Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Test: Nya 21,5" iMac är retina-Macen för alla


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

För priset av en 1 TB hårddisk (477 spänn på prisjakt) får man en SSD på 64 GB. Om du sträcker dig till 499 spänn så får du en SSD på bara 128 GB. Det räcker ju inte för de flesta.

 

Låt oss i stället jämföra samma utrymme i stället för samma pris:

Den billigaste 1 TB SSD kostar 3310 spänn, så en Mac med 1 TB SSD skulle bli nästan 3000 spänn dyrare.

men 3000 extra för en bättre hårddisk är väl inte så mycket

det är väl bättre att satsa på kvalité som håller längre ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 102
  • Created
  • Senaste svar

DÅ talar vi detaljhandelspris. Apple köper in miljoner hårddiskar

Det är klart vi gör. Men faktum kvarstår: För samma pris som en 1 TB hårddisk får Apple bara en 128 GB SSD. Detta oavsett om vi snackar detaljhandelspriser eller grossistpriser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är klart vi gör. Men faktum kvarstår: För samma pris som en 1 TB hårddisk får Apple bara en 128 GB SSD. Detta oavsett om vi snackar detaljhandelspriser eller grossistpriser.

Ville bara förstärka Apples ockerpriser. Inte nog med att det är dyrt. Det är onödigt dyrt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För priset av en 1 TB hårddisk (477 spänn på prisjakt) får man en SSD på 64 GB. Om du sträcker dig till 499 spänn så får du en SSD på bara 128 GB. Det räcker ju inte för de flesta.

 

Låt oss i stället jämföra samma utrymme i stället för samma pris:

Den billigaste 1 TB SSD kostar 3310 spänn, så en Mac med 1 TB SSD skulle bli nästan 3000 spänn dyrare.

Ja, så vad då?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, så vad då?

Om man utrustar Macen med en SSD i vettig storlek så blir den ju ÄNNU dyrare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man utrustar Macen med en SSD i vettig storlek så blir den ju ÄNNU dyrare.

Ja, självklart. Men jag förstår inte vad det har med det jag skrev att göra. Du får inga cykelhjul ens om du köper den billigaste Ferrarin. Fast köper du den billigaste Imacen får du nästan oförlåtlig lagring. Inte mina ord. Men jag håller med.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag förstår inte vad det har med det jag skrev att göra.

Du skrev "dyra datorer". Med SSD blir de naturligtvis ännu dyrare. Det var bara det jag ville påpeka. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom en hårddisk är väldigt avgörande för prestandan i en dator, så känns det som om man köper en Volvo för fullpris, bara för att upptäcka att det är en moppemotor i den och den riktiga kostar extra.

...

Apple vill gärna få oss att tro att de är i framkant. Men att leverera en så pass dyr dator med en 5400 rpm hårddisk som standard är ett skämt. Alldeles extra speciellt när det är nästan omöjligt att byta själv. Tänk om iMacen kom med en extra hårddiskplats i sidan eller under färdig att bara skjuta i en SSD. Då kunde jag acceptera stenålderskonfigurationen med 5400 rpm. Men icke. Nästa år är väl hela inkråmet ingjuten i epoxy......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom en hårddisk är väldigt avgörande för prestandan i en dator, så känns det som om man köper en Volvo för fullpris, bara för att upptäcka att det är en moppemotor i den och den riktiga kostar extra.

 

För min del har jag mycket hellre en Volvo V70 med rymligt baksäte stort bagage (mekanisk disk) än en liten sportbil för samma pris (SSD). Sportbilen är visserligen snabb, men har trångt baksäte och väldigt lite bagageutrymme.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen är det väldigt konstigt att Apple släpper MacBook med en medioker processor, med rent av usla prestanda. Men med en hårddiskteknik av yppersta tekniska klass. Nya iMac - bra processorprestanda och usel hårddisk i basversion. Snacka om puckad affärsstrategi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst, en snabb mekanisk disk hade varit att föredra som grundutförande, jämfört med en långsam.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För min del har jag mycket hellre en Volvo V70 med rymligt baksäte stort bagage (mekanisk disk) än en liten sportbil för samma pris (SSD). Sportbilen är visserligen snabb, men har trångt baksäte och väldigt lite bagageutrymme.

Det minsta man kan begära av dyräpplet är att skrota vanliga hårddiskar och att FusionDrive är basalternativet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst, en snabb mekanisk disk hade varit att föredra som grundutförande, jämfört med en långsam.

Men 7200 eller 5400 är så otroligt mycket långsammare än en FusionDrive eller SSD så det spelar ingen roll i alla fall. Du behöver inte försvara Apples lågbudgetstrategi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5400 rpm klarar säg 120 Mbs

7200 rpm klarar säg 180 Mbs

SSD i SATA 6 kanske 550 Mbs

Flash i fyrkanalig M2 bortåt 2000 Mbs

 

Så vad vill jag ha? 200 eller 2000 Mbs?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det minsta man kan begära av dyräpplet är att skrota vanliga hårddiskar och att FusionDrive är basalternativet.

OK, fusion drive vore det bästa, sedan hårddisk och sist SSD (pga priset på SSD av vettig storlek). :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, fusion drive vore det bästa, sedan hårddisk och sist SSD (pga priset på SSD av vettig storlek). :)

Men glöm vanlig hårddisk!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5400 rpm klarar säg 120 Mbs

7200 rpm klarar säg 180 Mbs

SSD i SATA 6 kanske 550 Mbs

Flash i fyrkanalig M2 bortåt 2000 Mbs

 

Så vad vill jag ha? 200 eller 2000 Mbs?

M2 finns bara upp till 512 GB (enligt prisjakt) och det är ju inte 1 TB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

M2 finns bara upp till 512 GB (enligt prisjakt) och det är ju inte 1 TB.

Jaha. Ock?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha. Ock?

Du får ju jämföra samma utrymme med samma utrymme: 1 TB är basmodellen.

 

Och tillika den minsta disk jag skulle köpa idag. Har en MBP med 500 GB mekanisk disk som börjar bli (alltför) full. Och då har jag redan musik och bilder på andra diskar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår mig inte riktigt på hur du resonerar. Den minsta FusionDrive är på 1 TB. Det vet du väl...? Större finns också. Vill man ha en renodlad SSD/Flash finns alla möjligheter till extern hårddisk om den lösningen önskas. VAr är problemet? VArför tjata om att ha vanliga hårddiskar? Vill du hålla kvar stenåldern? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, fusion drive vore det bästa, sedan hårddisk och sist SSD (pga priset på SSD av vettig storlek). :)

 

 

Förstår mig inte riktigt på hur du resonerar. Den minsta FusionDrive är på 1 TB. Det vet du väl...? Större finns också. Vill man ha en renodlad SSD/Flash finns alla möjligheter till extern hårddisk om den lösningen önskas. VAr är problemet? VArför tjata om att ha vanliga hårddiskar? Vill du hålla kvar stenåldern? ;)

Missade du mitt inlägg från 16:05 idag?

 

Men fusiondrive kostar 1100 spänn extra. Och SSD-delen har Apple väl minskat till löjligt liten, har jag för mig.

Jaja, jag vill ha utrymme, du vill ha hastighet. Om jag vore pojken med guldbyxorna så vore en stor SSD inte något problem. Men tyvärr har jag inte hitta några guldbyxor ännu. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Missade du mitt inlägg från 16:05 idag?

 

Men fusiondrive kostar 1100 spänn extra. Och SSD-delen har Apple väl minskat till löjligt liten, har jag för mig.

Jaja, jag vill ha utrymme, du vill ha hastighet. Om jag vore pojken med guldbyxorna så vore en stor SSD inte något problem. Men tyvärr har jag inte hitta några guldbyxor ännu. :(

I mitt resonemang handlar det om att Apple ska sluta med undermåliga gammelhårddiskar. Det handlar om vad jag inte får för mina pengar. Det handlar inte heller om ditt behov. iMacarna är svindyra och Apple säger sig ligga i framkant. Det går inte ihop. Du kan ju köpa och ansluta hur mycket hårddiskar du vill även om det bara finns en liten SSD inbyggt. Nu när tekniken är inne på fyrkanaliga PCI-e anslutningar med hastigheter uppåt 2000 Mbs så är det väl självklart att det ska utgöra grunden i en ny Mac. Antingen tillsammans med en hårddisk som FusionDrive eller en ren Flashdisk med externa lösningar. Det går inte att koppla in en PCI-e hårddisk externt som ger 2000 Mbs........................

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Missade du mitt inlägg från 16:05 idag?

 

Men fusiondrive kostar 1100 spänn extra. Och SSD-delen har Apple väl minskat till löjligt liten, har jag för mig.

Jaja, jag vill ha utrymme, du vill ha hastighet. Om jag vore pojken med guldbyxorna så vore en stor SSD inte något problem. Men tyvärr har jag inte hitta några guldbyxor ännu. :(

I så fall ska du inte köpa en Imac. Den är dyr som den är. Det är löjligt att sälja den med en vanlig hårddisk.

Edit: Jag går ännu längre. Apple begår vilseledande marknadsföring. Den som köper en Imac med hårddisk kommer att bli besviken. De tror att de köper en Ferrari, men får en Fiat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dribblar jag lite i Applestore med en vanlig iMac 21" 2,8 Ghz med 16 GB RAM och 1 TB Fusiondrive så landar jag på 18.000:-!!! Den har inte ens Retina för det priset. Det får mina PC-vänner att idiotförklara mig som vill ha en sådan. Jag vill, men kommer inte att köpa en sådan. Kan inte betala sådana summor för jag har inte råd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I så fall ska du inte köpa en Imac. Den är dyr som den är. Det är löjligt att sälja den med en vanlig hårddisk. Punkt.

Det är rätt, det ska jag inte. :)

Jag kommer att köra på mina Macar ett antal år framöver. När det blir dags har förhoppningsvis stora SSD kommit ner till överkomliga priser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...