Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Kommer iPad Pro kunna ersätta dator?

Tessie

Recommended Posts

Är det någon idé att fundera över att ersätta laptopen med en ipad pro när det väl är dags? Rent spontant så känns det ju som att den prestationsmässigt är på den nivån och konkurrerar, men finns det några begränsningar? Program som inte går att använda? Ladda över bilder från kamernas minneskort? Annat som kan bli problematiskt?

Annat som kan bli problematiskt?

Hur tar du backup på innehållet utan dator?

(En synkningstjänst i molnet är ingen backup.)

Hur tar du backup på innehållet utan dator?

(En synkningstjänst i molnet är ingen backup.)

Så man kan bli av med allt trots att man synkar i molnet?

Nä, om det inte duger så vet jag faktiskt inte hur man skulle ta backup och det kan ju bli ett problem.

Så man kan bli av med allt trots att man synkar i molnet?

Ja, det kan man.

Min arbetsgivare blev erbjuden backup i molnet. Dessbättre tecknade vi aldrig något sådant avtal, för firman gick i konkurs några månader senare.

Annars kan firman lägga ner tjänsten av andra skäl eller helt enkelt slänga ut dig som användare utan att motivera varför. Det sistnämnda bara för misstanken att du bryter mot några lagar eller någon policy som firman har.

En annan är väl också att man måste ha special skrivare till iPad

Vilket inte är kravet på en MacBook PRO tex

Man kan inte heller skicka (eller ta emot) stora filer till (från) någon annan på en USB-sticka.

Ja, det kan man.

Min arbetsgivare blev erbjuden backup i molnet. Dessbättre tecknade vi aldrig något sådant avtal, för firman gick i konkurs några månader senare.

Annars kan firman lägga ner tjänsten av andra skäl eller helt enkelt slänga ut dig som användare utan att motivera varför. Det sistnämnda bara för misstanken att du bryter mot några lagar eller någon policy som firman har.

oj, otrevligt

Ouch, två väldigt starka anledningar till att inte skaffa iPad pro för min del. Typiskt när det äntligen kändes som att apple skaffat en "dator" med touchskärm..

Man kan inte heller skicka (eller ta emot) stora filer till (från) någon annan på en USB-sticka.

En annan är väl också att man måste ha special skrivare till iPad

Vilket inte är kravet på en MacBook PRO tex

Inläggen jag svarade på i förra...

Ouch, två väldigt starka anledningar till att inte skaffa iPad pro för min del. Typiskt när det äntligen kändes som att apple skaffat en "dator" med touchskärm..

Vågar knappt säga det men Microsoft Surface Pro kanske kan passa.

Verkar som den har port som möjliggör anslutning av HDD. Se bifogad bild.

post-70154-0-49434500-1442141309_thumb.png

Är det någon idé att fundera över att ersätta laptopen med en ipad pro när det väl är dags? Rent spontant så känns det ju som att den prestationsmässigt är på den nivån och konkurrerar, men finns det några begränsningar? Program som inte går att använda? Ladda över bilder från kamernas minneskort? Annat som kan bli problematiskt?

iOS som iPad kör är inte samma som OS X även om mycket har blivit gemensamt. Det verkar som om det inte riktigt är Apples ide att släppa fram kunderna på den billigare men kraftfulla iPad Pro så den stjäl kunder från de dyra "riktiga" datorerna. Det är nog mer en policyfråga än en rent teknisk fråga och kommer nog att så förbli så vi tvingas ha både ock.

...

Men en MacBook Air är ju ett bra alternativ. Liten slimmad lätt dator.

Jag har en iPad Air 2 med ett tangentbord från Logitech. Min tanke var också att den skulle vara ”i stället för en bärbar dator”; ett superbärbart alternativ. På många sätt fungerar det bra; prestandamässigt finns det inget att klaga på. Men jag håller med tidigare inlägg om att iOS inte är det samma som OS X. Och iPad är inte någon dator.

Till 84,6% procent av sakerna jag gör fungerar det dock bra.

Jag uppfattade trådskaparen så att denne ville ersätta sin laptop med en iPad Pro och förutsatte att det finns någon annan dator tillgänglig. Därmed kommer man förbi många av de problem som nämnts.

Men att ha den som enda ”dator”, det tror jag inte är någon höjdare – utifrån mina egna erfarenheter.

Det är som om Apple räcker fram handen NÄSTAN ända fram men ändå inte. Utstuderat och beräknat. Om en iPad kan göra det som en MacBook Air/Pro/Whatever kan så köper jag ju den billigare iPaden så klart. Men då tjänar ju Apple inga stålars. Här kan ju faktiskt Microsoft ta Apple i brygga, för MS behöver ju inte akta sig så försäljningen dyker på dyrare produkter. De kan ju bygga en PC-Pad.

Ollie Williams

Ja det är väl inte iPad i sig som är problemet utan iOS. För egen del är avsaknaden av filhanterare och möjlighet att koppla in tillbehör över t.ex. USB samt den totala inlåsningen som blir dealbreakers.

Men ge det några år så har nog OS X kommit ikapp...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...