Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Gömd biblioteksfil / Library


Bo H

Rekommendera Poster

Ska just blåsa min MBAir (Yosemite) och installera ett friskt system och har gjort en back-up på extern hårddisk via TimeMachine. Jag tänker lägga tillbaka filer och program ett i taget för att ha full kontroll.

MEN - hur får jag fram de filer som ligger i biblioteket (~/"användare"/library) på min uppbackade hårddisk? Gissar att alla filer fins där, men är osynliga?

 

Nån som vet?

 

Bo H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis köpt en ny Mac. När jag startade upp den för första gången kom jag in till Flyttassistenten. Där kan du välja att du vill läsa in en backup från Time Machine :)

 

https://support.apple.com/sv-se/HT204350

 

Good luck!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla filer som inte syns sköter sig själva. Eller rättare sagt kommer på plats ändå. Peta INTE i det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla filer som inte syns sköter sig själva. Eller rättare sagt kommer på plats ändå. Peta INTE i det.

Jo, jag vet! Men men jag vill kunna välja enbart vissa filer från biblioteksmappen (t.ex Mail) och slippa få över sådana filer som inte längre ska ligga där. Gamla filer som stör datorn (t.ex. gamla modemfiler som belastar systemet). Jag vill kunna ta filer eller mappar, en i taget och bara flytta dem jag behöver. Har halvhyfsad koll på biblioteks- och systemfiler (efter 30 år som Mac-användare (fast på lekmannanivå)).

 

Bo H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag vet! Men men jag vill kunna välja enbart vissa filer från biblioteksmappen (t.ex Mail) och slippa få över sådana filer som inte längre ska ligga där. Gamla filer som stör datorn (t.ex. gamla modemfiler som belastar systemet). Jag vill kunna ta filer eller mappar, en i taget och bara flytta dem jag behöver. Har halvhyfsad koll på biblioteks- och systemfiler (efter 30 år som Mac-användare (fast på lekmannanivå)).

 

Bo H

 

Du får nog göra det för hand (Kan bli mycket arbete). Vad jag vet finns det inga modemfiler som stör systemet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sökte och hittade en sida som behandlar det du frågar om och det verkar fungera. Jag själv har ingen susning och har inte själv praktiserat det de skriver om och det du vill göra.

 

https://discussions.apple.com/message/18098077#18098077

 

Alberto Ravasio skriver:

Last but not least, navigate the TM disk within the Finder, (do not enter TM).

When you are on the date you are looking for, navigate the directory structure until you reach the Users folder.

Open Terminal and type

cd

and a space, drag and drop your user name folder inside the Terminal window. That completes the cd command for you. Hit return.

You are now into your user folder inside the TM disk. Type

cd Library

open .

please note the dot after open. Last command opens a Finder window of the Library folder inside TM disk.

 

 

Now you are ready to get what you need.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska just blåsa min MBAir (Yosemite) och installera ett friskt system och har gjort en back-up på extern hårddisk via TimeMachine. Jag tänker lägga tillbaka filer och program ett i taget för att ha full kontroll.

MEN - hur får jag fram de filer som ligger i biblioteket (~/"användare"/library) på min uppbackade hårddisk? Gissar att alla filer fins där, men är osynliga?

 

Nån som vet?

 

Bo H

Nej, de är nog inte osynliga, men Biblioteksfoldern kan ju vara det. Har för mig i senare versioner av OS X så finns det med i inställningarna att välja om man vill att den skall vara synlig eller inte.

 

“choose View > Show View Options (or press Command-J).

Near the bottom of the resulting View-Options palette is a setting called Show Library Folder. Enable this option. Your Library folder is immediately visible.

Close the View-Options palette.” »»»

 

Kolla i Gå-menyn. Håll nere ⌥, så skall det dyka upp ett alternativ där med Bilblioteket.

 

Du kan också i Finder, anv kortkommandit ⇧⌘G, och skriv i raden: ~/Library

Funkar inte Library där, prova med Bibliotek

 

post-64246-091906500%201321237627_thumb.

 

Du kan läsa lite här med.

(~/"användare"/library)

Mest för riktighetens skull. :)

Det är: ~/Library eller /Users/Användare/Library

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sökte och hittade en sida som behandlar det du frågar om och det verkar fungera. Jag själv har ingen susning och har inte själv praktiserat det de skriver om och det du vill göra.

 

https://discussions.apple.com/message/18098077#18098077

 

Alberto Ravasio skriver:

 

Var tvungen att testa och det fungerade i min TM.

 

I länken jag bifogade finns det fler varianter man kan köra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...