Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Test: Nya 21,5" iMac är retina-Macen för alla


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

Nu fattar som tur är de flesta som spelar datorspel att man inte kan spela moderna spel på de grafikkort som sitter i de flesta Macar på ett tillfredsställande sätt.

...

Men det trista är att du vill lura folk att köpa Mac ändå bara för att "Mac är så bra". Men de är inte bra till spel. Apple skiter i de som spelar. Eller så får man köra de spel som Macen klarar vilket duger åt mig. Men inte åt min minsta son. Nu sitter han och funderar om han har råd med ett grafikkort i prisläget 5000:- till sin nya PC som han ska beställa. Väljer han det enklare för 3000:- så laggar det redan nästa år när den nya versionen kommer på hans favvospel på högsta inställningarna.

 

GTX 970 bör hålla ett par år, men för en gamer är det 980ti i sli som gäller... Det blr rätt dyrt, men man spelar utan vidare i 4K på ultrainställningar i några år :)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 102
  • Created
  • Senaste svar

Det förstår jag att alla inte kan gilla strategispel som schack och civilization

 

men då får de ha i åtanke att det är dyrt att alltid ha det snabbaste grafikkortet varje år...

här gäller det att ha koll på vad ekonomin tål också....

 

allt handlar om att prioritera ...

Det beror på vad du lägger in i begreppet dyrt. Alla hobbies kostar pengar, och ett bra grafikkort vartannat år går löst på ett par hundringar i månaden om du slår ut kostnaden. Övriga komponenter håller mycket längre än så. Fördelen med en PC är ju att du kan byta komponenter och inte hela datorn. Har du en gamingPC för tjugotusen är det ändå en bra bit kvar att byta grafikkort för jämfört med att köpa en Mac Pro, där du knappast kan byta ett skvatt och där grafikkretsarna är allt annat än optimerade för spel. På min enkla PC (Core i5, GTX 760) kommer det nya speloptimerade grafikdrivrutiner ungefär varannan vecka.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och, min enkla PC kostade mindre än en Mac Mini men klarar alla nya speltitlar i 1080p, om än på mediuminställningar när det gäller de mest tungdrivna.

 

Skall du spela köp en PC. Det lönar sig varje dag i veckan. Är du ointresserad av spel funkar Mac bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du ointresserad av spel funkar Mac bra.

Du får nog formulera om den meningen. Förslag: Är du ointresserad av de senaste actionspelen funkar Mac bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får nog formulera om den meningen. Förslag: Är du ointresserad av de senaste actionspelen funkar Mac bra.

Är du en gamer är det de senaste actionspelen som gäller. Även för mig som inte är en gamer är det de senaste actionspelen som gäller. Mac funkar, som jag sade innan, bra för tetris och patiens.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du en gamer är det de senaste actionspelen som gäller. Mac funkar, som jag sade innan, bra för tetris och patiens.

Nu överdriver du. Jag har säkert skrivit här i forumet en miljon gånger att man ska inte överdriva. ;)

 

Jag spelar exempelvis Counter-Strike på en iMac från 2007. Ett actionspel som funkar utmärkt. Det är långt ifrån bara patiens och tetris.

 

Apropå Tetris, testa denna: ;)

http://www.firstpersontetris.com/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det förstår jag att alla inte kan gilla strategispel som schack och civilization

 

men då får de ha i åtanke att det är dyrt att alltid ha det snabbaste grafikkortet varje år...

här gäller det att ha koll på vad ekonomin tål också....

 

allt handlar om att prioritera ...

Hoppa nu inte från ena diket till det andra! Sonen ska inte köpa det snabbaste grafikkortet men ett som är riktigt bra. För övrigt köper han nästan ingenting.

...

Poängen är att Macen inte är byggd för att spela på. Alla som lyder ditt råd blir besvikna eftersom de inte får det som de trodde. De köper en bil med grafikmopedmotor när de trodde att det satt en med turbografik under huven. Så hur mycket du än gärna vill att Macen ska vara bäst på allt hela tiden så är sanningen den att den inte är det. Att tjata vidare om att övertala folk om att Macen är en speldator är enbart negativt för dig och för Macen. Bättre att säga som det är. Precis som allt annat i livet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag spelar exempelvis Counter-Strike på en iMac från 2007. Ett actionspel som funkar utmärkt. Det är långt ifrån bara patiens och tetris.

 

Jo det blir ju så när hela förmögenheten satsas i en subwoofer. :whistling::hihihi:

 

( Kunde inte låta bli..... :tyst: )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det blir ju så när hela förmögenheten satsas i en subwoofer. :whistling::hihihi:

 

( Kunde inte låta bli..... :tyst: )

:hihihi:

 

EDIT: Jag har nyare Macar också, två stycken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu överdriver du. Jag har säkert skrivit här i forumet en miljon gånger att man ska inte överdriva. ;)

 

Jag spelar exempelvis Counter-Strike på en iMac från 2007. Ett actionspel som funkar utmärkt. Det är långt ifrån bara patiens och tetris.

 

Apropå Tetris, testa denna: ;)

http://www.firstpersontetris.com/

Grafikmotorn i CS:GO är från 2004. Bra spel, men lika ålderstiget som de som Ronny lyfte fram tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bilden är extremt talande för Macens grafikkort. Value - 0

post-363-0-67257200-1451469963_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppa nu inte från ena diket till det andra! Sonen ska inte köpa det snabbaste grafikkortet men ett som är riktigt bra. För övrigt köper han nästan ingenting.

2 st GTX 980ti i SLI kostar bara runt tolv papp. Kan inte pappsen hjälpa med pappen? Nä, visst kostar det väldigt mycket att ligga på topp och om du inte är riktig fanatiker så är det inte värt kostnaden. För 99,9% av alla gamers så räcker ett kort för ungefär 2500 kr bra till för att ligga på 60 fps i 1080p på de vanligaste titlarna. Problemet är naturligtvis att 1080p börjar bli gårdagens teknik. Redan idag är 1440p på väg om, och 4K lurar bakom hörnet. I princip det enda grafikkort som klarar att driva spel i 4K med acceptabel fps utan SLI är GTX 980ti, och inte ens det blir riktigt bra. Spelbranschen är i en extrem utveckling, och jag tycker inte att det är märkligt att Apple väljer bort den sektorn. Det är dyrt att ligga på topp där, och med de marginaler Apple vill ha så hade knappast någon haft råd att köpa datorerna. Riktiga spelnördar bygger dessutom sina riggar själva för att få exakt de komponenter de vill ha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bilden är extremt talande för Macens grafikkort. Value - 0

Kan du ens köpa ett grafikkort med Intel Iris? (Det är väl för att det inte går som värdet sätts till 0?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 st GTX 980ti i SLI kostar bara runt tolv papp. Kan inte pappsen hjälpa med pappen? Nä, visst kostar det väldigt mycket att ligga på topp och om du inte är riktig fanatiker så är det inte värt kostnaden. För 99,9% av alla gamers så räcker ett kort för ungefär 2500 kr bra till för att ligga på 60 fps i 1080p på de vanligaste titlarna. Problemet är naturligtvis att 1080p börjar bli gårdagens teknik. Redan idag är 1440p på väg om, och 4K lurar bakom hörnet. I princip det enda grafikkort som klarar att driva spel i 4K med acceptabel fps utan SLI är GTX 980ti, och inte ens det blir riktigt bra. Spelbranschen är i en extrem utveckling, och jag tycker inte att det är märkligt att Apple väljer bort den sektorn. Det är dyrt att ligga på topp där, och med de marginaler Apple vill ha så hade knappast någon haft råd att köpa datorerna. Riktiga spelnördar bygger dessutom sina riggar själva för att få exakt de komponenter de vill ha.

"Lillpojken" är 24 och tjänar snart dubbelt så mycket som mig. Sen sa jag att han funderade inte att han hade köpt. Troligen blir det ett kort för 3,000:-. Poängen var att illustrera hur en gamer resonerar.

...

Men det har ALLTID varit så. Det har alltid kostat skjortan att köpa highend och det har aldrig varit prisvärt. Om nu sonen då har snålat och gnetat och köpt begagnat och övertagit äldre bröders utdaterade burkar kan jag faktiskt tycka att han kan köpa sig ett graffekort för 5,000:-. Spela hockey och du får lägga till en nolla för att få bra grejjor, men ingen protesterar för det är ju så det är..... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Lillpojken" är 24 och tjänar snart dubbelt så mycket som mig. Sen sa jag att han funderade inte att han hade köpt. Troligen blir det ett kort för 3,000:-. Poängen var att illustrera hur en gamer resonerar.

...

Men det har ALLTID varit så. Det har alltid kostat skjortan att köpa highend och det har aldrig varit prisvärt. Om nu sonen då har snålat och gnetat och köpt begagnat och övertagit äldre bröders utdaterade burkar kan jag faktiskt tycka att han kan köpa sig ett graffekort för 5,000:-. Spela hockey och du får lägga till en nolla för att få bra grejjor, men ingen protesterar för det är ju så det är..... ;)

Det var min poäng också. Det kostar att ligga på topp, oavsett vad man vill ligga på topp inom, och om man gillar att spela datorspel så får man ta kostnaden. Femtusen är rätt billigt med tanke på att det håller ett par år, det finns många intressen som kostar bra mycket mer. Till och med tolvtusen är billigt för den som tycker det är kul. Jag kommer att köpa nytt grafikkort om några månader, och kommer att lägga mig på ett GTX 970 Strix för treåfyra. Det räcker i ett par år för min begränsade speltid, men jag är inte någon ribba för någon annan. Jag hade inte lagt tolv-fjorton tusen på grafikkort, men jag är å andra sidan rätt kass på att spela också ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag rockar på med ett Geforce 9400 i iMacen. :galetglad: Sopar banan med det mesta! :whistling:

post-363-0-37618600-1451482422_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag rockar på med ett Geforce 9400 i iMacen. :galetglad: Sopar banan med det mesta! :whistling:

Haha, min fantastiska Intel HD 4000-grafikkrets (VRAM 1536 MB!) kör loopar runt ditt! :totaltgalen:

 

post-28798-0-88965800-1451482885_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast mitt har eget grafikminne och hade jag haft en PowerMac G4 hade jag kunnat få ett sådant kort GRATIS! DET DU!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha, min fantastiska Intel HD 4000-grafikkrets (VRAM 1536 MB!) kör loopar runt ditt! :totaltgalen:

 

attachicon.gifintelhd4000.png

Den grafikkretsen är riktigt bra på 2D-grafik. Jag har nog inte riktigt förstått varför 3D är så ointressant för Apple. Det handlar ju inte enbart om spel, utan också om animering, 3D-modellering och annat sådant. Dessutom är spel en business som är större än filmindustrin idag, så det borde vara intressant...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den grafikkretsen är riktigt bra på 2D-grafik. Jag har nog inte riktigt förstått varför 3D är så ointressant för Apple. Det handlar ju inte enbart om spel, utan också om animering, 3D-modellering och annat sådant. Dessutom är spel en business som är större än filmindustrin idag, så det borde vara intressant...

Fast man har gett upp datorspelen, kammar man in storkovan på spel för iPrylarna. Jag tror att med den framgången är det ointressant att försöka slå sig in på gamersidan. Det är för sent och kostar för mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast man har gett upp datorspelen, kammar man in storkovan på spel för iPrylarna. Jag tror att med den framgången är det ointressant att försöka slå sig in på gamersidan. Det är för sent och kostar för mycket.

Ja, just för gamers, det är för nördigt, och det är alldeles för intressant att bygga själv, men skapandet av spel kräver också grafikkretsar som pallar trycket, och företagen har inte tiden att bygga hobbylådor...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... men skapandet av spel kräver också grafikkretsar som pallar trycket, och företagen har inte tiden att bygga hobbylådor...

Det där fattade jag inte.. :mellow:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där fattade jag inte.. :mellow:

Programmeringsstudior har behov av kraftfulla burkar med maximal grafikkraft, och det är en storindustri, alltså bygger de sannolikt inte ihop sina datorer själva. Marknaden för 3D-stationer med ordentlig kraft finns alltså, men Apple avstår från den av någon märklig anledning. Även tunggung till filmindustrin avstår de tydligen ifrån. Hur lång tid går det mellan uppdateringarna av Mac Pro? Det verkar som om de helt snöat in på konsumentelektronik...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har för mig att animerings- och specialeffektstudiorna i Hollywood och andra filmcentra gör egna program i Linuxmiljö (som specialanpassas).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Programmeringsstudior har behov av kraftfulla burkar med maximal grafikkraft, och det är en storindustri, alltså bygger de sannolikt inte ihop sina datorer själva. Marknaden för 3D-stationer med ordentlig kraft finns alltså, men Apple avstår från den av någon märklig anledning. Även tunggung till filmindustrin avstår de tydligen ifrån. Hur lång tid går det mellan uppdateringarna av Mac Pro? Det verkar som om de helt snöat in på konsumentelektronik...

OK. Du hoppade lite i ämnet så jag hängde inte med.

...

Det verkar som om Apple skiter i tunga användare. De är så få att de bara kostar. Annat är det att tillverka klockor! :bla:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...