Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Vad är det som tar upp plats?

gevinson

Recommended Posts

Hej, jag är relativt ny till mac, köpte min Macbook Air i maj i år. Nu börjar det ta slut på minne, säger iaf lagringsfliken under "den här datorn" (se bild).

Problemet ligger i att jag inte har så många program installerade att det möjligen kan ta upp 50GB av minnet. Jag har ju installerat program, men tagit bort, även genom OmniDiskSweeper. Hur kan det fortfarande då stå att jag har 50GB program på datorn?

Tacksam för svar.

post-78333-0-81838500-1441825486_thumb.png

Kolla i Macintosh HD:Bibliotek:Application Support.

Där kan ligga en massa som hör till program.

Ibland följer det med en avinstallerare till programmen. Kör den.

Var det inte du Telly som tipsade om att det fanns flera användare på datorn och någon av dessa lade beslag på utrymme?.Detta syns inte när en annan användare kör omnidisksweeper

Var det inte du Telly som tipsade om att det fanns flera användare på datorn och någon av dessa lade beslag på utrymme?.Detta syns inte när en annan användare kör omnidisksweeper

Jo, men Program installeras inte per användare. Möjligtvis små (oftast mycket små) inställningsfiler kan vara per användare (vad gäller just program).

Tittar jag i min dator på vilka program som tar upp mest plats så hamnar Spotify överst i listan, det tar upp 7,71 Gb i min dator. Du kanske kör Spotify? Andra program som är stora är Garageband (2,97 Gb), iMovie (4,05 Gb) och iPhoto (2,09 Gb) - som jämförelse kan nämnas programmet Bilder (Photos) som tar upp 88 Mb. Bilder (Photos) är alltså betydligt mer kompakt och effektivt i koden än iPhoto. Dessa siffror inkluderar användarinställningar och biblioteksfiler, alltså allt som tillhör programmet. Ej dokumenten (och i bildprogrammens fall - ej bildbiblioteket).

Jag kollar storleken på program i CleanMyMac 3. :)

Just Spotify lägger sig både i den centrala programmappen och i användarens programmapp (iaf är det så för mig) och jag antar att det är användareditionen som tar upp mest plats (cachade filer).

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...