Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Hur gör jag så att bilderna blir s/v

big peter

Recommended Posts

Det finns massvis av sätt att göra en bild svartvit. De flesta kameror numera tycks ha funktionen inbyggd.

Annars är min rekommendation att göra det i ett bildbehandlingsprogram. Då har man mer kontroll över processen. Oftast blir det bättre om man inte bara väljer »svartvit« i någon effektmeny, utan lägger på färgfilter eller motsvarande.

/ Kiwi

Jag vet hur man gör i min kamera (Pentax K-S2), jag vet inte hur man gör i din kamera för jag vet inte vilken kamera du har. :) Men visst går det även att göra i datorn, du kan använda Bilder om du har det eller det äldre iPhoto om du har det, eller Aperture om du har det.

Det går även att använda Förhandsvisning, öppna bilden i Förhandsvisning, välj Verktyg - Justera färg. Dra i reglaget "Mättnad" och kör ner det till vänster, när du har färgmättnaden nere på 0 så är bilden sv/v. Liknande kan du göra i Bilder, iPhoto, Aperture med flera...

Sen kan man göra mer avancerat och då handlar om att ge den sv/v bilden mer karaktär. Då laborerar man mer med kontraster, hög- och lågdagrar etc. för att efterlikna en sv/v bild tagen genom olika filter. På den gamla goda tiden med analoga bilder så körde man ju färgfilter framför optiken för att ge en viss karaktär och stuk på bilden i sv/v. Själv var min personliga favorit ett gulgrönt filter som förhöjde kontrasten i gräs och växter, fint för naturbilder men även fint för porträtt, och jag körde med Agfa 100 eller 400 med T-Max framkallare på Forte-papper. Ack vilka tider...

Bara för att illustrera lite, så har jag tagit en några år gammal bild och konverterat till svartvitt på olika sätt:

post-17720-0-68309300-1441776234_thumb.jpg

Du ser själv hur de olika versionerna får helt olika karaktär, beroende på vilka färger som får inflytande på den svartvita bilden.

Detta är skapat i Photoshop (som faktiskt är ganska billigt som prenumerationstjänst numera), men det finns gratisalternativ också. Hur som helst tycker jag att det är roligast och mest kreativt att göra det i ett program på datorn, än att försöka ta »rätt« bild direkt i kameran.

/ Kiwi

Själv gör jag mina bilder svartvita mha en plugin till Aperture (den finns även till Lightroom och Photoshop). I vissa fall använder jag Pixelmator. Det beror lite på vad jag vill åstadkomma.

I sin enklaste form är det bara att dra ned färgmättnaden. Men det riskerar att få bilden att se ganska "platt" ut.

Man kan behöva prova sig fram och göra olika versioner av bilden.

Att göra det i kameran tycker jag personligen inte är lika roligt. Då får jag mindre koll på hur jag vill ha det.

Jag brukar ofta också lägga på ett par procent kornighet i bilderna. Detta för att försöka få bilder liknande de man fick på den analoga tiden när man stod i mörkrummet och pillade.

Visst är en bild med mycket färg härlig, men en bild i svartvitt är ofta något extra.

Jag brukar ofta tänka mig de bilder jag tar i svartvitt.

Men en sak man kanske ska tänka på är att bilden bör fungera i färg för att den även ska fungera i svartvitt. Att göra en bild svartvit bara för att den inte blev bra i färg brukar sällan fungera.

Nått jag hört andra "riktiga" fotografer också säga.

Här har du en länk som berättar hur du kan gå till väga om du använder Gimp.

http://www.gimp.org/tutorials/Color2BW/

Programmet Emulsion, som är mer avancerat än Bilder om än inte lika avancerat som Aperture var, kommer med flera förinställda justeringsparametrar för sv/v. Det går även enkelt att skapa sina egna "moods"... Kan vara ett intressant alternativ, detta är alltså både ett arkivprogram / biblioteksprogram för bilder och ett enklare justerings- och redigeringsprogram.

http://www.emulsionapp.com

Emulsion kan även arbeta ihop med externa redigerare, det finns många av dem till Mac. Min gamla favorit var Pixelmator och detta är ett utmärkt program fortfarande...

http://www.pixelmator.com/mac/

Min nya favorit är Affinity Photos. Jag är helt enkelt kär i detta program.

https://affinity.serif.com/en-gb/photo/

Både Pixelmator och Affinity Photos kostar under 500 kr och är absolut professionella alternativ till Photoshop. Särskilt Affinity Photos har flera specialfunktioner för ljussättning av bilden och formförändring på smarta enkla sätt.

Ett program som många tycker är enklare att använda än ovan nämnda, men ändå ligger som Pixelmator i funktionalitet, det är Acorn. Jag har testat Acorn en del och tycker om det, men Pixelmator kändes mer vant för mig då det påminner om Photoshop 6 i användarmiljön och det var jag rätt van vid. :)
http://flyingmeat.com/acorn/

Alla ovan har möjligheter till avancerade justeringar och även har inbyggda förinställningar för vissa effekter på bilden.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...