Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tim Cook: “…why would you buy a PC anymore?”


xeric

Rekommendera Poster

Verkar som Tim Cook och Apple tänker/vill döda av PC (läs desktop). Han är i England nu och introducerar iPad Pro, och har sagt en del intressanta, eller oroande saker, beroende på hur man ser det.

“I think if you’re looking at a PC, why would you buy a PC anymore? No really, why would you buy one?”

“Yes, the iPad Pro is a replacement for a notebook or a desktop for many, many people. They will start using it and conclude they no longer need to use anything else, other than their phones,”

Cook: 'Why would you buy a PC anymore?' - Business Insider
Apple's Tim Cook declares the end of the PC and hints at new medical product - Telegraph

- - -

En positiv sak är i a f att de står starka i synen på backdoors. :yeahbaby:

“Any backdoor is a backdoor for everyone. Opening a backdoor can have very dire consequences”

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ligger en del i det, men jag för min del ser väl knappt behovet av en iPad Pro heller. Jag kan sköta det mesta, säg 75%, av mitt behov av dator på min iPhone, har 128 GB lagring och alltid datorn med mig. Det enda som är lite knepigt är att skriva ut. Resten har jag en dator med biffigt grafikkort och stor skärm till, och skulle ändå inte funka på en iPad oavsett storlek.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan nog finnas behov av lite olika kombinationer beroende på, men jag gissar att marknaden glider över i "iPad" med rejäla prestanda som räcker och matchar stationära datorer. När du är borta fungerar den som en iPad när du är hemma sätter du den i ett ställ och kör mot en skärm med riktigt tangentbord. Kombinera med en telefon som jobbar sömlöst tillsammans med paddan och det räcker för massor av människor. Surfa, spela musik, lite enklare ord och bildbehandling och det räcker. Vill man ha en stationär så finns det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När Apple släppte den nya MacBook'en som helt ärligt är en dröm, men med begränsningar - på utsidan, tänkte jag direkt. - Hmm, undrar om det är meningen att den ska ses som en mer avancerad surfplatta, då den helt ärligt bara har ett uttag för ström och ett uttag för ljud. Som en iOS-enhet.

 

Som om dom medvetet vill få folk att tänka i dessa banor "kan jag klara mig med en dator som bara har dessa uttag kan jag lika gärna köpa en iPad Pro istället sen..."

 

Frågan är ju då, tror vi att detta är tanken? Att de mindre, billigare modellerna av MacBook och MacBook Air kommer försvinna så småningom, eftersom iPad Pro kommer vara kraftigare, innehållsmässigt?

 

Värt att tänka på...

 

- Jag kommer alltid vilja ha en "filbehandlare" i min dator, jag vill kunna ordna dokument och musik och filmer o.s.v. i egna mappar. Jag vill ha kontrollen över var allting finns tillgängligt. Därför kommer jag aldrig kunna nöja mig med en platta med tangentbord. För friheten i att "röra sig som man vill" då har försvunnit...

 

Annars kan jag förstå hans tankesätt, senast igår skrev Metro om att man borde slänga ut sin dator och använda surfplatta för att det är säkrare. Så det är inte bara Tim som går i dessa tankar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, en iPhone 6S matchar nästan en några år gammal MacBook Pro 13" Core i5. iPhone 6S får enligt geekbench 2541 Singlecore, 4435 Multicore, en MacBook Pro 13" Late 2012 får 2458/5138. Så långt har det gått redan nu att Apples A9 ger Core i5 en match.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När Apple släppte den nya MacBook'en som helt ärligt är en dröm, men med begränsningar - på utsidan, tänkte jag direkt. - Hmm, undrar om det är meningen att den ska ses som en mer avancerad surfplatta, då den helt ärligt bara har ett uttag för ström och ett uttag för ljud. Som en iOS-enhet.

 

Som om dom medvetet vill få folk att tänka i dessa banor "kan jag klara mig med en dator som bara har dessa uttag kan jag lika gärna köpa en iPad Pro istället sen..."

 

Frågan är ju då, tror vi att detta är tanken? Att de mindre, billigare modellerna av MacBook och MacBook Air kommer försvinna så småningom, eftersom iPad Pro kommer vara kraftigare, innehållsmässigt?

 

Värt att tänka på...

 

- Jag kommer alltid vilja ha en "filbehandlare" i min dator, jag vill kunna ordna dokument och musik och filmer o.s.v. i egna mappar. Jag vill ha kontrollen över var allting finns tillgängligt. Därför kommer jag aldrig kunna nöja mig med en platta med tangentbord. För friheten i att "röra sig som man vill" då har försvunnit...

 

Annars kan jag förstå hans tankesätt, senast igår skrev Metro om att man borde slänga ut sin dator och använda surfplatta för att det är säkrare. Så det är inte bara Tim som går i dessa tankar...

Det fetmarkerade är lite av en bluff. I dagens telefoner vet man att bilden finns i molnet. I en traditionell dator vet man att den ligger i users/namn/bilder/snusk.

Det handlar bara om olika abstraktionsnivåer, det är få som vet var bilden finns rent fysiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple har ju fått de flesta av oss att inse att man inte behöver ha järnkoll på filernas placering, vad gäller musik och bilder. De kanske kan lyckas även vad gäller övriga filer. Men ur ett yrkesperspektiv så har jag lite svårt att se det just nu...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple har ju fått de flesta av oss att inse att man inte behöver ha järnkoll på filernas placering, vad gäller musik och bilder. De kanske kan lyckas även vad gäller övriga filer. Men ur ett yrkesperspektiv så har jag lite svårt att se det just nu...

Alla filer som är yrkesmässigt relaterade finns på det säkraste stället, NSA-s jätteserver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...