Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Spara bilden på skärmen utan skärmdump


BildIr

Rekommendera Poster

Hej!
Jag håller på med bilder till en utställning och ritar och ändrar dem i Photoshop.
Jag vill kunna spara det jag gör i bilden när jag ritar med bland annat olika lasson som i den bifogade filen.
Det kan jag göra helt enkelt genom att ta en skärmdump, men problemet är att bilden blir så liten då.
Finns det någon möjlighet för mig att sparar på annat sätt det som pågår på skärmen?
Kan jag spara "linjerna" i Photoshop på något vis som jag inte kunnat hitta?

Hoppas någon förstår hur jag menar och kan ge lösning..
Hälsningar Bildir

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon bild finns inte bifogad. cmd+shift-4 så väljer du genom markering vad som ska avbildas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag vet hur man skärmdumpar.. Men frågan är hur jag gör det och får en STÖRRE fil.
De brukar ligga på 2-3 Mb i bästa fall. Jag vill upp i 20-30 Mb, minst.
Och pinsamt nog kan jag inte bifoga skissen jag skulle ha med?
Vill inte att hela min kod (och nnamn) kommer med
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar att du vill ha med så att man ser vad du markerat? Tror dessvärre inte det finns något sätt i Photoshop att spara en bild på det sättet, inte vad jag vet eller hört talas om innan iaf.

 

- Det enda jag kan tänka är väl att du istället zoomar in delarna du markerat med lasso och gör en skärmdump där så du iaf får dom i "actual size" inzoomade? Orsaken till att skärmdumpen blir så liten är ju för att den är "utzoomad" till storleken (upplösningen) du har på ditt desktop.

 

Bilderna du sparar i Photoshop har ju garanterat en större upplösning. Därför dom blir 20-30mb...

 

- Det du gör med bilden, redigeringen du ritar - måste det vara sparat som bilder? Annars kan du ju spela in skärmen som en film med Quicktime så kan du istället där pausa, spola o.s.v. och se allt du markerat och ändrat?

 

=)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du markerad med lasson (eller annat verktyg) så kopierar du (Kommando-C).

Sedan går du till Förhandsvisning (eller liknande program). Där väljer du "Ny från urklipp" i menyn. Då får du full upplösning. Om du vill spara som ett dokument, så gör det. Annars finns ju bilden kvar till du stänger dokumentet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar att du vill ha med så att man ser vad du markerat? Tror dessvärre inte det finns något sätt i Photoshop att spara en bild på det sättet, inte vad jag vet eller hört talas om innan iaf.

 

- Det enda jag kan tänka är väl att du istället zoomar in delarna du markerat med lasso och gör en skärmdump där så du iaf får dom i "actual size" inzoomade? Orsaken till att skärmdumpen blir så liten är ju för att den är "utzoomad" till storleken (upplösningen) du har på ditt desktop.

 

Bilderna du sparar i Photoshop har ju garanterat en större upplösning. Därför dom blir 20-30mb...

 

- Det du gör med bilden, redigeringen du ritar - måste det vara sparat som bilder? Annars kan du ju spela in skärmen som en film med Quicktime så kan du istället där pausa, spola o.s.v. och se allt du markerat och ändrat?

 

=)

 

Antar att du vill ha med så att man ser vad du markerat? Tror dessvärre inte det finns något sätt i Photoshop att spara en bild på det sättet, inte vad jag vet eller hört talas om innan iaf.

 

- Det enda jag kan tänka är väl att du istället zoomar in delarna du markerat med lasso och gör en skärmdump där så du iaf får dom i "actual size" inzoomade? Orsaken till att skärmdumpen blir så liten är ju för att den är "utzoomad" till storleken (upplösningen) du har på ditt desktop.

 

Bilderna du sparar i Photoshop har ju garanterat en större upplösning. Därför dom blir 20-30mb...

 

- Det du gör med bilden, redigeringen du ritar - måste det vara sparat som bilder? Annars kan du ju spela in skärmen som en film med Quicktime så kan du istället där pausa, spola o.s.v. och se allt du markerat och ändrat?

 

=)

Zooma in och sedan pussla ihop delarna så får jag en större fil- smart! Och film- jo fast inte denna gång. Men nästa gör jag det!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du markerad med lasson (eller annat verktyg) så kopierar du (Kommando-C).

Sedan går du till Förhandsvisning (eller liknande program). Där väljer du "Ny från urklipp" i menyn. Då får du full upplösning. Om du vill spara som ett dokument, så gör det. Annars finns ju bilden kvar till du stänger dokumentet.

Hej telly82!

Jag testade ditt tips här men jag får inte spara som "Ny från urklipp"? l

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej telly82!

Jag testade ditt tips här men jag får inte spara som "Ny från urklipp"? l

 

 

Överst i Arkiv-menyn i programmet Förhandsvisning finns menyraden "Ny från urklipp". I varje fall i min version. Du kanske har en senare version.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu kom jag på det! Eller?
Jag gör ett nytt dokument i Photoshop. Ritar min teckning med lassot och drar in den i min bild som ligger öppen i eget fönster.
Free Transform och förstorar upp till rätt storlek. Sen suddgummit och tar bort den vita bakgrunden som hängde med lassot. Simsalabim.
Inte helt optimalt men ändå...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Överst i Arkiv-menyn i programmet Förhandsvisning finns menyraden "Ny från urklipp". I varje fall i min version. Du kanske har en senare version.

Jo, den finns där, men är "låst". Testade olika filer för säkerhetsskull men den vill inte..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, den finns där, men är "låst". Testade olika filer för säkerhetsskull men den vill inte..

Du måste ha ett urklipp som innehåller en bild av något slag. Kom du ihåg Kommando-C i Photoshop när du har en del av bilden markerad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...