när datorn var ny som när El Capitan installerades. Det gäller ju att använda det gamla ID:et i så fall.

Kan inte Macar säljas med förinstallerade program utan Apple ID?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte Macar säljas med förinstallerade program utan Apple ID?

Jo, men man måste väl ange ett Apple-ID under installationen? Antingen ett befintligt eller ett man skapar då.

 

För om man kollar på denna sida från Apple så står det (bara):

"Om du vill installera om Pages, Numbers, Keynote, iMovie, iPhoto eller GarageBand använder du Mac App Store."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men man måste väl ange ett Apple-ID under installationen? Antingen ett befintligt eller ett man skapar då. ...

Vilken installation? Programmen är ju förinstallerade. Man avkrävs inte Apple ID för att använda en Mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken installation? Programmen är ju förinstallerade. Man avkrävs inte Apple ID för att använda en Mac.

Kalla det registreringsprocess då. Alltså den som automatiskt drar igång första gången man startar en Mac. Där man skapar (installerar) sin (första) användare och därmed sin användarmapp (huset). Där installeras en mängd undermappar och en mängd filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalla det registreringsprocess då. Alltså den som automatiskt drar igång första gången man startar en Mac. Där man skapar sin (första) användare och därmed sin användarmapp (huset).

Okej, där kan man hoppa över Apple ID. Det finns inget krav att skaffa ID (eller ange registrering överhuvudtaget). Men TS kanske kan upplysa oss. Nu har väl det mesta tröskats igenom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn kan ha sålts av Mediamarkt med nämnda program installerade, exempel här, som sedan eventuellt inte har kopplats till något Apple ID av TS.

Även om Mediamarkt kallar det ”Medföljande mjukvara” så tror jag inte att dessa program är förinstallerade vid köp. Är de ens möjliga att installera på en dator utan användare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, och på sin sida om OS X El Capitan skriver Apple om ”Inbyggda appar”.

post-13709-0-21359100-1449260799_thumb.png

 

Men jag tror att det är Apple som uttrycker sig lite slarvigt. Om de nu var ”inbyggda”, varför skulle följande formulering finnas?

post-13709-0-32736100-1449261105_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det spelar ingen roll vad jag skriver eller länkar till, eller hur? TS kanske kan berätta hur det ligger till i dennes fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessa program var alltså förinstallerade på datorn när jag köpte den antar jag. Jag har iallafall inte installerat några själv! Och ja , jag har använt samma apple id till båda datorerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessa program var alltså förinstallerade på datorn när jag köpte den antar jag. Jag har iallafall inte installerat några själv! Och ja , jag har använt samma apple id till båda datorerna.

Jag tror dig! I så fall ska Mediamarkt även återställa programmen på din dator. Eller kompensera dig på annat sätt.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Programmen ska som sagt finnas under "Köp" i Mac App Store, och de kostar inget att hämta igen eftersom de är gratis.

Som svar på din fråga varför din Mac inte har Pages - för att Mediamarkt inte har hämtat ner Pages till din dator. När man gör en ominstallation eller nyinstallation av Mac OS X så installeras inte Pages automatiskt. Inget av iLife eller iWork-programmen installeras automatiskt när man installerar om eller gör en nyinstallation av OS X. Man måste välja dem separat.

Tidigare så låg de på skivor, egna skivor, som man stoppade in i datorn efter att installationen av OS X var klar - om man ville. Sedan några år tillbaks så följer inga installationsskivor med en Mac utan man installerar från Mac App Store. (Äpplet - App Store).

Mediamarkt installerade den version av OS X som din dator kom med från början, det är den versionen som är kopplad till din dator. Du har troligen hämtat El Capitan på ditt Apple ID och uppgraderat. Mediamarkt kan inte uppgradera till El Capitan på ditt Apple ID, de har inte tillgång till ditt lösenord etc (om du inte har gett dem tillgång till det). Du kan enkelt hämta ner El Capitan igen och byta till den versionen om du vill.

Pages, Numbers, Keynote, Garageband, Photos m fl hämtas från Mac App Store - och det kostar inget, det är gratis. De ligger under "Köp" fast det är gratis. Alltså "Köp" under ditt Apple ID i App Store. Du måste logga in med ditt Apple ID först i Mac App Store.

Även en gratishämtning kallas för "köp" att man genomför ett köp, även fast man inte betalar några pengar för det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...