Jump to content
Just nu i M3-nätverket

1000 nybörjarfrågor..

Clown

Recommended Posts

Tjena!

Går härmed över från PC till Mac. Har inte snårat igenom riktigt alla trådar efter svar, ni får ursäkta.

Har tänkt köpa en iMac 21,5", då jag storleksmässigt/prismässigt känner att denna räcker bra för mina ändamål. Har tänkt jobba med Logic och Photoshop/Illustrator, samt ev något enstaka spel.

Funderar på en maxad 21,5":

iMac 21,5" 26.395kr

3,1 GHz Quad-Core Intel Core i7, Turbo Boost upp till 3,9 GHz

16 GB 1600 MHz DDR3 SDRAM - 2 x 8 GB

512 GB flashlagring

NVIDIA GeForce GT 750M 1 GB GDDR5

1. Räcker denna för mina ändamål?

2. Rekommenderar ni en extern SSD eller HD för mina projekt och i så fall med hur mycket lagring?

3. Antar att jag behöver ännu en extern SSD/HD för Time Machine, hur mycket lagring här i så fall?

4. Är jag helt dum i huvudet om jag inte väljer 27" med Retina? I så fall, räcker denna till? Priset kryper ju upp snabbt om jag väljer mer än 256GB lagring.

iMac 27" retina 29.945kr

4,0 GHz fyrkärnig Intel Core i7, Turbo Boost upp till 4,4 GHz

16 GB 1600 MHz DDR3 SDRAM 2 x 8 GB

256 GB flashlagring

AMD Radeon R9 M290X 2 GB GDDR5

Stort tack på förhand!

1. Ja.

2. Beror på hur mycket utrymme du menar att du behöver. Du har ju en inbyggd på 512 Gb. Jag skulle rekommendera att i första hand jobba mot den. Sedan när projektet är klart, levererat och du vill spara det i arkivet så ha en extern lagring för det, jag skulle säga 1 - 2 TB och då HD. Sedan en ytterligare HD som en säkerhetskopia av din arkiv-HD. Och de ska vara lika stora.

3. TimeMachine hårddisken bör ha en storlek som är minst 1.5 gånger större än den inbyggda, då fungerar TimeMachine optimalt eftersom den har versionshantering.

4. 21 räcker till, men visst ger dig 27 mer arbetsyta och du får ju också högre upplösning. Men i konfigurationen du jämför så kör du 256 Gb på 27:an och det skulle jag säga är för lite med tanke på att du jobbar med bild och ljud som behöver utrymme.

Stort tack, Raphael, för snabbt svar!

Så 3 stycken externa hårddiskar alltså. Är det viktigt med Thunderbolt-anslutning på någon av dom, eller räcker det med USB? Kan du rekommendera något märke/någon typ?

/Nybörjaren

Thunderbolt är snabbare vid överföring och är det stora datamängder så kan det vara en fördel, även om skillnaden har minskats mellan Thunderbolt och USB 3 jämfört med USB 2. Men jag skulle satsa på Thunderbolt för arkivhårddisken och dess säkerhetskopia, och USB 3 hårddisk för TimeMachine. Första gången den gör en säkerhetskopia blir det långsamt för det är en stor mängd, men sen kommer den att köra en gång i timmen och med mindre mängder för den kommer bara lägga till det som har ändrats sedan sist.

Men när du spelar in ett material, när du gör en ljudinspelning, då kan det vara viktigt att se till så ingen säkerhetskopiering pågår just då eftersom det tar av datorns kraft och även av hårddiskens kraft och du behöver maximal kraft vid inspelning för att minska sk "latency"..

Tack igen för grym info!

Kan jag bara koppla ur den externa hårddisken som är inställd på Time Machine medan jag arbetar i Logic, och därmed hindra den från att säkerhetskopiera medan jag arbetar?

Och finns det billigare alternativ för thunderboltlagring än g-drive mm som finns på Apples hemsida? Vet att funktionen Google finns, men vågar fan inte chansa på nåt bara..

Ja du kan koppla ur den, bara kom ihåg mata ur den inuti Finder först, och sen koppla in den igen sen - den kopierar automatiskt när den anslutas.

Finns flera olika alternativ här...
http://www.macoteket.se/produkter/lagring-backup/harddiskar/externa

LaCie, Freecom, G-Drive alla är bra märken.

Du kan även använda FireWire 800, det är kompatibelt med Thunderbolt - med adapter emellan (olika kontakter).

Du kan ju även satsa på arkivhårddisken med Thunderbolt medan säkerhetskopian av arkivet är USB 3, det blir billigare. Du kopplar in dem i serie efter varandra (de flesta Thunderbolt-hårddiskar har även utgångar för USB 3). Då får du långsammare överföring för säkerhetskopian men inte så mycket långsammare och ja det kanske räcker så... Du skulle kunna ta säkerhetskopiering en gång i veckan av arkivet exempelvis.

"Du kan ju även satsa på arkivhårddisken med Thunderbolt medan säkerhetskopian av arkivet är USB 3, det blir billigare. Du kopplar in dem i serie efter varandra (de flesta Thunderbolt-hårddiskar har även utgångar för USB 3). Då får du långsammare överföring för säkerhetskopian men inte så mycket långsammare och ja det kanske räcker så... Du skulle kunna ta säkerhetskopiering en gång i veckan av arkivet exempelvis."

Ok, bra idé för ekonomin!! Har man disken för säkerhetskopiering urkopplad tills man då manuellt säkerhetskopierar arkivet, eller har man den inkopplad och igång hela tiden? Eller kan man ställa in som val att automatiskt säkerhetskopiera en annan extern hårddisk (arkivhårddisken)? Beror kanske på val av hårddisk och programvara till den?

Läste någonstans att vissa som arbetar i Logic direkt sparar ett nytt påbörjat projekt till en extern hårddisk och sen vet datorn att fortsätta spara projektet där, istället för att använda platsen i datorn. Är jag helt ute och cyklar...?

Slutligen: om jag då hugger till på macen med 512GB behöver jag alltså en extern hårddisk på 2TB, om jag behöver 1,5 gånger större utrymme än storleken i burken till Timemachine? Verkar inte finnas HD med 1,5TB.

Tack igen! Är så färsk man kan bli på detta :)

Det var många frågor. Om vi börjar med storleken på TimeMachine hårddisken. Om du har en inbyggd disk på 512Gb så behöver du alltså en TimeMachine på minst 1.5 gånger den inbyggda, och det blir 768Gb och inte 1.5Tb.

Visst kan du spara Logic på en extern hårddisk, men det tar längre tid än om du jobbar mot den interna. Det är därför jag säger att kör mot den interna med Logic och sedan när projektet är klart så lägger du över den på en extern. Men visst går det att spara projektet på en extern och sedan köra mot den. Det är upp till dig. Men om du spelar in direkt på hårddisken så är det viktigt med snabbhet.

När det gäller lösningen med en arkivhårddisk och en hårddisk för säkerhetskopiering av arkivhårddisken, så har du dem båda igång. Du kopplar iMac -> arkivhårddisk -> säkerhetskopia av arkivhårddisk. Och sedan ställer du in mjukvaran för att göra en säkerhetskopia när informationen ändras på arkivhårddisken, som när du uppdaterar filer eller lägger till mer information. Du kan ställa in den så att den scannar en gång i veckan eller en gång om dagen. Det beror på hur mycket du jobbar med den.

Datorns inbyggda mjukvara för säkerhetskopiering TimeMachine är för den inbyggda hårddisken i datorn. Kör du externa hårddiskar finns många alternativ att välja på. Jag körde med DataBackup i många år. Men alla jag sett har många alternativ för att ställa in säkerhetskopiering.

Som du ser på bilden är det stor skillnad att köpa upp sig till värsta processorn. Men det skiljer i stort sett inget mellan den vanliga 27" och 21" så för den skull behövs inte 27". Apple är luriga. Ibland skiljer det nästan ingenting mellan enklaste och värsta processorn. Ibland skiljer det mycket mellan 21" och 27". Så man måste kolla upp.

post-363-0-55360500-1442680746.png

Raphael:

Tack för utförlig info! Blev många frågor, ja.. Och när man seriekopplar spelar det väl ingen roll om båda hd är bussdrivna? Datorns strömkälla torde väl räcka till? Eller kan jag koppla in alla tre i datorn; timemachinedisken, arkivdisken och säkerhetskopian av arkivdisken, eller går jag miste om något då? Läste dessutom fel med storleken för timemachine, sorry.

Axelman:

Kanon med jämförelsen! Vill ju egentligen ha 27" ordinarie eller retinan, men har kollat runt och det verkar rekommenderas i7-processorn för arbete i Logic mm. Och då blir det en dyr affär om jag väljer den värsta retinan, då jag ju också vill ha över 256gb ssd i den. Men rätta mig om jag har fel, är riktigt färsk på detta. Kanske räcker i5-processorn?

Nu ändrar vi tråden till "1000 nybörjarfrågor"..

Kanske räcker i5-processorn?

Den räcker till det den räcker till..... jag vill inte uttala mig för jag har inget bra svar. Läs på programtillverkarnas forum mm för att få en uppfattning.

...

Det är ju alltid så att man vill snåla och spara en tusing eller två. Men den dagen det hackar och laggar ångrar man att man inte la till de ynka tusenlapparna.

Innan du väljer mellan 21,5" och 27" så skulle jag rekommendera att du tänker efter hur du jobbar idag (på nuvarande dator). Har du nytta av mera skärmyta?

Personligen upplever jag att stor skärmyta (så att jag får upp allt referensmaterial och samtidigt kan se mycket av det jag jobbar med) har en enorm betydelse för min produktivitet. Jag upplever att skärmytan har mycket större betydelse för min produktivitet än processorhastighet och hårddiskprestanda. Men det är individuellt hur man jobbar och hur mycket man behöver/drar nytta av skärmyta.

Sådärja! ;) iErikF

En 27" verkar bra på många sätt, men hugger nog på 21,5:an, då den kommer räcka till för mina projekt. Förstår även att den större har lucka för utbyte/uppgradering, men tror den mindre kommer räcka ett bra tag om jag maxar den från start.

Fråga nr 999: När man seriekopplar externa hårddiskar spelar det väl ingen roll om båda hd är bussdrivna? Datorns strömkälla torde väl räcka till? Eller kan jag koppla in alla tre i datorn; timemachinedisken, arkivdisken och säkerhetskopian av arkivdisken, eller går jag miste om något då?

Stort tack för hjälpen hittills, ni som är Yoda på Mac!

Du har en viss strömstyrka i uttaget. Du ska inte belasta mer än den klarar av. Ibland måste man ha en USB-hubb med egen strömförsörjning för att det ska fungera. Alternativt att alla har egen strömförsörjning.

TimeMachine hårddisken med USB kan du låta köra iMacs USB-uttag utan extra strömkälla, men för dina arkivhårddiskar så säger jag kör med de strömadapters som följer med och koppla iMac -> arkivhårddisk -> säkerhetskopia av arkivhårddisk. Fördelen att koppla dem mot varandra är att du sparar uttag i datorn som du kan behöva använda till annat.

Du kan absolut koppla iMac -> thunderbolt -> arkivhårddisk -> USB 3 -> säkerhetskopian av arkivhårddisken. Många thunderbolt eller FireWire hårddiskar har flera uttag.

Själv kör jag med dubbla FireWire 800 hårddiskar (La Cie) som är seriekopplade in mot min Macbook och de har sin egen strömförsörjning. Och USB-uttaget körs mot en TimeMachine hårddisk, medan det andra USB-uttaget körs mot en USB-HUB där jag har mina skrivare, tangentbord, styrkula, iPhone etc. inkopplade.

Min Thunderbolt-port är upptagen av HDMI-adaptern för min externa skärm. :)

Jag är tveksam till att du klarar dig med 256Gb internt om du arbetar med direktinspelning på hårddisk etc. Musikproduktion är väldigt utrymmeskrävande, iaf om du arbetar i 24 bitars fullformat.

Stort tack för snabba svar, Raphael och Axelman, då jag kommer köpa allt från Apple senare idag! USB-hubb låter som en kanonlösning! Tror dock att uttagen på macen räcker ett tag. 2 USB till de externa hd, 2 USB till skrivare och Wacom ritplatta, 1 Thunderbolt till en extern hd.

Blir en maxad 21,5", i7-processor, 16GB RAM, 512GB Flash

1TB extern g-drive USB3 för timemachine, då jag har 512GB i den interna

1TB extern g-drive/LaCie USB3 för säkerhetskopian av arkivhårddisken

1TB extern Thunderbolt för arkivhårddisken

AppleCare

Batteriladdare från Apple+6 batterier (fast det lär ju finnas billigare)

Fråga nr 1000 lär ju dyka upp under dagen, om jag känner mig själv..

När det gäller Thunderbolt så finns det väldigt få hårddiskar i konsumentprisklass. Ännu färre av dessa har två uttag för att bilda kjedja. Det finns heller inga hubbar på samma sätt som för USB och TB har egentligen floppat. Så är det viktigt för dig med Thunderbolt så kolla noga att hårddisken du köper har två TB-uttag. Annars är det stopp för vidarekoppling. Thunderbolt på Macen är annars supersnabbt och stabilt och bra.

Axelman: på infon om iMac 21,5" på Apple.se ska det finnas två stycken uttag för Thunderbolt och dessa är som du sa stabila om man kopplar externa hd till domän om man försöker seriekoppla. Har tänkt koppla de tre externa direkt in i datorn utan vidare/seriekoppling (två till usb3 och en till Thunderbolt), då jag ser att uttagen i iMacen kommer räcka.

Sen kanske Thunderbolt inte är livsnödvändigt om jag nu, som Raphael sa, arbetar med projekten mot de interna 512GB flash och sen ju bara ska spara projektet till en extern och radera projektet i den interna.

Varför jag tänkte på Thunderbolt överhuvudtaget, var att vissa tydligen jobbar direkt mot en extern med sådan koppling och ju då kanske behöver den snabbaste överföringen. Men USB3 kanske räcker gott och väl.

Jupp. Men har hårddisken ett uttag är det fortfarande stopp om man vill göra en kjedja....

Jag förstår. Är inne på denna

http://www.apple.com/se/shop/product/HD965ZM/A/g-tech-g-drive-ev-1-tb-emea?fnode=5f&fs=s%3DpriceLH

Den ska heller tydligen inte behöva formateras.

Om jag köper tre stycken för mina ändamål med usb3; arkiv, säkerhetskopia, timemachine så behöver jag en USB-hubb ändå (som jag kopplar i macen) om jag ska koppla in min wacom och skrivare.

Finns även lacie på Apples sida, ska undersöka lite....

Spelar egentligen ingen roll om hårddisken du köper redan är formaterad för Mac eller inte. Du kan absolut köpa hårddiskar med NTFS-formatering för Windows PC och sedan formatera om dem i Skivverktyg för Mac. Och om hårddisken ska användas för TimeMachine så formaterar TimeMachine själv om hårddisken du ansluter när den upptäcker att den har ett annat format än Mac. Så även med en icke-Mac formaterad hårddisk så är det plug'n go med TimeMachine.

OM jag skulle köpa en hårddisk oavsett vilken, skulle jag ändå formattera den. Absolut särskilt om jag skulle köra Time Machine.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...