Jump to content
Just nu i M3-nätverket

IGEN: Få bort Dropbox från datorn

Grönluvan

Recommended Posts

Jag fattar inte det som skrivits tidigare på forumet om hur en får bort Dropbox från datorn för att den inte ska sno utrymme på hårddisken. Så, kan någon förklara för en som inte fattar datorer... Detta verkar vara det alternativ jag är inne på som någon här skrivit tidigare:

"Alt. 1: Du kan ta bort Dropbox-klienten från datorn och använda webb-sidorna istället."

Men jag fattar inte HUR man tar bort en klient, vet inte ens vad det är... Nöjer mej ivf med att bara ha tillgång till DB via webben.. För då måste man gå in där å ladda upp filerna därifrån?

Så om någon kan va schysst å förklara stegen en måste göra, så vore jag galet tacksam!

Preferenser -> Konto. Välj "Koppla från denna Dropbox".

Antar att du har en dropboxikon uppe i toppmenyn? Klicka på den och klicka sedan vidare på kugghjulet. Då dyker det upp en liten meny och där väljer man alltså preferenser.

Då försvinner alla lokala kopior, dvs alla filer som tynger, men inte själva programmet. Själva programmet stjäl inte mycket utrymme och är nog inte själva problemet. Men ska det bort så radera det med exv AppCleaner.

Vill man ändå ha Dropbox kvar så kan man välja Selektiv synkning istället. Bocka i eller ur efter behag

blir det lokala kopior med dropbox för osx?

blir det lokala kopior med dropbox för osx?

Det som ligger i din Dropbox finns alltid kvar, oavsett om du har DB på datorn eller ej.

DB är ju en molntjänst och kan nås via webbläsaren.

På datorn kan man med hjälp av Dropboxklienten eller Dropboxprogrammet ladda ner lokala kopior. Det är ett sätt att nå filerna snabbare och lättare bara.

Med hjälp av det programmet så kan man alltså ha DB som ett objekt i Finders sidofält.

Eftersom DB är en molntjänst så bör man inte ha originalfilerna ligga där. Originalfilerna vill man kanske kunna säkra upp och det gör man bäst genom att ha dem i datorn med extern backup eller annan säkrare lagring.

Men man kan ha kopior på filerna i DB. Och om man så vill så kan man alltså ha dem med hjälp av DB-programmet som lokala kopior i datorn.

Så här har jag:

Alla mina filer ligger på hårddisk i min arbetsdator, till den har jag två externa diskar anslutna som hela tiden backar upp filerna. Utöver det använder jag också den vanliga säkerhetskopieringen till Time Machine.

Men jag vill också kunna nå mina filer i min lilla MBA. Där når jag dem genom DB och de lokala kopior som DB skapar. Så jag slipper leta bland DB-filerna på DB;s webbsida varje gång.

Tack så väldans mycket för svar!

Jag har fipplat med detta i all hast och fattar inte riktigt vad jag har gjort, ska jobba bort jobb för att kunna sjunka in i detta mer igen snart.. men nu har jag löst det såpass så jag ivf fick mer lagringsutrymme och därmed en fungerande dator igen.. phu tack!

En fråga där med att lagra på externt minne, känns som att det är minst lika risky det som i molnfunktioner..? Externa mojängen kan ju gå sönder för att en drullar eller den blir gammal eller så kan de brinna inne i en brand osv... Så ja, både och är väl att föredra, men hur illa är det att bara ha allt i ett moln? Dvs hur många berättelser finns d om försvunna grejer på DB? :)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...