Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

icloud drive och egna dokument


wallraff

Rekommendera Poster

Hej.

Jag har en macbook air jag använder mycket i jobbet och har en massa pdf filer och fotografier på. De ligger för närvarande på Google drive men funderar på att köra över allt till icloud drive.

I google drive synkar jag bara vissa mappar med airen för annars räcker inte utrymmet. Går det att få till något liknande med icloud drive?

Vad händer om utrymmet på macen tar slut? Man vill ju inte fylla datorn till sista megabyten heller...

Hur gör ni andra?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan skapa egna mappar på iCloud Drive...

Men de finns också lokalt i datorn, iCloud-drive blir som en mapp i datorn med samma innehåll. Det synkas...

Bilder kan man lägga upp på iCloud bildbibliotek, det fungerar annorlunda. Man lägger in dem i Bilder på Mac och så kan man välja att ha de större originalversioner på iCloud och sedan kan man ha "anpassad storlek" på Mac och iPhone och då anpassas utrymmet efter vad som får plats, och får det inte plats lokalt i datorn så ligger det på iCloud bildbibliotek och så hämtas det ner när man vill...

Om utrymmet i datorn börjar ta slut så kommer datorn klaga... Man bör helst ha minst 30Gb ledigt i datorn för att mackan ska må bra. Jag lägger över mitt på externa arkivhårddiskar... så jag har flera 100Gb ledigt på min. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Jag tycker det är fyrkantigt med icloud tyvärr. Alla andra molntjänster låter dig välja vilka mappar som ska synkas med olika datorer. Så borde det ju fungera för icloud också. Annars tvingas jag ju synka allt jobbrelaterat till hemma datorn och vice versa. Hoppas på lösning likt de andra tjänsterna snart. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idén med iCloud är att alla enheter uppkopplade mot iCloud har precis samma innehåll, iCloud Drive fungerar alltså för dokument som IMAP fungerar för mejlen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja så är det nog, men den faller när man erbjuder en massa utrymme och att ladda upp egna filer som ingen bärbar dator klarar av att synka utan att fylla hela burken. De egna filerna borde man såklart kunna välja vika mappar som skulle synkas ner till respektive dator. Sen hade det såklart varit snyggt om resterande som inte sykats ner låg som mapp och filstruktur precis som på en ansluten remote drive.

Well, well, man kan ju önska...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple erbjuder en massa utrymme främst på grund av iCloud Bilder, där har du att du kan ha originalversioner på iCloud och sedan optimerade, komprimerade och inte alls lika utrymmeskrävande versioner lokalt i datorn, på iPhone eller iPad. Icloud Bilder är en applikation - tjänst - på iCloud som använder utrymmet på iCloud Drive och som samkör med programmet Bilder i Mac, iPhone, Ipad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...