Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Är hårddisken verkligen kraschad?


LinusIn

Rekommendera Poster

Ok.

Jag uppdaterade min 3 år gamla Macbook Pro till El Capitain. Allt gick bra tills mitt i installationen då det inte gick att installera systemet på denna datorn. Där fastnade jag.

På en mac certifierad butik i Kiel sa de att hårddisken kraschat. Det gick inte att reparera skivan.

Jag tog ut hårddisken och kopplade den som extern hårddisk till en väns dator och då kunde jag spara allt info. Allt fanns där.

 

Jag tyckte det var konstigt att datorn ändå startade så jag gick till Apple huset i Oslo (jobbar på båt, därav olika städer) och de testa de att radera hårddisken men det gick inte och de sa även där att hårddisken hade kraschat.

MEN

när jag kom tillbaka till jobbet så provade jag igen att radera hårddisken och då gick det. Nu har jag utan problem fått igång datorn igen, först med Mountain Lion och sedan installerade jag El Capitain igen för den dmg filen hade jag räddat. Nu funkar datorn som vanligt.

 

Har verkligen hårddisken kraschat då? Eller kan det vara ett glapp i datorn? Eller var det bara otur? Bör jag skaffa ny hårddisk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt kan ju hända i en dator...... men vore jag du skulle jag nog satsa på en ny hårddisk för säkerhetsskull. Det kan ju vara nåt skit med elektroniken i disken. Eller nåt annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt kan ju hända i en dator...... men vore jag du skulle jag nog satsa på en ny hårddisk för säkerhetsskull. Det kan ju vara nåt skit med elektroniken i disken. Eller nåt annat.

 

Oki. Då borde jag kanske överväga att skaffa en SSD disk va? De kraschar inte på samma sätt? Eller inte alls? Tänker att det kanske har blivit ett slag på den eftersom jag reser så mycket i jobbet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Körde de inte "Storage Diagnostic" varken i Kiel eller i Oslo?

Eller butikerna kanske inte var service providers med tillgång till Apples diagnosverktyg?

Om inte skulle jag vilja påstå att det enbart var en kvalificerad gissning men ändock inte bekräftat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Oki. Då borde jag kanske överväga att skaffa en SSD disk va? De kraschar inte på samma sätt? Eller inte alls? Tänker att det kanske har blivit ett slag på den eftersom jag reser så mycket i jobbet.

En SSD är inte känslig för stötar, men kan ändå kracha. Precis som all annan elektronik. Jag tänker lite som knasen att det verkar vara mer gissning. Sen är det inte heller uteslutet att det är två fel samtidigt. Vad vet man....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...