Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Internet Recovery-problem: "This item is temporarily unavailable&#

emilstjernholm

Recommended Posts

emilstjernholm

Hej,

Jag installerade nyligen en ny SSD-hårddisk i min Macbook Pro mid-2010 efter en hårddiskkrasch. När jag kommer till internet recovery och försöker installera Yosemite får jag felmeddelandet "This item is temporarily unavailable". När jag har läst runt på nätet har jag inte hittat något svar på problemet. Disken är partionerad och klar.
Någon som vet något?

Mitt USB är för litet för att skapa en bootbar version och min flickväns dator är en Macbook Air så jag kan inte bränna OSX på skiva.

Tacksam för hjälp!

Skaffa en större USB-sticka. Kostar några tior.

Precis.

Om du struntar i den allra billigaste och kostar på du runt 40 spänn så får du snabbare minnen än det allra billigaste.

post-11001-0-58142100-1442148401_thumb.png

emilstjernholm

Tack för tipsen. Sagt och gjort köpte jag en större USB och gjorde en bootable.

Tyvärr får jag detta felmeddelande: OS X kunde inte installeras på den här datorn "​Unable to unmount volume for repair."

Någon som har en aning om hur man fixat detta?

När får du meddelandet?

När ska skapar USB-minnet eller när du försöker installera från det?

I vilket läge/vilken del av processen?

Känner liksom igen mig, har råkat ut för något liknande. ;)

Gör en installationspinne för Mavericks, Se till att ha tillräckligt stort USB-minne.

Installationspinnen kan man göra på vilken mac som helst, så alltså även på MBA:n

Kör in installationen på den nya disken. Om allt funkar som det ska så kommer systemet att själv skapa recoverydisken.

Från Mavericks torde det vara lätt att uppgradera till Yosemite via App Store när allt är klart.

emilstjernholm

Känner liksom igen mig, har råkat ut för något liknande. ;)

Gör en installationspinne för Mavericks, Se till att ha tillräckligt stort USB-minne.

Installationspinnen kan man göra på vilken mac som helst, så alltså även på MBA:n

Kör in installationen på den nya disken. Om allt funkar som det ska så kommer systemet att själv skapa recoverydisken.

Från Mavericks torde det vara lätt att uppgradera till Yosemite via App Store när allt är klart.

Jag övergav USB-pinnen och tog istället ut hårddisken och satte den i en SATA-läsare.

Därefter installerade jag OSX via Internet Recovery via min flickväns Macbook Air.

Allt fungerade som det skulle, men när jag satte i SSDn i min dator igen vägrade den att starta

När jag försöker välja SSDn som startskiva får jag följande felmeddelande:

"Du kan inte ändra startskivan till den markerade skivan. Verktyget "bless" kunde inte ställa in aktuell startskiva".

Någon som har varit med om det?

En annan märklig sak var att den HD som jag trodde var kraschat––den dök inte ens upp i disk utility––levde upp igen när jag satte den i en SATA. Nu funderar jag på att ta ut SSDn, formatera om och försöka ställa in med en Time Machine-kopia jag har gjort av den återuppstådda HDn. Om det inte fungerar bör det väl vara något slags hårdvarufel inuti maskinen som gör att den inte känner av diskarna ordentligt?

emilstjernholm

Testat lite mer ikväll.

Tog ut SSDn (Crucial) och körde Erase via SATA-läsaren. Sedan partionerade jag den som man ska. Satte in igen och hoppades att jag skulle kunna installera OSX via Time Machine men tyvärr känner den inte av min backup av någon anledning.

Testade att sätta i den gamla HDn igen iom att den funkar smort utanför men den syns inte ens i Skivverktyg.

Är det HD-sladden som är sönder? Eller något annat?

Jag startade precis en Internet Recovery på en Macbook Pro, och den laddade ned och startade OS X El Capitan recovery, och när jag loggade in App Store så säger den så klart att objektet inte är tillgängligt. Antar att jag får vänta tills dom släpper El Capitan. Men dom borde ju kanske ha uppdaterat internet recovery samtidigt som dom släpper El Capitan.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...