Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Fördelar med ”ren” installation?


KMN

Rekommendera Poster

Jag har en iMac 27" Mid 2011 som levererades med OS X 10.7 Lion. Sedan jag köpte datorn har jag installerat varje ny version av OS X och har nu 10.10.5 Yosemite. Installationerna av operativsystemen har jag gjort ovanpå förra versionen och det har fungerat bra. Jag har inga egentliga problem med datorn, mer än att den sedan 10.10.5 ibland tappar wi-fi.

 

Finns det några fördelar med att vid nästa version av OS X göra en ”ren” installation efter att först ha raderat hårddisken? Är det till och med att rekommendera?

 

Efter en sådan installation kan man välja att antingen hämta program, konton, dokument och inställningar från en Time Machine-kopia, eller installera program och göra inställningar från början för att sedan hämta över dokument med mera manuellt.

 

Med första varianten finns väl en risk att man hämtar in sådant som man ville rensa ut med den ”rena” installationen?

Och den andra varianten är givetvis både omständlig och tidskrävande…

 

Hur bör man resonera här?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte har några egentliga problem med datorn finns ingen anledning att göra en "ren" ominstallation,OS X brukar sköta om systemet alldeles utmärkt till skillnad mot windows,så har du inga akuta problem med OS X så är det inte nödvändigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

Ja, jo, det sägs ju så, att OS X sköter det där själv.

Samtidigt tänker jag mig att det genom åren samlats en del plack i systemet, kanske inte bara från operativsystemet själv utan från andra programvaror. Och så har jag säkert kört kommandon i Terminal, småfixar som löste något problem – eller inte – och som jag inte längre har överblick över.

 

Men man kanske ska låta det vara när det fungerar. Don't scratch where it doesn't itch, liksom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

precis,så länge allt funkar som det ska,behöver du inte vara orolig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...