Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Antivirus-program till Macbook Pro?


gustavr89

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har en ny Macbook Pro, och tänkte kolla om jag behöver ett antivirus-program installerat? Man hör ju om "att det inte finns virus på mac", men helt säkert kan det väl inte vara? Någon som har några tips på gratis antivirus-program att ladda ner för mac, om ni tycker att jag behöver detta? Har hört att Avast ska vara bra?

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte kör Windows så behöver du normalt sett inget antivirus-program.

 

Sätt på brandväggen i Macen så är du skyddad, så länge du använder sunt förnuft när du surfar och läser e-post.

Men om du vill ha hängslen och livrem, så rekommenderar jag Sophos.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen!

 

Och båda dessa program är helt gratis? Kräver inga registreringar av konto eller liknande?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen!

 

Och båda dessa program är helt gratis? Kräver inga registreringar av konto eller liknande?

Ja respektive nej, vad jag visste senast i alla fall.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är 100% säkert att det inte finns virus. Några trojaner är kända och lite annat småkrafs. OS X har funnits i över 10 år och jag har fortfarande inte antivirus installerat. Provade Sophos faktiskt för ett tag sedan för att testa, men det gav problem (!) så jag plockade bort det. Jag har varit aktiv här på forumet i runt tio år och det har knappt förekommit en tråd om malwareproblem, så det har varit ytterst sällsynt. Men man ska inte underskatta folket som vill förstöra för andra så att hänga på ett forum är bästa skyddet. Då vet man när det är dags att akta sig.

...

 

Sen ska man akta sig för programmet MacKeeper som säger sig fixa saker men ställer till det i stället. Ladda inte heller ner något från Cnet som "skänker" extra program som ställer om webbläsaren mm. Inget är direkt skadligt eller farligt av dessa men man blir milt sagt irriterad.

...

Är man riktigt nojjig kan man bota det med att köra Little Snitch som kollar all utgående trafik vilket inte brandväggen gör. Det är överkurs och inte helt nödvändigt, men om man är nojjig så finns det hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Det finns faktiskt inbyggt anti-malware i OS X. Det kallas XProtect och skyddar mot ett par dussin kända hot, bland dem det så kallade Xcode ghost som dök upp i förra veckan.

 

Osäker på om nåt annat program skulle göra ett bättre jobb. De skulle dock rensa bort PC-malware om du är intresserad av det, men säkert dra en massa extra kraft från din dator.

 

Annars är det viktigaste att du inte laddar ner och kör vilket skräp som helst. Alltså bara appar från tillverkarens sida eller App store.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Använder Malwarebytes eller Bitdefender nån gång i veckan för att kolla läget.

Behövs inget aktivt antivirus program till Mac, se bara till att den inbyggda brandväggen är på. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Hej!

Jag har prövat båda nedannämnda mfl. gratisprogram utan något resultat. Jag har av någon anledning fått ner Malware, en toolbar som heter search.oliverto.com/ som verkar helt omöjlig att hitta. Efter jag prövat många gratisprogram utan framgång bestämde jag mig för att köpa ett: BitMedic AntiVirus Malware, kostade 320kr. Full av optimism installerade jag programmet och körde en genomsökning av hårddisken utan något resultat. Vad fan gör man???? ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har prövat båda nedannämnda mfl. gratisprogram utan något resultat. Jag har av någon anledning fått ner Malware, en toolbar som heter search.oliverto.com/ som verkar helt omöjlig att hitta. Efter jag prövat många gratisprogram utan framgång bestämde jag mig för att köpa ett: BitMedic AntiVirus Malware, kostade 320kr. Full av optimism installerade jag programmet och körde en genomsökning av hårddisken utan något resultat. Vad fan gör man????

"båda"? Det har nämnt flera än så i tråden. Bland annat https://www.malwarebytes.org/antimalware/mac/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har prövat båda nedannämnda mfl. gratisprogram utan något resultat. Jag har av någon anledning fått ner Malware, en toolbar som heter search.oliverto.com/ som verkar helt omöjlig att hitta. Efter jag prövat många gratisprogram utan framgång bestämde jag mig för att köpa ett: BitMedic AntiVirus Malware, kostade 320kr. Full av optimism installerade jag programmet och körde en genomsökning av hårddisken utan något resultat. Vad fan gör man????

Läser här.

 

https://discussions.apple.com/thread/7092942?start=0&tstart=0

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har även prövat detta utan resultat. Det sket sig när jag kopierade scriptet i Finder som inte hittade något, men kollade i dessa mappar och hittade inget misstänksamt. Mitt operativsystem är El Capitan, kan det ha något med problemet att göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns faktiskt inbyggt anti-malware i OS X. Det kallas XProtect och skyddar mot ett par dussin kända hot, bland dem det så kallade Xcode ghost som dök upp i förra veckan.

 

Osäker på om nåt annat program skulle göra ett bättre jobb. De skulle dock rensa bort PC-malware om du är intresserad av det, men säkert dra en massa extra kraft från din dator.

 

Annars är det viktigaste att du inte laddar ner och kör vilket skräp som helst. Alltså bara appar från tillverkarens sida eller App store.

Hittade inget sådant program? Jag har os El Capitan, kanske inte finns där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta! läste inte hela tråden. Har prövat Sophos, Malware Bytes och AdwareMedic och för en stund sedan Bitdefender som ej hittade något.

Gäller det alla webbläsare eller bara en?

Kollat efter okända (för dig) tillägg i de webbläsare som du har problem med?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäller det alla webbläsare eller bara en?

Kollat efter okända (för dig) tillägg i de webbläsare som du har problem med?

Det gäller Google Chrome, inte Safari. Det är de webbläsare som jag har.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gäller Google Chrome, inte Safari. Det är de webbläsare som jag har.

Jag har även kollat tillägg, hittar inget där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag kör Intego antivirus/brandvägg

Har macens egna brandvägg igång

Kör malwarebytes

Samt little snitch för att hålla koll på trafiken

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Hittade inget sådant program? Jag har os El Capitan, kanske inte finns där?

Jo, men det är inte ett program som användaren ser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...