Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

El Capitan och xyz.local hostnamn


TB-000

Rekommendera Poster

OS X 10.11 verkar hantera datornamn och IP-adresser på .local annorlunda än tidigare OS X.

Jag uppgraderade på försök en av mina mac-datorer till OS X 10.11 och stötte på detta udda problem.

 

Under tidigare OS X så har jag kunnat komma åt mina lokala datorer som datornamn.local. IP-adress-uppslagningen av det här har bara fungerat magiskt. Jag har använt mig av det här i diverse skript, bl.a. för git och ssh.

 

På min OS X 10.11 mac så fungerar den här uppslagningen om datorn jag försöker komma åt har fildelning påslagen. Har datorn jag försöker komma åt (xyz) inte fildelning påslagen så hittar min mac med OS X 10.11 inte IP-adressen för xyz.local.

 

Min första tanke var att lösa det med att skriva in xyz.local i /etc/hosts, men på min OS X 10.11 så får root inte editera /etc/hosts. Jag antar att begränsningen kommer från System Integrity Protection https://en.wikipedia.org/wiki/System_Integrity_Protection

 

Jag antar att det finns någon konfiguration någonstans som jag missat, och som gör att .local-datornamn fungerar lika smidigt som under OS X 10.10.

 

Jag har xyz.local i diverse konfigurationer (bl.a. i git) så det är för mycket jobb att gå över till enbart IP-adress. Jag vill inte slå av System Integrity Protection bara för datornamn/IP-adress på .local. Det måste väl finnas ett enkelt sätt att lösa det. (Jag har sökt på nätet utan att hitta lösningen.)

 

Är det någon som vet hur man fixar till detta?

 

Tack på förhand till alla som svarar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Min första tanke var att lösa det med att skriva in xyz.local i /etc/hosts, men på min OS X 10.11 så får root inte editera /etc/hosts.

 

Det här med att ändra i /etc/hosts löste sig.

 

Det fungerar inte med:

sudo aquamacs /etc/hosts

Aquamacs ser filen som read-only trots att den kör som root. Det som inte heller fungerar är att göra:

 sudo open /etc/hosts

Textredigerares tycker att filen är låst och inte kan låsas upp. Däremot fungerar det att ändra i filen om man gör:

sudo /usr/bin/emacs /etc/hosts

Det löste mitt akuta problem så att jag kommer vidare. Men det känns inte som att det här är rätt sätt att lösa problemet. Det känns som att Apple har tänkt sig att man ska få IP-adresser för datornamn.local på något annat sätt. Jag har bara inte kommit på hur...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...