Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Antivirusprogram till OS X?

KonradA

Recommended Posts

Hej! (Ni får ursäkta om det här ämnet redan har behandlats men jag har inte hittat ny, uppdaterad information om det). Jag köpte min MacBook Pro 2010 och har sedan dess alltid fått höra att det inte behövs något antivirusprogram till Mac-datorer. Nyligen gick jag förbi en Mac-blaska på biblioteket som tog upp ämnet kortfattat om hur jag kan skydda min dator mot virus.

Hur set det ut idag? Finns det virus, trojaner eller andra maskar till OS X som en aktivt bör skydda sig mot? Vad är då rekommenderat? Tack på förhand!

OM virus och säkerhet:

Det finns alltså inte VIRUS i ordets rätta bemärkelse. Det finns en bunt trojaner som man kan råka att ladda hem via siter som inte är Apples eller andra företags officiella sida. Det är väldigt sällsynt att få en trojan i Appledatorn. En trojan är ett program som inte kan hoppa in i datorn eller sprida sig, utan man måste ladda in det själv.

...

Det som har varit största bekymret en tid är reklamtillägg som lägger sig i webbläsaren och ger dig en massa reklam i onödan. Fixas med AdwareMedic.

...

Sen ska man akta sig för programmet MacKeeper som säger sig fixa saker men ställer till det i stället. Ladda inte heller ner något från Cnet som "skänker" extra program som ställer om webbläsaren mm. Inget är direkt skadligt eller farligt av dessa men man blir milt sagt irriterad.

...

Största hotet är intrång i datorn. Se till att ha OS X inbyggda brandvägg på, som kollar all trafik till datorn. Sätt gärna datorn i dolt läge så är det svårare för obehöriga att hitta den. Hittas under Systeminställningar/Säkerhet/Brandvägg

Är man riktigt nojjig kan man bota det med att köra Little Snitch som kollar all utgående trafik vilket inte brandväggen gör. Det är överkurs och inte helt nödvändigt, men om man är nojjig så finns det hjälp.

Bra artikel i MacWorld som tar upp detta.

http://macworld.idg.se/2.1038/1.609249/sa-blir-du-av-med-skadeprogram-pamacen

OM virus och säkerhet:

Det finns alltså inte VIRUS i ordets rätta bemärkelse. Det finns en bunt trojaner som man kan råka att ladda hem via siter som inte är Apples eller andra företags officiella sida. Det är väldigt sällsynt att få en trojan i Appledatorn. En trojan är ett program som inte kan hoppa in i datorn eller sprida sig, utan man måste ladda in det själv.

...

Det som har varit största bekymret en tid är reklamtillägg som lägger sig i webbläsaren och ger dig en massa reklam i onödan. Fixas med AdwareMedic.

...

Sen ska man akta sig för programmet MacKeeper som säger sig fixa saker men ställer till det i stället. Ladda inte heller ner något från Cnet som "skänker" extra program som ställer om webbläsaren mm. Inget är direkt skadligt eller farligt av dessa men man blir milt sagt irriterad.

...

Största hotet är intrång i datorn. Se till att ha OS X inbyggda brandvägg på, som kollar all trafik till datorn. Sätt gärna datorn i dolt läge så är det svårare för obehöriga att hitta den. Hittas under Systeminställningar/Säkerhet/Brandvägg

Är man riktigt nojjig kan man bota det med att köra Little Snitch som kollar all utgående trafik vilket inte brandväggen gör. Det är överkurs och inte helt nödvändigt, men om man är nojjig så finns det hjälp.

Bra artikel i MacWorld som tar upp detta.

http://macworld.idg.se/2.1038/1.609249/sa-blir-du-av-med-skadeprogram-pamacen

Tack för all utförlig information! Jag hade tydligen missat att sätta på brandväggen men efter din rekommendation är den nu påsatt. En vidare fråga är ifall min routers (Netgear 6300v2) brandvägg kan "krocka" eller på något annat sätt stå i konflikt med datorns brandvägg.

Där har jag begränsad kunskap ( dvs ingen alls.... :whistling: ) men vad jag minns har vi inte haft någon sådan tråd eller fråga så det är i alla fall ett väldigt litet problem.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...