Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem att radera startskivan


OhSnap

Rekommendera Poster

Hej!

 

Innan jag förklarar mitt problem så vill jag påpeka att jag inte är van att vara inne och pilla på inställningar och enbart van vid en fungerande mac, så jag må ha använt mac i 8 år men förklara som att jag vore 8 år. Tack på förhand! ;)

 

Mål: Jag ville rensa min Macbook Air, då jag fick upprepade påminnelser om att skivavbilden var full. Eftersom jag inte är så haj på vad det innebär bestämde jag mig för att det var ju dags för att rensa hela datorn. När jag kopierat lite filer till den externa HD så startade jag upp datorn med kringa+R och installerade om OS, gick igenom hela processen för att sedan inse att det ju bara blev ominstallerat och all skit var därmed kvar på datorn.

 

Problem: Läste mig till på apples hemsida att man skulle gå in på skivverktyg och välja startskiva och där välja "radera"

"

  1. Från popupmenyn Formatera väljer du Mac OS Extended (journalförd), skriver ett namn för skivan och klickar på Radera.

post-78632-0-56757000-1446659917_thumb.jpg

Nu är det så att när jag går in på startskivan, (som för övrigt inte heter "startskiva" på min dator utan "base system" Vet inte om detta spelar någon roll. )

Men vilket fall så kan jag inte välja någonting, det är nämligen inte klickbart att varken ändra namn eller Format.

Så vad är det jag missar? Vad ska jag göra för att rensa min dator "ordentligt".

Tack på förhand

/Förvirrad tjej

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din startskiva heter Macintosh HD.

Men när jag trycker på den får jag inte upp alternativet radera alls?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-78632-0-86732900-1446666079_thumb.jpg

Partitionera?

Ja, det finns som alternativ.. Men jag vill inte dela den?

Jag vill bara rensa, hur gör jag det?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du raderar allt på din hårddisk inne i Skivverktyg

 

ska du rensa enstaka program får du göra det manuellt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du raderar allt på din hårddisk inne i Skivverktyg

 

ska du rensa enstaka program får du göra det manuellt

Oh, men jag försöker radera allt på hårddisken.. Eller rättare sagt jag vill radera allt, städa den helt liksom. Men jag hittar ju inte det alternativet.. "radera" alltså..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välj Partitionera och 1 partition

 

du ska välja den undre Macintosh HD

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen måste du installera om Mac OS X

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen måste du installera om Mac OS X

Alltså det känns ju inte alls rätt.. så att säga. Varför kan jag inte radera som de står på deras hemsida, varför ska jag välja att partitionera den? Och den under Mac HD är ju inte valbar utan "grå" ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste starta med kringla-R. Där kan du välja skivverktyg och där kan du radera hårddisken.

Du kan inte radera skivan/partitionen du startat Macen ifrån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste starta med kringla-R. Där kan du välja skivverktyg och där kan du radera hårddisken.

Du kan inte radera skivan/partitionen du startat Macen ifrån.

Ah! Tack, jag förstår! :D

Efter lite overlook-hjälp så nöjer jag mig nog med att rensa för hand det sista.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...