Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Redigera video med Macbook Pro Mid 2009 / 8GB DDR / SSD - seegt!

Dazzin

Recommended Posts

Hej!

Har försökt mig på att redigera video på den gamla högen men det tar en sån jäkla tid! Vart i ligger begränsningen? Processor eller grafik?

Att exportera en 10GB fil tar lätt en halv dag. Samt några badbollar. Detta på en nyinstallerad burk med Yosemite och SSD.

I Geekbench får jag ca 1300 poäng. Kollar man på en Mid 2011 får man det dubbla. Är det en vettig uppgradering ? Om man ser till priset - ca 4500kr.

Tack på förhand.

PS. Stationär dator är ej aktuellt. DS.

du har för kass prestanda helt enkelt,uppgraderar du till en 2011,så får du en stor prestandaökning,sedan m det räcker till att redigera videos med vågar jag inte svara på

2011 kom ett stort teknikskifte. Från 2009 till 2011 är 13" ungefär dubbelt så kraftfull och med en SSD och max RAM 16 GB inte långt från dagens 13". Sen sitter hårddisken på en dubbelt så snabb buss och du har även Thunderbolt där du kan köra externa snabba enheter.

...

Men som raubtier skriver duger den? Kolla specarna på programmet och om företaget har ett forum, kolla och se vad andra har för erfarenhet.

...

OM du ändå ska lägga pengarna på en nyare dator, köp en 15". 15" är ungefär dubbelt så kraftfull som 13". Det är helt andra pinaler under huven så det handlar inte om olika skärmar enbart. 15" är Pro men 13" är "bara" konsument. Skickar med en jämförelsebild.

post-363-0-68963100-1442393871.png

Tack för svar!

Det var en hiskelig skillnad!! Jag har funderat lite sen jag skrev första inlägget.

Om det är så att man nöjer sig med iPhone och Padda som lösa prylar så kanske man kan sikta på en iMac, om det finns någon vinning i det? Man får ju åtminstone upp storleken på skärmen, vilket är en fördel när man pratar redigering av film/foto.

Du Axelman som hade så fina tabeller, vad är motsvarigheten där? Kanske är för dyrt/oprisvärt?

MB Pro 15" är iaf 2-3k upp från 13". Så undrar lite vart iMac placerar sig pris/prestanda. Givetvis beroende på årgång.

/Daniel

iMacarna har ganska bra sprutt. Särskilt om det står i7 på dem. 27" är att föredra då den har en väldigt bra skärm. MEN: det finns ett grafikkort som är dåligt. Köp inte en med AMD Radeon HD 6970M!!

...

Sen kan man slänga in 32 GB RAM i dessa burkar vilket är nyttigt för prestandan. Det är bara riktigt bedrövligt svårt att komma åt hårddisken. Men man kan ju faktiskt köra från en extern SSD via Thunderbolt och få bra speed. Utbudet är bara väldigt litet.

post-363-0-14609000-1442398464.png

Tackar!

Lite kluven, snäppet sämre prestanda men större skärm... Det är 2.8/3.4 man borde hitta då i så fall..

Det du nämner om kortet, är det utbytesprogrammet? Att det kan bli fel?

När jag kikar på diverse iMacs så finns det olika bildskärmskort som har allt från 256MB till 4GB. Sådan borde väl påverka med?

Sen undrar jag, om jag exporterar en film, är det CPUn eller GPUn som belastas mest?

Tack för dina bra svar.

MacBook Pro 15" har 8794. iMac 27" har 7830. Skillnaden där emellan är nästan obetydlig. Skillnaden mellan den iMacen och din gamla MacBook Pro är gigantisk.

...

Beroende på vilket program du använder har GPU-n betydelse. Du får läsa på vad programtillverkaren säger.

Välj det kraftigaste grafikkortet om du tänker använda FCP X, Motion eller Compressor. GPU-kraft är helt avgörande!

MacBook Pro 15" har 8794. iMac 27" har 7830. Skillnaden där emellan är nästan obetydlig. Skillnaden mellan den iMacen och din gamla MacBook Pro är gigantisk.

...

Beroende på vilket program du använder har GPU-n betydelse. Du får läsa på vad programtillverkaren säger.

Tack! Bra poäng.

Svaret känns ju givet egentligen att jag utifrån min situation gör det bäst med en iMac.

Då får jag både större skärm, prestanda - allt i ett. Samt så får man tänka om lite gällande lagring. Om man kör OSet på SSD sen externlagrar man det material man ej arbetar med, och på så sätt har en rätt städad OS-volym.

Känner att jag har varit lite off gällande mitt datortänk sen iPaden kom (uteblev behovet av en surfdator) och prestandan på Laptopen gjorde allt redigerande tråkigt. Vilket jag påmindes om nu när det tog 12h (x2 = 24h) att exportera en film, dels iMovie för klippning, sen Garmin Virb för overlay. Nu kunde iofs Garmins program enklare klippning...

Välj det kraftigaste grafikkortet om du tänker använda FCP X, Motion eller Compressor. GPU-kraft är helt avgörande!

Tack! Får väga in den parametern när jag kikar vidare på alternativen, så har hela bilden klar.

/D

Har ni tips på någon bra sida där man enkelt kan jämföra olika grafikchips?

Jag hittar stora databaser men tycker det är svårt att jämföra modell A med B.

/D

Har ni tips på någon bra sida där man enkelt kan jämföra olika grafikchips?

Jag hittar stora databaser men tycker det är svårt att jämföra modell A med B.

/D

Det är i regel PC-sidor. Men om du letar på MacWorld "imac test" så kan du hitta en hel del. Det skiljer ganska mycket mellan vissa grafikkort medan andra är typ 10% bättre bara så det gäller att kolla. Letade fram några artiklar.

http://macworld.idg.se/2.1038/1.526962/hastighetstester-av-nya-imac?queryText=imac%20test

http://macworld.idg.se/2.1038/1.487344/sa-star-sig-nya-imac-27-tum?queryText=imac%20test

http://macworld.idg.se/2.1038/1.365971/imac-vs-mac-pro---stentuff-kamp?queryText=imac%20test

Hej

Jag har en late 2011 trettontummare, i7, med 256 GB SSD och 16 GB Ram.
Att redigera video i Premiere Pro på den är en ren fröjd, går riktigt bra!
Klart att en sprillans ny är snabbare men jag tycker det går fint i min!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...