Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hjälp! Kan inte logga in på d-link router


amandaeliasson

Rekommendera Poster

amandaeliasson

Hej!

 

Har nu slitit mitt hår i x antal timmar över alla problem jag inte lyckas lösa med denna router, så om någon sitter inne på en lösning här vore det grymt uppskattat! Kan väl tillägga att min tekniska kompetens är begränsad osv, men ändå. Routern är en d-link DIR-635 och jag använder MacBook Pro OS X Yosemite (samt en gammal MacBook som jag kan koppla till routern via kabel) om det är någon vettig information.

 

Jag uppdaterade firmware för första gången på länge för någon vecka sedan, detta gick hyfsat smidigt. Problemet är att jag i efterhand inte kan logga in på routern igen (dvs, när jag skriver in http://192.168.0.1 får jag bara som meddelande att servern inte kan ansluta).

Jag har testat att reseta routern, men problemet kvarstår. Min wifi anslutning har gått tillbaka till "dlink" så återställningen verkar ju ha gått igenom, men jag kan fortfarande inte ta mig in på routern för att ställa in ett nytt namn osv.

 

Hela anledningen till att jag skulle in och pilla på inställningarna var pga att jag haft problem med att ansluta flera enheter till nätverket samtidigt sedan jag uppdaterade firmware. Innan hade jag aldrig några problem, men nu får jag en massa popup meddelanden om att en annan IP-adress använder mitt nätverk så fort två enheter kopplas upp. Problemet är väl att alla enheter har samma IP-adress (?) vilket jag inte lyckas ställa om manuellt. Några tips på hur man löser detta på ett smidigt sätt?

 

Tacksam för hjälp!

mvh /Amanda

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du försöker ansluta till routern, kör du med nätverkskabel emellan router och dator då? Om inte, koppla in en nätverkskabel och prova igen.

 

Du ska inte behöva tilldela ip adresser manuellt till dina enheter, så länge routern ligger i DHCP läge så delar den ut ip adresserna automatiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Har nu slitit mitt hår i x antal timmar över alla problem jag inte lyckas lösa med denna router, så om någon sitter inne på en lösning här vore det grymt uppskattat! Kan väl tillägga att min tekniska kompetens är begränsad osv, men ändå. Routern är en d-link DIR-635 och jag använder MacBook Pro OS X Yosemite (samt en gammal MacBook som jag kan koppla till routern via kabel) om det är någon vettig information.

 

Jag uppdaterade firmware för första gången på länge för någon vecka sedan, detta gick hyfsat smidigt. Problemet är att jag i efterhand inte kan logga in på routern igen (dvs, när jag skriver in http://192.168.0.1 får jag bara som meddelande att servern inte kan ansluta).

Jag har testat att reseta routern, men problemet kvarstår. Min wifi anslutning har gått tillbaka till "dlink" så återställningen verkar ju ha gått igenom, men jag kan fortfarande inte ta mig in på routern för att ställa in ett nytt namn osv.

 

Hela anledningen till att jag skulle in och pilla på inställningarna var pga att jag haft problem med att ansluta flera enheter till nätverket samtidigt sedan jag uppdaterade firmware. Innan hade jag aldrig några problem, men nu får jag en massa popup meddelanden om att en annan IP-adress använder mitt nätverk så fort två enheter kopplas upp. Problemet är väl att alla enheter har samma IP-adress (?) vilket jag inte lyckas ställa om manuellt. Några tips på hur man löser detta på ett smidigt sätt?

 

Tacksam för hjälp!

mvh /Amanda

Gå till Systeminställningar >Nätverk >Avancerat >TCP/IP så ser du din routers aktuella IP-adress och även din dators.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

amandaeliasson

När du försöker ansluta till routern, kör du med nätverkskabel emellan router och dator då? Om inte, koppla in en nätverkskabel och prova igen.

 

Du ska inte behöva tilldela ip adresser manuellt till dina enheter, så länge routern ligger i DHCP läge så delar den ut ip adresserna automatiskt.

Har kört med nätverkskabel på min gamla dator (den nya har en annan utgång så har ingen som passar där för tillfället), dock utan framgång.

 

Jag är rätt säker på att routern ligger i DHCP läge (vart/hur kan jag säkerställa detta?), det ser i alla fall så ut när jag är inne i systeminställningarna, samt när jag ansluter min iPhone till nätverket. Jag fortsätter dock få upp detta felmeddelande:

 

"En annan enhet på nätverket använder datorns IP-adress" som dessutom uppmanar mig att byta datorns IP-adress om problemet kvarstår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

amandaeliasson

Gå till Systeminställningar >Nätverk >Avancerat >TCP/IP så ser du din routers aktuella IP-adress och även din dators.

 

Hej och tack för hjälp!

 

Har förstått att det är routerns aktuella IP-adress jag ska leta efter när man inte kommer in på den "vanliga" (192.168.0.1). Vet inte om jag fattat helt fel, men när jag skriver in routerns aktuella IP-adress hamnar jag bara på min nätverksleverantörs sida med information om min internetanslutning. Jag kommer alltså fortfarande inte åt att logga in på själva routern. Känns också som att routerns IP-adress borde gått tillbaka till standard när jag återställde den(?).

 

IP-adressen hittar jag också, problemet är väl att mobilen och den andra datorn använder samma (fortsätter få felmeddelandet "En annan enhet på nätverket använder datorns IP-adress", som dessutom uppmanar mig att byta datorns IP-adress om problemet kvarstår). Ska jag välja att konfigurera IPv4 "DHCP med manuell adress" och tilldela dem olika IP-adresser eller vad är grejen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag uppdaterade firmware för första gången på länge för någon vecka sedan, detta gick hyfsat smidigt. Problemet är att jag i efterhand inte kan logga in på routern igen (dvs, när jag skriver in http://192.168.0.1 får jag bara som meddelande att servern inte kan ansluta).

Jag har testat att reseta routern, men problemet kvarstår. Min wifi anslutning har gått tillbaka till "dlink" så återställningen verkar ju ha gått igenom, men jag kan fortfarande inte ta mig in på routern för att ställa in ett nytt namn osv.

 

// ... //

 

Problemet är väl att alla enheter har samma IP-adress (?) vilket jag inte lyckas ställa om manuellt.

I värsta fall har den låst sig i ngt läge. Låter lite som att uppgraderingen inte fick köra klart helt, och att den hamnat i något mellanläge. Men den funkar för övrigt?

 

Och du hade provat att reset'a med knappen på baksidan..?

 

Prova att i nätveksinställningar - gå in och gör en ny profil du kan anv/testa med. Använd ethernet->manuellt. Och skriv in

IP:     192.168.0.10
sub:    255.255.255.0
Router: 192.168.0.1

Är den nollställd borde det fungera. Glöm inte att uppgradera/ändra lösenordet i routern när du nollat den, eftersom sån info ligger ute på nätet: http://m.setuprouter.com/router/dlink/dir-635/login.htm Dvs, kan ngn ditt IP så är det bara att logga in då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du resetade routern, tog du en penna eller nåt annat spetsigt och tryckte in knappen på baksidan i minst 10 sekunder?

Det räcker inte att bara trycka till den en gång, måste hålla in den en lång stund.

 

Vad är nuvarande ip adresser på dina datorer och iPhone?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har läst på några ställen där de hävdar att man måste hålla in reset knappen i 30 sek och därefter rycka ur strömmen till routern. Låter tveksamt men kan vara värt ett försök.

 

 

 

Sedan hittade jag nåt om "Emergency flashing" som man kan göra som en absolut sista åtgärd om alla andra vägar är tömda.

 

De höjer ett varningens finger, så läs igenom noga hur man går tillväga innan du utför det hela. Har du nån datorvan bekant som kan hjälpa dig med den här processen?

 

Re: Emergency Flashing (RECOVERY MODE) HOW-TO (UPDATED)

 

 

Edit: Hann att posta detta innan jag såg att det verkar ha löst sig. Låter det vara kvar utfall någon annan kan ha nytta av emergency flashing.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

amandaeliasson

I värsta fall har den låst sig i ngt läge. Låter lite som att uppgraderingen inte fick köra klart helt, och att den hamnat i något mellanläge. Men den funkar för övrigt?

 

Och du hade provat att reset'a med knappen på baksidan..?

 

Prova att i nätveksinställningar - gå in och gör en ny profil du kan anv/testa med. Använd ethernet->manuellt. Och skriv in

IP:     192.168.0.10
sub:    255.255.255.0
Router: 192.168.0.1

Är den nollställd borde det fungera. Glöm inte att uppgradera/ändra lösenordet i routern när du nollat den, eftersom sån info ligger ute på nätet: http://m.setuprouter.com/router/dlink/dir-635/login.htm Dvs, kan ngn ditt IP så är det bara att logga in då.

 

Hej och tack!

Efter att ha gjort en ny profil så kommer jag äntligen in på routern igen! Problemet kvarstår dock att den inte låter mig koppla upp flera enheter samtidigt (åtminstone inte via Wifi), får bara felmeddelandet att "En annan enhet på nätverket använder datorns IP-adress" med uppmaning om att ändra datorns IP-adress om problemet fortsätter.

Kan väl nämna att IP-adressen som jag blir tilldelad inte alls ser likadan ut som det som står angivet på "DHCP IP Address Range" i Network Settings på routern, samt att alla enheter får samma IP-adress. Är det så enkelt att jag kan ändra på "DHCP IP Address Range" till något som matchar den IP-adress jag nu får?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förmodar att du kan logga in igen med 192.168.0.1 igen.

 

Så under network settings hittar du:

 

Router ip dress är: 192.168.0.1

 

Under DHCP Server setting:

 

Enable DHCP server är ibockad.

 

Du skulle kunna använda en range ifrån 192.168.0.2 till 192.168.0.99. (Enligt manualen kör de med 192.168.0.100 till 192.168.0.199, kör med vilket du vill.)

 

Spara inställningarna.

 

Glöm inte att lägga över alla dina enheter till dhcp igen, åtminstone en av dem ligger väl i manuellt på 192.168.0.10.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...