Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hotta upp iMac G5


Mats018

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har fått en gammal iMac G5, version A1058. Den är hopplöst uråldrig och går knappt surfa med ens på de enklaste hemsidor. Just detta forum fungerar bra, vilket tyder på att utvecklarna tänkt på oss som sitter på riktigt gamla häckar. :-) Har försökt hitta info på Apples hemsida, men även den kräver modernare maskiner än den jag sitter på.

 

Nu undrar jag hur jag ska göra för att hotta upp den här fina gamla maskinen. Jag tror mig ha surfat mig fram till att maximalt operativsystem kan vara OS X 10.5.8 Leopard, med de tekniska specifikationer den nu har, vilket är original. Inget är utbytt eller uppgraderat. Hur får jag tag i detta Leopard? Eller måste man först passera Tiger?

 

Jag är, som ni märker, helt ny på det här med Mac och behöver verkligen all hjälp jag kan få. Vad kan ni ge mig för info, Mac-vänner? :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får nog leta efter en begagnad skiva med Leopard på. "Köpes" här i forumet, annars Blocket eller Tradera. Om du kan tänka dig utrikisk handel så eBay.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den är hopplöst uråldrig. Eftersom Apple är lite vrånga i webbläsartänket så prova Firefox som faktiskt anpassar sin webbläsare till äldre Macar vilket Apple inte gör.

...

Dessutom levererades den med 256 MB RAM, vilket är fullständigt toklite med dagens mått mätt. Den klarar 2 GB vilket torde behövas för att få någon funktion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du väl har skaffat Leopard rekommenderar jag WebKit for OS X (Snow) Leopard, som uppdaterar Safari. Där finns också systemcertikat som man kan, bör, uppdatera systemet med. Också en funktion att stänga av Top Sites med. Båda shellscript som går automatiskt via Terminalen. Jag testade detta på min gamla iBook och det gav datorn förnyat liv! Det finns visserligen inte Firefox för gamla PPC längre, men däremot ett systerprojekt som heter TenFourFox. Notera att du ska ha en särskild version för G5. Funktionell och modern, men seg som sirap, är min erfarenhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...