Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Lagring x3 (The Power of Three)


xeric

Rekommendera Poster

Hittade en bra infografik: http://bsdmag.org/tekserve/

post-64246-0-11359400-1445539765_thumb.jpg


Som “off-site” kan man ju såklart använda en onlinetjänst. Alternativ, en göra en extra hårdisk man förvara hos en granne. Har man en stuga på tomten kan man ju ställa en NAS (el liknande) i den och backa upp till den. Brinner huset ner har man ju lilla stugan kvar. :crossfingers::)

Funderar själv på att köra en lösning med en liten RaspberryPi (≈ 350,-) med USBdisk till i en liten stuga/bod på tomten. Och driva den med en solcell/bilbatteri och sen skyffla över allt med Wi-fi.


Vad har ni för rutiner och backup-strategi?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder programmet Retrospect och kör regelbundet backup till en serie om fyra diskar. Tre diskar i en lokal cirka 2 km härifrån, en disk hemma. När jag tagit backup kör jag den senaste backupen till lokalen och tar hem den "äldsta" backupen.

 

Har dessutom två datorer hemma och synkar dokument ofta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Funderar själv på att köra en lösning med en liten RaspberryPi (≈ 350,-) med USBdisk till i en liten stuga/bod på tomten. Och driva den med en solcell/bilbatteri och sen skyffla över allt med Wi-fi.

 

 

Solcell/bilbatteri låter bra.

Om man har vanlig elkraft (230/400V) i stugan nära huset så kan ett åsknedslag lätt slå sönder både originalen och kopiorna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gör som det står: I datorn, en extern hårddisk med Time Machine, och en hårddisk som jag förvarar i en annan byggnad. Jag tänker molnlagra också snart nu, i alla fall en del viktigare grejer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Solcell/bilbatteri låter bra.

Om man har vanlig elkraft (230/400V) i stugan nära huset så kan ett åsknedslag lätt slå sönder både originalen och kopiorna.

Ja, det med. Tänkte mest för att det inte är ngn ström där. Och det blir ju ändå off-site, även om det är på samma tomt. :)

 

Som batteri behöver man kanske inte ha ett helt bilbatteri. Kanske räcker med ett mopedbatteri eller nåt annat mindre, men ändå kraftigt. En RPi drar ~5-7W/2A ...och sen vade en USBdisk drar på det. Man kanske kan optimera det med WOL (wake on lan) kanske? för att minska på strömförbrukningen ytterligare.

 

 

Jag gör som det står: I datorn, en extern hårddisk med Time Machine, och en hårddisk som jag förvarar i en annan byggnad. Jag tänker molnlagra också snart nu, i alla fall en del viktigare grejer.

:yeahbaby: Va bra!

 

Just för molnlagringen känner jag nog det omvända. De (allra) viktigaste grejjerna på marken, och övrigt bra-att-ha i molnet, eventuellt. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Just för molnlagringen känner jag nog det omvända. De (allra) viktigaste grejjerna på marken, och övrigt bra-att-ha i molnet, eventuellt. :)

Man måste inte ladda upp något i klartext. Jag tänkte mig krypterade dmg-filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pööörfäckt! :yeahbaby:

Japp. Fast kanske något annat format, så att man kan packa upp i Android och Windows/Linux också, vid behov. Vi får se. Jag känner mig rätt trygg som det är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp. Fast kanske något annat format, så att man kan packa upp i Android och Windows/Linux också, vid behov. Vi får se. Jag känner mig rätt trygg som det är.

Finns visst ett årogram som heter “dmg2iso”.

http://dailytechnologiesupdate.blogspot.se/2011/11/converting-dmg-to-iso-file-in-ubuntu.html

http://www.ehow.com/how_6787773_mount-dmg-linux.html

 

Alt, kolla om du hittar “hfs-utils” el liknande (namn) i din pakethanterare. Så kan man ju mounta den manuellt.

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1155734

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns visst ett årogram som heter “dmg2iso”.

http://dailytechnologiesupdate.blogspot.se/2011/11/converting-dmg-to-iso-file-in-ubuntu.html

http://www.ehow.com/how_6787773_mount-dmg-linux.html

 

Alt, kolla om du hittar “hfs-utils” el liknande (namn) i din pakethanterare. Så kan man ju mounta den manuellt.

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1155734

Eller kanske...

zip -e

...i Terminalen?

 

Sådana filer kan öppnas i Windows och med ArchiDroid i Android.

 

Finns det något GUI-program som krypterar zip i Mac OS X? Blir lite lättare då för mig. Izip kanske? Ska testa... Nä, SIP förhindrar installation av systemkomponent...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller kanske...

zip -e
...i Terminalen?

 

Sådana filer kan öppnas i Windows och med ArchiDroid i Android.

 

Finns det något GUI-program som krypterar zip i Mac OS X? Blir lite lättare då för mig. Izip kanske? Ska testa... Nä, SIP förhindrar installation av systemkomponent...

 

zip -e ... Ja, det är en vanlig zipfil med lösenord till. Har ingen aning om vilen algoritm som används. Framgick inte i manualen, men det kan man ju kolla. Känns inte så säkert.

 

Med SIP kan du installera det mesta som vanligt där det brukar hamna (/usr/local) :yeahbaby: Har ett shell script du kan få som zippar, men den har ingen -e variabel med. Däremot rensar den bort macfiler så de inte dyker upp i Linux/Win.

 

Men nåt liknande kan du göra själv direkt i terminalen med:

zip -r -df -e foldernamn.zip foldernamn
  • -r - rekursivt (inkl alla mappar i “foldernamn”)
  • -df, --datafork (Macfiler)
  • -e - kryptering/lösenord

https://developer.apple.com/library/mac/documentation/Darwin/Reference/ManPages/man1/zip.1.html

 

GUI... Om man har hfs-utils (hfsprogs) kanske det kan funka i Diskverktyget i Linux till dmg-filer. Har inte provat, men det kanske är lättare at hitta nåt GUI till det på Linux.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

zip -e ... Ja, det är en vanlig zipfil med lösenord till. Har ingen aning om vilen algoritm som används. Framgick inte i manualen, men det kan man ju kolla. Känns inte så säkert.

 

Med SIP kan du installera det mesta som vanligt där det brukar hamna (/usr/local) :yeahbaby: Har ett shell script du kan få som zippar, men den har ingen -e variabel med. Däremot rensar den bort macfiler så de inte dyker upp i Linux/Win.

 

Men nåt liknande kan du göra själv direkt i terminalen med:

zip -r -df -e foldernamn.zip foldernamn
  • -r - rekursivt (inkl alla mappar i “foldernamn”)
  • -df, --datafork (Macfiler)
  • -e - kryptering/lösenord

https://developer.apple.com/library/mac/documentation/Darwin/Reference/ManPages/man1/zip.1.html

 

GUI... Om man har hfs-utils (hfsprogs) kanske det kan funka i Diskverktyget i Linux till dmg-filer. Har inte provat, men det kanske är lättare at hitta nåt GUI till det på Linux.

Nä, zip kanske inte är det bästa ändå. Jag tror jag struntar i molnet för känsliga grejer. SIP är aktuellt därför att Izip vill installera en systemkomponent (det är OSXFUSE).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, zip kanske inte är det bästa ändå. Jag tror jag struntar i molnet för känsliga grejer. SIP är aktuellt därför att Izip vill installera en systemkomponent (det är OSXFUSE).

Kolla var den vill lägga grejejrna. :crossfingers: Det mesta man installerar själv el via en installerare hamnar som sagt under /usr/local. Som jag läst så är den foldern ok, men inte t ex /usr, /var osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har "originalen" i min macbook, kör Säkerhetskopia genom TM till en extern, och tänkte dessutom köra en extra säkerhetskopia på den disken med. Känns inte rikigt "säkert" ifall den dör ju, då är liksom allt väck ändå... Men man vet att hårddiskar går sönder så bättre att förebygga förlorade filer... Men inte kommit så långt idag, snålt med pengar när man lever på csn-bidrag :P Min interna hd dog igår (som jag nämde i annan tråd) så backup är verkligen min räddning idag...

 

- Kör dessutom även kopior på mina "viktigaste"-filer (Photoshop, Logic m.fl.) genom Google Drive, Dropbox och numera även iCloud Drive när den blivit mer öppen... Så att jag är säker på att dom finns kvar - No matter what!

 

:nerd:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På kontoret har jag en TM-disk, så den körs varje arbetsdag. Hela dokumentmappen synkas mot dropbox. Alla bilder på en annan dator med TM-disk kopplad. Fast den har ingen off-site backup... Musiken i Apple match.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Jag gör som det står: I datorn, en extern hårddisk med Time Machine, och en hårddisk som jag förvarar i en annan byggnad. Jag tänker molnlagra också snart nu, i alla fall en del viktigare grejer.

Igår började jag med att använda Googles Foton på mobilen, för att säkerhetskopiera nytagna bilder till Google Drive. Därför kommer jag också att säkerhetskopiera mer sällan, varje kvartal, vad gäller hårddisken som jag har i en annan byggnad. Det är uteslutande foton som är viktiga för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man måste inte ladda upp något i klartext. Jag tänkte mig krypterade dmg-filer.

Ja, kör med sparse el dmg. Sen i Linux kan du ha ett program som heter hfsexplorer.

 

“HFSExplorer can also read most .dmg / .sparsebundle disk images created on a Mac, including zlib / bzip2 compressed images and AES-128 / AES-256 encrypted images. It supports the partition schemes Master Boot Record, GUID Partition Table and Apple Partition Map natively.”

 

Förutom att det verkar vara ett väldigt kompentent program ser det ut att vara ett svenskt program med. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liten fråga:

 

Jag har haft mina bilder (RAW, JPG, TIFF, kataloger etc) på datorn men pga utrymmesskäl så har jag flyttat över allt på externa hårddiskar. Jag vill ha tre identiska diskar - En som jag använder vid arbete med mina bilder, som jag kan släpa med mig överallt, och två backuper. Hur löser jag smidigast så att alla diskarna hålls identiska och synkade när jag bildbehandlar och gör ändringar på den som jag använder som arbetsdisk? Är usel på sånt här... :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liten fråga:

 

Jag har haft mina bilder (RAW, JPG, TIFF, kataloger etc) på datorn men pga utrymmesskäl så har jag flyttat över allt på externa hårddiskar. Jag vill ha tre identiska diskar - En som jag använder vid arbete med mina bilder, som jag kan släpa med mig överallt, och två backuper. Hur löser jag smidigast så att alla diskarna hålls identiska och synkade när jag bildbehandlar och gör ändringar på den som jag använder som arbetsdisk? Är usel på sånt här... :fundersam:

I CCC kan du schemalägga aktiviteter (eg dina backups). Och det kan man säkert i SuperDuper med.

 

post-64246-0-43497900-1448334836.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liten fråga:

 

Jag har haft mina bilder (RAW, JPG, TIFF, kataloger etc) på datorn men pga utrymmesskäl så har jag flyttat över allt på externa hårddiskar. Jag vill ha tre identiska diskar - En som jag använder vid arbete med mina bilder, som jag kan släpa med mig överallt, och två backuper. Hur löser jag smidigast så att alla diskarna hålls identiska och synkade när jag bildbehandlar och gör ändringar på den som jag använder som arbetsdisk? Är usel på sånt här... :fundersam:

Jag skulle testa Goodsync för detta. Använder det själv för att synka diskar, dock utan schemaläggningen.

http://www.goodsync.com/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 11 months later...
  • 5 months later...

What will You do if something goes wrong tod#€%&/()(/&%€#"!"#€%&/(

 

:stjarnsmall::dumstrut:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-28798-0-75397700-1491038135_thumb.jpg

 

Jag fick mejl från Bombich (CCC) igår (hamnade dessvärre i skräpposten) om att bland annat testa att backupen är bootbar. Tur var väl det, för jag fick ett skumt inloggningsfönster, se dump. Testade datorns lösenord, men det gick inte. Av någon anledning var det Apple ID:s lösenord som skulle matas in där. Inte för att det angavs. Klickade man på frågetecknet i inmatningsrutan av lösenordet (föregående som jag inte tog bild på) så hände inget. Efter att detta hade laddats klart kom det vanliga inloggningsfönstret upp och allt var som vanligt igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...