Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Finder hänger sig och finder.plist


amalia13

Rekommendera Poster

Jag har en iMac 27" som väl har några år på nacken, men nu iallafall har El Capitan som OS. Jag måste dock kalla mig nybörjare, för jag fattar ännu ingenting av Mac. Hur som helst så har Finder börjat att hänga sig och badbolla en hel del. Jag har googlat runt lite och sett förslag på att man ska radera finder.plist - nu till min fråga.

 

Jag har filer som heter

finder.plist

finder.plist.iMJ***F

finder.plist.lockfile

finder.plist.vWj***u

 

Så jag undrar kan det vara så att det är de där med efterföljande bokstäver som ligger och spökar? Och gör att finder laggar och badbollar?

 

Ska jag radera allihop - även .lockfile?
Ska raderingen ske i säker start, eller vad det heter när man startar och samtidigt håller nere shift-tangenten?

 

Jag ser även i bibliotek, under preferences att jag har andra .plist-filer med knepiga bokstavskombinationer efteråt, ska dessa raderas? Varför blir det dessa knepiga bokstavskombinationer?

 

 

Jag läste även någonstans att man även skulle radera recentitems.plist. Så egentligen är min fråga - när folk skriver radera finder.plist eller recentitems.plist menar de explicit just den filen, eller menar de även plist.lockfile? Med "de" menar jag ni Mac-kunniga folks.

 

Jag blir sjukt tacksam om någon känner sig villig att hjälpa till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det BARA Finder som hänger sig. INGA andra program?

 

En säker start löser en del problem. Har du testat det?

 

Vad gäller plist-filer så ska man inte slänga dem bara sådär. Flytta dem i stället, exempelvis till skrivbordet. Då kan du lägga tillbaka dem ifall det inte hjälper eller ifall andra problem uppstår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, just ja, jag kanske ska nämna att jag har omstartat i säker start och med cmd+r och cmd+alt+p+r och reparerat skivbehörigheter och kontrollerat skivan och gjort AHT-test - som inte visat något eller hjälpt något.

 

Kan även tillägga att jag har runt 400-500 GB fritt utrymme och att minnet är 4 GB ram

 

Det är svårt att säga att det bara är Finder, för när Finder badbollar och slutar svara så blir ju allt annat segt. Men jag har ju för lite kunskap egentligen för att säga säkert vad det är som sätter igång det.

 

Visst, jag förstår att det kan vara hårddisken som håller på att bryta ihop, men jag tänkte att jag kunde leva på hoppet ett tag till och att det hela går att lösa...

 

Problemet dök upp helt plötsligt. Jag hade tex inte installerat något nytt. När det dök upp hade jag dock Yosemite, men uppdaterade till El C i hopp om att det kanske skulle hjälpa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur som helst så har Finder börjat att hänga sig och badbolla en hel del. Jag har googlat runt lite och sett förslag på att man ska radera finder.plist - nu till min fråga.

 

Jag har filer som heter

finder.plist

finder.plist.iMJ***F

finder.plist.lockfile

finder.plist.vWj***u

Att Finder hänger sig och badbollar behöver nödvändigtvis inte bero på pref-filerna. Men skall du kasta några så börja med de som bara heter finder...

~/Library/Preferences/com.apple.finder.plist
~/Library/Preferences/com.apple.finder.plist.lockfile

Finns en annan som hör till Finder som heter “sidebar”, om det kan vara nåt där som hamnat fel el bråkar.

 

Använd dig av programmen i Verktygsfoldern. Aktivitetskontroll och Console. Båda är bra och efttektiva att felsöka med. Aktiviteskontrollen kan du kolla om det är ngt program el process som fått frispel. I Console kan du se/leta efter fel och krasher. :crossfingers:

 

Men börja med det Telly skrev - en säker start.

Håll ner ⇧ under uppstart. Logga in och starta sen om som vanligt igen. Det rensar en ghel del cache och annat och brukar kunna fixa de flesta småfel. :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aktivitetskontrollen visar inget märkligt, dock ser jag i systemmedelanden detta -> kernel disk0s2 i/o error (bland annat detta, ska jag väl säga)

 

Vilket jag tycker ser ut som att det verkar som att min hårddisk håller på att ryka? Eller finns det något annat som kan störa ut den och generera detta meddelande? Och om det är så, varför gav inte AHT ifrån sig någon felkod?

 

 

 

Stereotypen: Mitt serienummer tillhörde inte de drabbade...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ser väldigt mycket ut som om din hårddisk håller på att gå sönder.

AHT gör ingen större kontroll av din hårddisk (vilket skulle ta flera timmar).

 

I Apples Skivverktyg, markera disken uppe till vänster. Kolla sedan på S.M.A.R.T.-statusen längst ner. Om det står något annat än "Kontrollerad" så är disken kass.

EDIT: Det är inte alla fel som detekteras av denna status.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket jag tycker ser ut som att det verkar som att min hårddisk håller på att ryka?

Ett väldigt enkelt sätt att kolla det är att skapa en ny/till användare på datorn och logga in med den. Rullar det på som vanligt är det något i din användare ... program, inställningar osv, som felar. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, först vill jag bara tacka för att ni tar er tid och för att ni har tålamod.

 

Under s.m.a.r.t-statusen står det "kontrollerad" nu när jag startat genom säker start.

 

Kruxet är dock att även i säker start får jag badboll.

Testade även att skapa en ny användare, standard, och det laggade och badbollade.

 

Så, innebär det att hårddisken håller på att gå under? Kan det vara ram-minnet? (jag gissar att mina 4gb består av 2x2? Så om ett har gett sig...?)

Finns det nåt annat det kan tänkas vara?

(ja, jo, informationen jag bidragit med kanske inte är tillräcklig för att kunna säga det, jag vet)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kernel disk0s2 i/o error

 

 

Så, innebär det att hårddisken håller på att gå under?

Med till visshet gränsande sannolikhet är det hårddisken som är kass.

Det finns två sätt att kolla detta.

1) Köp ett program som kollar sektorerna på hårddisken, exempelvis TechTool Pro. https://www.micromat.com/products/techtool-pro

2) OM du har backup, radera (formatera) disken med optionen "Skriv över med nollor". Då försöker Macen skriva över alla sektorer på disken och kommer att tala om ifall det lyckas. OBSERVERA att en formatering/radering raderar alla dina filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, först vill jag bara tacka för att ni tar er tid och för att ni har tålamod.

 

Under s.m.a.r.t-statusen står det "kontrollerad" nu när jag startat genom säker start.

 

Kruxet är dock att även i säker start får jag badboll.

Testade även att skapa en ny användare, standard, och det laggade och badbollade.

 

Så, innebär det att hårddisken håller på att gå under? Kan det vara ram-minnet? (jag gissar att mina 4gb består av 2x2? Så om ett har gett sig...?)

Finns det nåt annat det kan tänkas vara?

(ja, jo, informationen jag bidragit med kanske inte är tillräcklig för att kunna säga det, jag vet)

Va bra... Att det badbolar och grejjar under säker start är helt normal Då du gör en säker start startas datorn utan några som helst tillägg oel xtra resurser. T ex skärmen brukar flimra/inte hänga med rätt kraftigt.

 

 

RAM... Ja, där har du nog ditt problem. 4 låter lite lite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grejen är att jag trodde att aht-testet skulle visa om ett av ram-minnet gett sig...

 

Jag kan ju säga att program som Firefox,vlc har laggat. Även skivverktyg, appstore har badbollat, men jag har liksom satt det i samband med att det skett pga att finder slutat svara. Jag inser ju att det även kan vara pga hårddisk el ram och att jag innan jag slänger in den på service el kollar upp om jag själv kan byta hårddisk och uppgradera ram, så bör jag prova blåsa hårddisken...

Jag vet inte om jag kan testa TechTool pga den sega datorn, men jag ska försöka... Jag tänker att installera ett program kanske knäcker den helt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn fungerar sämre under Säker start eftersom systemtillägg och annat är avstängd, du ska normalt inte köra daton i läget säker start. Det räcker med att köra igång säker start, logga in i datorn och sedan starta om datorn. Säker start rensar äldre cachefiler m m och gör grundläggande underhåll, det är det vi vill åt här... inte att arbeta med datorn i läget säker start - det gör man bara när man har typ trilskande grafik och drivrutiner och försöker hitta vilken programsnutt som fallerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...