Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Extern hårddisk och El Capitan


Petlin22

Rekommendera Poster

Jag har en extern hårddisk konstant kopplad till min iMac för att köra Time Machine. Sedan jag uppgraderade till El Capitan händer följande: när datorn startar upp efter att ha gått i vila ligger det alltid en eller flera varningsrutor om att hårddisken matats ut på fel sätt. Ibland finns hårddisksymbolen kvar på skrivbordet, ibland inte. Allt fungerar efter en stund men jag är rädd att jag förstör den externa hårddisken på detta vis.

 

Har någon råkat ut för detta och/eller har något tips? Är det helt enkelt en bugg?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har "WD My Passport" extern USB-hårddisk kopplad till min iMac, och har inte sett det här fenomenet.

 

Jag förstår din oro. Man vill ju inte att något ska hända med ens TimeMachine backup.

 

Jag tror inte att du behöver oroa dig speciellt mycket. Det är om man har sådan otur att datorn råkar skriva till disken just när man rycker kabeln som man kan filsystemet på USB-disken kan förstöras. Med en normalt inställd tid för inaktivitet innan datorn går i vila så är väl risken rätt liten för att den ska skriva just när den går i vila. Med journalförda filsystem (som ju Mac helst vlll ha) så är det dessutom oftast möjligt att reparera filsystemet om det krashat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade detta problem med Time Machine men det löste sig när jag bytte ut USB-kabeln till externa disken, LaCie, mot Thunderbolt-kabel!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bjorn@forseth.se

Jag har precis samma problem, som uppenbart började med operativsystemändringen. I detta nu har jag samma varningsruta uppe igen, fast jag numera alltid noga kollar, att Time machine inte håller på med kopiering.

 

Jag har samma hd, samma kabel och samma dator som fungerat utmärkt i ett par år utan varningar för felaktigt utmatning - innan det nya operativsystemet kom.

 

(Dator: MacBook Air)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också haft problem med att det börjar strula med den ena av mina externa HD.

HD är av märket: BUFFALO HD-GDU3 Media. 2 TB.

Det som verkar tröstlöst är att jag har försökt med allt.

Frågor:

Skall man köpa nya USB kablar för att kolla om de har gått sönder?

Den externa HD har ett USB uttag, kan man med någon adapter konvertera den kopplingen till en Thunderbolt?

Finns det några andra lätt begripliga idéer som kan tillämpas, eller har jag tappat bort hela min musik samling på några hundra skivor.

Är det någon som kan tala om för mig hur man kan använda för SÄKER EXTERN Media, som man kan ha för att ladda ner film , musik och bilder,

utan att man riskerar att förlora det plötsligt en dra, helt utan anledning?

Min HD på Macen är ju inte oändlig...

 

Behöver verkligen svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HD är av märket: BUFFALO HD-GDU3 Media. 2 TB.



Aldrig hört talas om märket. Är det något billigt/noname?



Skall man köpa nya USB kablar för att kolla om de har gått sönder?



Ja, det är inte helt ovanligt att kablar går sönder.


Kolla om det sitter damm i kontakterna, både kabeln och macen/disken.


OBS! Blås aldrig med munnen, för då får du med små salivpartiklar som klibbar igen kontakterna. Tryckluft på burk rekommenderas.


Har du någon annan USB-disk? Funkar den? Med samma kabel?



Den externa HD har ett USB uttag, kan man med någon adapter konvertera den kopplingen till en Thunderbolt?



Det tror jag inte går. Man kan konvertera Macens Thunderbolt till Firewire 800, vet jag.



Finns det några andra lätt begripliga idéer som kan tillämpas, eller har jag tappat bort hela min musik samling på några hundra skivor.



Har du ingen backup?



Är det någon som kan tala om för mig hur man kan använda för SÄKER EXTERN Media, som man kan ha för att ladda ner film , musik och bilder,


utan att man riskerar att förlora det plötsligt en dra, helt utan anledning?



Något sådant finns inte. Det är därför man har backuper. Minst en av dem i ett annat hus. Tänk stöld, brand, åsknedslag etc.



Förresten, vad talar vi om här? Laglig nedladdning eller inte?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är kabinettet som krånglar så kan man ta ut själva disken och sätta i ett annat kabinett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en extern hårddisk konstant kopplad till min iMac för att köra Time Machine. Sedan jag uppgraderade till El Capitan händer följande: när datorn startar upp efter att ha gått i vila ligger det alltid en eller flera varningsrutor om att hårddisken matats ut på fel sätt. Ibland finns hårddisksymbolen kvar på skrivbordet, ibland inte. Allt fungerar efter en stund men jag är rädd att jag förstör den externa hårddisken på detta vis.

 

Har någon råkat ut för detta och/eller har något tips? Är det helt enkelt en bugg?

 

 

Jag har en Western Digital My Passport och hade problem med att disken matades ut sedan jag installerat El Capitan.

Hittade följande på WD Community och sedan jag raderat .plst-filen enl. nedan och kryssat ur WD Drive Utilities så fungerar Time Machine perfekt.

 

citat

FOUND A SOLUTION

At least, it was a solution for me.

I was having this same problem, didn't happen until I updated to El Capitan

I called apple, and had GREAT support from them, and we found the solution to my problem

There is "wd drive utility" software that would launch upon start up

go here to delete it:

FINDER - GO - COMPUTER - LIBRARY - LaunchDaemons - com.wdc.WDPrivilegedHelper.plist

DELETE THAT FILE

Then, go to

SYSTEM PREFERENCES - USERS & GROUPS - LOGIN ITEMS - UNCHECK WD DRIVE UTILITY

That fixed the porblem for me, had the issue on 2 of my 4TB WD MY BOOKS

So glad that apple helped me solve the problem, props to them! Hope this helps you guys!

slut citat

Kanske hjäper det er som har problem med en WD disk ?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en extern hårddisk konstant kopplad till min iMac för att köra Time Machine. Sedan jag uppgraderade till El Capitan händer följande: när datorn startar upp efter att ha gått i vila ligger det alltid en eller flera varningsrutor om att hårddisken matats ut på fel sätt. Ibland finns hårddisksymbolen kvar på skrivbordet, ibland inte. Allt fungerar efter en stund men jag är rädd att jag förstör den externa hårddisken på detta vis.

 

Har någon råkat ut för detta och/eller har något tips? Är det helt enkelt en bugg?

 

Vad för sorts Extern HD är det, är den utan extra strömkälla eller med extra strömkälla?

 

- Kan nämligen vara så att hårddisken inte får tillräckligt med stöm då din dator går i vila och att den då "dör" och därför antar OSX att den matades ut felaktigt...

 

:laserbok:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ett 100% El Capitan fel. Att byta usb kablar m.m kommer inte att hjälpa. Du är inte ensam direkt, massor av användare har problem liknande dina sen de uppgraderade till El Capitan, även jag själv.

 

Om du inte själv vill in och harva bland oss konfigurations filer får du snällt vänta till Apple fixar det i kommande uppdateringar.

 

Orkar du inte vänta kan du gå med i Apples Public Beta program och får då test versioner som kan lösa ditt problem tidigare. Var dock medveten om att det är beta versioner dvs är din dator anledningen till att du får pengar varje månad kanske det inte är så smart... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ett 100% El Capitan fel.

Snarare är det disktillverkarna som skickar med sekunda programvaror där de inte följt Apples riktlinjer. För om de gjort det hade det inte varit några problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilka sekundära programvaror? Själva poängen med en USB disk är väl att USB är en standard som bara är att plugga in i datorn och köra igång.

 

Hur kan det inte vara Apple som har fuckat up när allt fungerande innan El Capitan installerades? Apple själva har ju tillåter gått ut med info om att El Capitan och USB är ett problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

HD är av märket: BUFFALO HD-GDU3 Media. 2 TB.

 

Aldrig hört talas om märket. Är det något billigt/noname?

 

Skall man köpa nya USB kablar för att kolla om de har gått sönder?

 

Ja, det är inte helt ovanligt att kablar går sönder.

Kolla om det sitter damm i kontakterna, både kabeln och macen/disken.

OBS! Blås aldrig med munnen, för då får du med små salivpartiklar som klibbar igen kontakterna. Tryckluft på burk rekommenderas.

Har du någon annan USB-disk? Funkar den? Med samma kabel?

 

Den externa HD har ett USB uttag, kan man med någon adapter konvertera den kopplingen till en Thunderbolt?

 

Det tror jag inte går. Man kan konvertera Macens Thunderbolt till Firewire 800, vet jag.

 

Finns det några andra lätt begripliga idéer som kan tillämpas, eller har jag tappat bort hela min musik samling på några hundra skivor.

 

Har du ingen backup?

 

Är det någon som kan tala om för mig hur man kan använda för SÄKER EXTERN Media, som man kan ha för att ladda ner film , musik och bilder,

utan att man riskerar att förlora det plötsligt en dra, helt utan anledning?

 

Något sådant finns inte. Det är därför man har backuper. Minst en av dem i ett annat hus. Tänk stöld, brand, åsknedslag etc.

 

Förresten, vad talar vi om här? Laglig nedladdning eller inte?

 

HD är av märket: BUFFALO HD-GDU3 Media. 2 TB.

Aldrig hört talas om märket. Är det något billigt/noname?

Detta är vanliga Externa HD som jag köpte på Inet Data. Skall inte vara så jätte ovanliga.

• Finns det några andra lätt begripliga idéer som kan tillämpas, eller har jag tappat bort hela min musik samling på några hundra skivor.

Har du ingen backup?

Nej! Självklart levde jag i tron att detta var ett säkert media. Det är sant att inget är 100%.

HD fylldes med en massa musik som finns i mina hyllmetrar. Jag är en moviescore samlare och köper alla mina CD skivor mesta dels från Ebay och andra seriösa sajter, där de säljer just specifikt film scores.

Det är ju praktiskt att importera CD skivorna ner till sin iTunes och ha hela biblioteket i sin dator, så att man inte behöver hela tiden leta i hyllorna.

Har du några enkla goda tips om hur man gör en back up på en extern HD?

Min andra externa HD har jag kopplat min TimeMachine till. Rekommenderar du att jag även här gör en "andra backup" på min dator?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilka sekundära programvaror? Själva poängen med en USB disk är väl att USB är en standard som bara är att plugga in i datorn och köra igång.

 

Hur kan det inte vara Apple som har fuckat up när allt fungerande innan El Capitan installerades? Apple själva har ju tillåter gått ut med info om att El Capitan och USB är ett problem.

Exempelvis WD har ju programvara man ska installera som ska ge någon slags funktionalitet. (se ovan) Men den programvaran funkar inte i El Capitan. Andra tillverkare har annan programvara som användare installerat och som också slutat fungera i El Capitan.

 

En länk till Apples "erkännande" att de har ställt till med problem vore trevligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HD är av märket: BUFFALO HD-GDU3 Media. 2 TB.

Aldrig hört talas om märket. Är det något billigt/noname?

Detta är vanliga Externa HD som jag köpte på Inet Data. Skall inte vara så jätte ovanliga.

• Finns det några andra lätt begripliga idéer som kan tillämpas, eller har jag tappat bort hela min musik samling på några hundra skivor.

Har du ingen backup?

Nej! Självklart levde jag i tron att detta var ett säkert media. Det är sant att inget är 100%.

HD fylldes med en massa musik som finns i mina hyllmetrar. Jag är en moviescore samlare och köper alla mina CD skivor mesta dels från Ebay och andra seriösa sajter, där de säljer just specifikt film scores.

Det är ju praktiskt att importera CD skivorna ner till sin iTunes och ha hela biblioteket i sin dator, så att man inte behöver hela tiden leta i hyllorna.

Har du några enkla goda tips om hur man gör en back up på en extern HD?

Min andra externa HD har jag kopplat min TimeMachine till. Rekommenderar du att jag även här gör en "andra backup" på min dator?

Två backuper tycker jag är minimum.

 

Man kan använda backup-program (retrospect) eller kloningsprogram (superduper! eller Carbon Copy Cloner) eller synkningsprogram (GoodSync) för att skapa backuper från en extern disk till en annan. Ja, förutom från den interna också, förstås.

 

Om inget annat verkar hjälpa kan du ta ut disken från kabinettet och sätta i ett annat kabinett. Det verkar ju vara just kabinettet och inte själva disken som krånglar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Två backuper tycker jag är minimum.

 

Man kan använda backup-program (retrospect) eller kloningsprogram (superduper! eller Carbon Copy Cloner) eller synkningsprogram (GoodSync) för att skapa backuper från en extern disk till en annan. Ja, förutom från den interna också, förstås.

 

Om inget annat verkar hjälpa kan du ta ut disken från kabinettet och sätta i ett annat kabinett. Det verkar ju vara just kabinettet och inte själva disken som krånglar.

Hej igen!

 

Kan vara bra att kolla upp dessa rekommendationer du har skrivit ner.

Kollade på Retrospect. Mestadels handlade det om iPad och iPhone backup program

Har du någon bra länk till Mac OSx relaterat?

Vad tror du att man får ge för ett program?

Kollade lite på Superduper Backup programmet! Den verkar var bra men kostar 266:-.

Är det värt det, tycker du? Det kanske det är...

 

Jag är tyvärr dålig på terminologin i det här fallet, min vän.

Vad menar du med den externa HD´ns kabinett?

Jag förstår att det finns en fysisk disk i själva chassit på HD´n.

Men vad är kabinetten för något och var kan man skaffa sig den.

I alla fall så har jag låtit skivverktyget kolla igenom den krånglande HD, och enligt den, så är det noll på HD. Och jag kan lova att jag har inte raderat ett dugg på den.

Tvärtom! Jag har bara importerat fysiska CD skivor ner på den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Kan vara bra att kolla upp dessa rekommendationer du har skrivit ner.

Kollade på Retrospect. Mestadels handlade det om iPad och iPhone backup program

Har du någon bra länk till Mac OSx relaterat?

Vad tror du att man får ge för ett program?

Kollade lite på Superduper Backup programmet! Den verkar var bra men kostar 266:-.

Är det värt det, tycker du? Det kanske det är...

 

Jag är tyvärr dålig på terminologin i det här fallet, min vän.

Vad menar du med den externa HD´ns kabinett?

Jag förstår att det finns en fysisk disk i själva chassit på HD´n.

Men vad är kabinetten för något och var kan man skaffa sig den.

I alla fall så har jag låtit skivverktyget kolla igenom den krånglande HD, och enligt den, så är det noll på HD. Och jag kan lova att jag har inte raderat ett dugg på den.

Tvärtom! Jag har bara importerat fysiska CD skivor ner på den.

http://www.retrospect.com/en/products#mac

Eller mer specifikt:

http://www.retrospect.com/en/products/mac/desktop

 

Superduper är inget backup-program, det är ett kloningsprogram. Det behåller inga äldre versioner av dina filer när du gör en ny kloning.

Retrospect behåller så många generationer du vill. Om disken blir full kan du välja att köpa en disk till och fortsätta på den ELLER rensa ut de äldsta backuperna.

Retrospect är ett väldigt kraftfullt och konfigurerbart program. Priset är därefter. Hur mycket är dina filer värda?

 

Kabinett=chassi

 

Skivverktyget är inte särskilt bra på att hitta fel på hårddiskar. Det kollar bara skivkatalogen (innehållsförteckningen). Det kollar inte så att alla filer verkligen är läsliga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.retrospect.com/en/products#mac

Eller mer specifikt:

http://www.retrospect.com/en/products/mac/desktop

 

Superduper är inget backup-program, det är ett kloningsprogram. Det behåller inga äldre versioner av dina filer när du gör en ny kloning.

Retrospect behåller så många generationer du vill. Om disken blir full kan du välja att köpa en disk till och fortsätta på den ELLER rensa ut de äldsta backuperna.

Retrospect är ett väldigt kraftfullt och konfigurerbart program. Priset är därefter. Hur mycket är dina filer värda?

 

Kabinett=chassi

 

Skivverktyget är inte särskilt bra på att hitta fel på hårddiskar. Det kollar bara skivkatalogen (innehållsförteckningen). Det kollar inte så att alla filer verkligen är läsliga.

Hej där igen Telly82!

Jag uppskattar verkligen dina svar och den information du ger mig är betydelsefull såväl som insiktsfull.

Jag uppskattar det mycket!

 

Har en litet tillägg som jag behöver förstå! (Hoppas du har tålamod med mig!?)

Du skrev i ett av dina inlägg att di kanske misstänker att det kan vara fel på kabinetten eller chassit!

Vad kan chassit påverka en extern HD?

Berätta gärna mer hur det rent fysiskt kan gå till! Jag hoppas du förstår min fråga!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Chassit innehåller en signalomvandlare som omvandlar datasignalen från USB/Firewire/Thunderbolt som datorn använder till SATA som disken använder. Denna signalomvandlare kan gå sönder, precis som all annan elektronik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exempelvis WD har ju programvara man ska installera som ska ge någon slags funktionalitet. (se ovan) Men den programvaran funkar inte i El Capitan. Andra tillverkare har annan programvara som användare installerat och som också slutat fungera i El Capitan.

 

En länk till Apples "erkännande" att de har ställt till med problem vore trevligt.

För att använda de grundläggande funktionerna dvs lagra filer på USB disk behövs ingen extra programvara. Sedan kan tillverkarna skicka med appar för te.x backup eller fildelning som man kan välja om man vill använda.

 

På de betor för 10.11.2 som Apple skickar ut skriver Apple vad användarna ska ska fokusera på dvs funktioner son krånglar. Är en ganska lång lista och där är USB med.

 

Vidare finns det massor av inlägg på MacRumors och Appels egna forum där de flesta beskriver samma sak. Efter de har uppgraderat till El Capitan börjar Usb krångla, diskar kopplar från, tangentbord slutar fungera.

 

Så vist kan en USB disk gå sönder fast kommer felet efter man har uppgraderat till El Capitan är det inte speciellt troligt.

 

Mitt råd är att inte installera El Capitan om man använder USB prylar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående backup. Satsa även på en backup som är utanför bostaden, helst långt bort. Att ha flera backup diskar hemma hjälper ju inte om det blir inbrott eller brand.

 

Finns flera företag, själv har jag kört CrashPlan i flera år. De erbjuder att man även får backupa sina USB diskar.

 

Sen är det fördelaktigt att ha en TimeMachine disk hemma, om datorn dyker efter en uppdatering av osx. Ja, det har hänt. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är en ganska lång lista och där är USB med.

 

Hur många av dem som upplever problem med USB-tillbehör hade installerat extra programvara? (Då i form av backupprogramvara för diskar eller drivrutiner för en fyr-knappars mus, etc)

Hur många problem försvann vid avinstallation av nämnda programvara.

(Frågorna är retoriska. Vi kan ju aldrig få reda på något.)

 

Det är möjligt, men inte särskilt troligt, att Apple sabbat USB-programvaran i sig. Det borde de själva ha upptäckt i ett tidigt stadium i så fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...