Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Byter jag upp mig om jag byter till mig denna macbook?

notimetochill

Recommended Posts

notimetochill

Hej
Jag har en Macbook Air"13 (Tidig 2014), basmodellen. Jag redigerar mycket bilder och videos och det kan bli lite tungt för laptopen ibland. Det jag saknar är större upplösning då jag behöver ha mycket utrymme på skärmen när jag redigerar. Nu får jag redigera en bild som jag ser 60% av bara för att kunna använda alla verktyg i programmet. Det är irriterande därför då får jag ändå öppna upp det på stora skärmen hemma. Jag tittar en del på blu-ray filmer också. Jag har tidigare velat spela men det går inte så bra på min nuvarande macbook men det är inget måste.

Jag hittade idag en Macbook Pro Retina 15 (mid 2012) med i7 processor (2.6 ghz), 16GB Ram och 512 SSD. Denna dator har även ett dedikerat grafikkort. Retina skärmar älskar jag sedan tidigare. Har aldrig haft Macbook Pro tidigare.

Min nuvarande: (Tidigt 2014)

Macbook Air 13, 1,4 ghz i5, 128 SSD, 4gb ram.

Den troligtvis nya: (Mid 2012)

Macbook Pro Retina 15, 2,6ghz i7, 512 SSD, 16gb ram.

Vad tror ni om bytet? Är det värt 7000:- i mellanhand?

Det är prisvärt. MacBook Pro 15" är mer än dubbelt så kraftfull och du får en skärm som är väldigt bra. Air har en halvkass skärm för bildredigering. 16 GB RAM och en 512 SSD är najs. Bifogar en bild som visar skillnaden. Däremot är skillnaden mellan 13" Air och 13" Pro obefintlig när det gäller prestanda. 13" Air och 13" pro är som två olika versioner av samma budgetlaptop. Apple är lite missvisande med sitt "Pro". MacBook Pro 13" är konsument medan MacBook Pro 15" är en fullfjädrad proffsmaskin.

post-363-0-93907700-1441740700.png

notimetochill

Det är prisvärt. MacBook Pro 15" är mer än dubbelt så kraftfull och du får en skärm som är väldigt bra. Air har en halvkass skärm för bildredigering. 16 GB RAM och en 512 SSD är najs. Bifogar en bild som visar skillnaden. Däremot är skillnaden mellan 13" Air och 13" Pro obefintlig när det gäller prestanda. Apple är lite missvisande med sitt "Pro". MacBook Pro 13" är konsument medan MacBook Pro 15" är en fullfjädrad proffsmaskin.

Det var nytt batteri installerat också. Men kommer den att klara Yosemite bra?

notimetochill

Som en raket.

Tack :) jag funderar och funderar. Kommer dock att sakna batteritiden men de jämnas nog ut med nya skärmen och kraften.

Du kommer förmodligen inte att märka skillnad vid normal datoranvänding. Men när du belastar datorn så är orken våldsamt mycket bättre. Där Airen knäar pga för klen processor i kombo med för lite RAM-minne så svichar Pro 15" om som inget har hänt. 4 GB RAM är nästan inget att arbeta med. OS X drar mellan 0,5-1 GB RAM och grafikkortet nästan lika mycket så det som är kvar är 2-3 GB RAM att jobba med.

...

För att testa kapaciteten på hårddisken på din Air kan du testa Black Magic speedtest. Beroende på vilken SSD så kan 15" Pro ha dubbelt så snabb SSD.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...