Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Skivverktyget


JASJ66

Rekommendera Poster

1) Använd skivverktyg med tart från Finder/Gå/Verktyg:

kommentarer bl.a: "ogiltig räkning av katalogobjekt", "Avslutningskoden för filsystem kontroll är 8". Kontroll/reparation lyckades

 

2) Använd samma skivverktyg genom omstart hålla ned cmd+R

kommentarer bl.a: "felaktigt antal hårda fillänkar", kontroll el rep av filsystemet misslyckades

 

Se i övrigt text från bifogade filer nedan.

 

Min fråga är följande:

1) Varför ger de två tillvägagångssätten olika resultat med samma skivverktyg?

2) Finns det en 3:e partsprogramvara man kan använda istället?post-78616-0-01945000-1446291676_thumb.jpgpost-78616-0-50496400-1446291676_thumb.jpg

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1). Förmodligen därför att programmet jobbar från respektive utanför monterad startskiva.

 

2) Ja, DiskWarrior är välkänt.

 

Men med det sagt, datorn behöver sannolikt en ny hårddisk. Så slipper du den programkostnaden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Men med det sagt, datorn behöver sannolikt en ny hårddisk. Så slipper du den programkostnaden.

 

Varför verkar alla tro att bara för att filsystemet är korrupt så är hårddisken defekt?

Om du menar vad jag skrev så tror jag ingenting. Jag utgår från de erfarenheter jag har gjort, och när Skivverktyg säger att "Enheten Macintosh HD var skadad och behöver repareras" så utgår jag från att den hellre bör bytas än repareras. Man kan så klart försöka reparera den, om man vill. Är det din rekommendation till TS?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var mer generellt än menat just till dig Alix. Så fort någon nämner att filsystemet inte går att reparera så skriker de flesta "Byt disken den är kass!!"

Men efter att ha kört Apple Service Providers avancerade hårddiskdiagnosverktyg på ett par tusen hårddiskar med korrupt filsystem kan jag konstatera att långt ifrån alla hårddiskar är defekta.

Tyvärr finns det mig veterligen inget avancerat diskdiagnosverktyg för vanliga dödliga som utför ett fullständigt test av ytan på hårddisken.

Vet inte vad man ska rekommendera, formatera disken, läs tillbaka en backup och hoppas inte filsystemet blir korrupt igen.

Är hårddisken defekt bör det visa sig ganska snart igen med läs/skriv svårigheter och snurrande badbollen i tid och otid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar som att man som vanlig konsument famlar i mörkret. Ta det säkra före det osäkra? Eller, om kostnaden avskräcker, försöka reparera? Valet är fritt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) Är du säker på det? Om du körde det ena verktyget flera gånger i rad, fick du då hela tiden samma fel?

Min teori är att varannan gång du körde så fick du ena felet, varannan det andra. Detta för att när verktyget försökte reparera det ena felet så uppstod det andra och tvärtom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...