Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Spräckt skärm på Air


Silver_66

Rekommendera Poster

Gokväll.

Nyreggad och skulle uppskatta råd från er.

 

2011 bytte jag från PC till Mac och har inte ångrat det en sekund, tvärtom, undrat varför jag inte gjort det tidigare. Den första och hittills enda är en Air från september 2011 och jag är supernöjd.

 

I somras tappade jag den emot en vass byrålåda och märkte inget förrän några dagar senare att det var en liten skada nertill mitt på skärmen, som nu har blivit till detta, se bild. Det går en väldigt tunn skönjbar spricka från toppen på 'färgpelaren' upp till ordet 'Forumregler' på bilden.

Vid skärmdump syns inte skadan.

Det känns som att färgklicken breder ut sig med ojämnt tempo, jag kan ha fel, men det verkar så.

 

Har nu kollar runt och förstår priset på att byta skärm. Såg youtube film på skärmbytet och känner att det är inte något jag vill ge mig på själv.

 

Nu undrar jag två saker; är det någon vits med att byta ut skärmen på en 4 år gammal Air?

Ett av skälen till att jag gick över till Mac var att jag tyckte bärbara PC har alldeles för kort livslängd.

Hade bl a HP och Sony och de höll ca 2 år , sen var det alla möjliga hård- och mjukvara problem och jag tycker helt enkelt det är för kort livslängd.

 

Hade det inte varit för min klantighet att spräcka skärmen känns det som om min Air skulle leva vidare ett bra tag till, eller är det för optimistiskt? Är det dags att byta ut datorn efter 4-5 år? Jag är löjligt förtjust i min Air, används flera timmar om dagen och vill verkligen inte byta ut den.

 

Det andra är; finns det något annat sätt än att lag skärmen än att byta ut den? Har läst om olika årsmodellers möjlighet het att bara byta ut del av skärmen men inte lyckats fastställa om det gäller min modell. Drar jag försiktigt med fingertoppen över skadan så är det helt klart en fysisk spricka som känns.

 

Vore väldans tacksam för råd hur jag ska göra.

 

Tack!!

post-78399-0-70107000-1443115952_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har du inte tummen mitt i handen,så är mitt råd att kolla ebay eller dyl. går att fynda kompletta skärmar till hyffsade priser (kolla bara att det är rätt modell o år),sedan finns det bra guider på nätet hur man byter,b la ifixit.com,att lämna in den o få den bytt är det knappast värt,då det säkert skulle gå på mer än vad datorn är värd..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har du inte tummen mitt i handen,så är mitt råd att kolla ebay eller dyl. går att fynda kompletta skärmar till hyffsade priser (kolla bara att det är rätt modell o år),sedan finns det bra guider på nätet hur man byter,b la ifixit.com,att lämna in den o få den bytt är det knappast värt,då det säkert skulle gå på mer än vad datorn är värd..

Jo. Jag överväger. Får inte många kronor för datorn som den är nu, men jag skulle vilja testa hur länge en Air lever utan min klantighet. Jag sköter om den invändigt med diskwarrior och Disk Drill och är försiktig i övrigt.

Kollade fixit klippet men som sagt, ger mig inte på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, har ganska nyligen liksom du bytt från PC till Air och vill vårda den eftersom det känns så bra. Så vad är diskwarrior och Disk Drill om jag får fråga?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, har ganska nyligen liksom du bytt från PC till Air och vill vårda den eftersom det känns så bra. Så vad är diskwarrior och Disk Drill om jag får fråga?

OS X behöver egentligen ingen förebyggande vård för den sköter sig väldigt bra ändå. I det stora hela behöver du inte göra någonting. Diskwarrior används när hårddisken krånglar, Disk drill har jag aldrig hört talas om. Men jag postar det vanliga man gör om Macen ändå börjar trilskas.

 

.....

 

 

Sammanställning av åtgärder när datorn krånglar:

Säker start - lätt städning som fixar småstrul. Åtgärd No1 om Macen inte är sig lik.

Håll ner Shift under uppstart. Låt datorn jobba klart. Starta om som vanligt.

http://support.apple.com/kb/ht1564?viewlocale=sv_SE

Återställa NVRAM - löser småbuggar gällande inställningar typ klocka

http://support.apple.com/kb/HT1379?viewlocale=sv_SE

Återställ SMC - löser problem med hårdvarukrets som sköter fläktar, av/på, batteriladdning mm

http://support.apple.com/kb/HT3964?viewlocale=sv_SE

Reparera skivbehörigheter - löser problem med filer som strular och inte vill öppnas vilket kan ge märkliga symptom. Skall utföras efter uppgradering av OS X.

Skivverktyget, hittas i Verktygsmappen i mappen Program.

Reparera skiva - lagar filträdet som OS X "hänger" på. Lagar inte mekaniska fel. Skiva i detta fallet menas inte den fysiska skivan. Skivverktyget, hittas i verktygsmappen i mappen Program. Från OS X 10.7 gäller Återställning. Se

http://support.apple.com/sv-se/HT4718

Observera att skivverktyget kan behövas köras flera gånger då den lagar i etapper om det är flera fel.

....

Not 1:

De tre första är ofarliga åtgärder. De två sista bör/ska inte göras om det inte finns backup.

Not 2:

Alla tecken på strul med datorn kan betyda att hårddisken är på väg att ge upp. Se till att ha Backup innan du gör något annat!!

Not 3:

Seg Mac kan bero på nått så enkelt som att hårddisken är överfull. Räkna med att ha minst 20 GB ledigt då OS X kräver en del utrymme för processer i det dolda som indexering och defragmentering. Mellan 20 och 10 GB ledigt är farozonen. Under 10 GB ledigt är det mest tur om den fungerar…..

....

Största hotet är intrång i datorn. Se till att ha OS X inbyggda brandvägg på, som kollar all trafik till datorn. Sätt gärna datorn i dolt läge så är det svårare för obehöriga att hitta den. Hittas under Systeminställningar/Säkerhet/Brandvägg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 10 months later...

Bump!.

Nån som kan byta skärm på min MBA 11"?

Ser inte längre vad som står på skärmen :superirriterad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bump!.

Nån som kan byta skärm på min MBA 11"?

Ser inte längre vad som står på skärmen :superirriterad:

Det kan väl vilken Apple-verkstad som helst. Sök närmaste på apple.com. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är akut så kan du ju även köra med en extern skärm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Det är en prisfråga eftersom den är 5 år gammal nu. 4500kr vill Digital Inn ha t ex. och det är för mycket. Extern skärm är inget alternativ i längden, men tack för förslagen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Smartast är nog att lägga pengarna på en nyare begagnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lämnade in min Macbook pro 2010 för skärmbyte hos Pcenter.

På någon dag hade de bytt ut skärmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Smartast är nog att lägga pengarna på en nyare begagnad.

Jo, förmodligen. Men det e mycket nu:)

 

Jag lämnade in min Macbook pro 2010 för skärmbyte hos Pcenter.

På någon dag hade de bytt ut skärmen.

Kostnad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hitta en likadan vattenskadad MBA på typ Ebay och slakta skärmen från den. Gå in på Ifixit och se hur man gör.

Hmm, såg nu att TS för länge sedan fick detta råd, och det gäller fortfarande. Något magiskt trick finns inte, ej heller snorbilliga verkstäder!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, såg nu att TS för länge sedan fick detta råd, och det gäller fortfarande. Något magiskt trick finns inte, ej heller snorbilliga verkstäder!

Har märkt det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...