Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Verifiera/reparera rättigheter i OS X


xeric

Rekommendera Poster

Sanningen kanske ligger någonstans i häraden av att El Capitan är bättre så tillfällena att reparera är ytterst få och ovanliga så att Apple har tagit bort knappen. Kanske också för att slippa alla ramaskrin som ovana användare häver upp när "felen kvarstår". Vem vill ha fel på sin Mac?

...

För att nämna andra "förbättringar" så har ju Apple snart helt tagit bort möjligheten att öka på RAM. Säkert har man minskat felrapporterna en hel del, men till vårt stora förtret. Apple tänker inte bara på oss.... :glare:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så felaktiga behörigheter har ingen som helst betydelse el påverkan. Bra, då vill jag att du sätter rättigheterna på alla filer i hela datorn till chmod 400. Ja, eftersom behörighet inte påverkar.

 

Du får ha vilken uppfattning du vill. Det säger mer om dig än mig.

Finns ingen anledning att komma med personliga anspelningar. Passar verkligen inte en moderator.

 

Du vet precis vad jag menar men som vanligt måste det gå till ytterligheter. Finns många användare som använder sin dator som inte vet om rättigheter och upplever ingen försämring att inte reparera behörighet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns ingen anledning att komma med personliga anspelningar. Passar verkligen inte en moderator.

Dem var det faktiskt du själv som stod för. :yeahbaby:
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns många användare som använder sin dator som inte vet om rättigheter och upplever ingen försämring att inte reparera behörighet.

Det finns också många som får Macen att funka bättre genom att reparera rättigheterna. Men för de flesta behövs det inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till ordningen

 

Hur fungerar Säker start i El Capitan?

Är det några ändringar i den proceduren?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dem var det faktiskt du själv som stod för. :yeahbaby:

Att du tar åt dig för att jag nämner nörd är ditt problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till ordningen

 

Hur fungerar Säker start i El Capitan?

Är det några ändringar i den proceduren?

Samma procedur.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle felaktiga behörigheter ha någon som helst betydelse för OS X fungerande hade det kommit fram. Har personligen aldrig märkt någon skillnad i beteende på OS X ifall det är en eller flera hundra felaktiga rättigheter.

Även om allt fungerar som det ska måste det uppfattas som galet när det dyker upp kanske uppåt 100 felaktiga behörigheter. "Det bara fungerar" är ju lite av Apples devis. Och även om det kanske gör det måste det vara till Apples nackdel när det ser ut som om en massa filer är trasiga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om allt fungerar som det ska måste det uppfattas som galet när det dyker upp kanske uppåt 100 felaktiga behörigheter. "Det bara fungerar" är ju lite av Apples devis. Och även om det kanske gör det måste det vara till Apples nackdel när det ser ut som om en massa filer är trasiga.

 

Ok får se ok jag har förstått dig rätt nu.

 

Allting fungerar bra,det ser ut som att det inte gör det men det gör det ändå och det är en nackdel för Apple.

Vad är nackdelen? Att du/ni kommer sluta använda OS X?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ok får se ok jag har förstått dig rätt nu.

 

Allting fungerar bra,det ser ut som att det inte gör det men det gör det ändå och det är en nackdel för Apple.

Vad är nackdelen? Att du/ni kommer sluta använda OS X?

Exakt

 

Men man kan även säga så här. Du har ett problem med din dator. Du öppnar skivverktyg och hur många gånger du än reparerar behörigheterna blir de inte reparerade. Beror problemet på felaktiga skivbehörigheter som trots reparation förblir felaktiga? Eller beror problemet på något helt annat och i så fall vad? Apple kommer, så långt det är möjligt, att hävda att problemet så klart inte har med de felaktiga behörigheterna att göra, utan med något program som du själv har installerat eller någon inställning som du själv gjort på felaktigt sätt. Vet man inte om att det finns något som heter skivbehörigheter som kan gå sönder kan man ju heller inte klaga. Så då är det bättre att gömma dem för användaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn säger att det finns fel, kunden ringer Äppelservice. Service säger att det inte är ett fel. På vilken annan produkt är detta acceptabelt? Bil? Stereo? Värmepump? Så svårt är det inte att förstå....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn säger att det finns fel, kunden ringer Äppelservice. Service säger att det inte är ett fel. På vilken annan produkt är detta acceptabelt? Bil? Stereo? Värmepump? Så svårt är det inte att förstå....

Det är som när man ringer nån bredbandsleverantör, det är alltid fel i din dator..så börja kolla den

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Kan någon tydligt förklara hur jag ska skriva i Terminalen för att verifiera/reparera behörigheter på en extern disk som har mellanslag i volymnamnet? Försökte med beskrivningen i det första inlägget i tråden men lyckas inte, får svar : No packages can be found for this disk.
Gäller OS X El Capitan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan någon tydligt förklara hur jag ska skriva i Terminalen för att verifiera/reparera behörigheter på en extern disk som har mellanslag i volymnamnet? Försökte med beskrivningen i det första inlägget i tråden men lyckas inte, får svar : No packages can be found for this disk.

Gäller OS X El Capitan

För annan intern/extern disk, de ligger under “/Volumes”...

/Volumes/AnnanDisk

# Mellanslag i namnet?
"/Volumes/Annan Disk"

Du kan också använda en backspace...

/Volumes/Namn\ med\ mellanslag
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan någon tydligt förklara hur jag ska skriva i Terminalen för att verifiera/reparera behörigheter på en extern disk som har mellanslag i volymnamnet? Försökte med beskrivningen i det första inlägget i tråden men lyckas inte, får svar : No packages can be found for this disk.

Gäller OS X El Capitan

 

 

Ligger OS:et på den externa disken? Eller har du bara data-filer där?

För du kan bara reparera behörigheter på en disk med ett OS på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...