Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Var laddar jag ner Mavericks

Telly82

Recommended Posts

Hej.

Var laddar jag ner Mavericks? Jag hittar det inte på Mac App Store.

(Jag har aldrig "köpt" det, så det finns inte bland mina tidigare köp/nedladdningar.)

Tack.

(Jag har alla versioner från Public Beta av 10.0 till Yosemite, utom Mavericks. Jag missade att ladda ner den. :( )

Om man inte har köpt eller hämtat det tidigare eller haft en dator med det förinstallerat, så finns inte Mavericks tillgängligt på App Store då Yosemite ersätter det. Möjligen kan man få en hämtningskod om man kontaktar Apple, för Mavericks finns tillgängligt på servrarna men det är gömt för ett vanligt köp.

Perfekt.

Tackar.

Tycker det där är en moraliskt tveksam sida. Som jag har förstått det så länkar de till mjukvara som visserligen ligger på nätet hos programleverantörer, men som inte är meningen att normala användare ska få tillgång till gratis - "GetintoPC" går alltså förbi köpspärrarna, därför kan man ladda hem exempelvis Mavericks fast Apple inte har gett tillträde till den, eller ladda hem MS Office och andra mjukvaror. Jag tycker det där är på gränsen till illegalt. Riktigt illegalt vore om de hade mjukvarorna på sin egen server, nu har de bara länkar, men länkarna går förbi spärrarna. Jag tycker det där är väldigt moraliskt tveksamt.

Tycker det där är en moraliskt tveksam sida. Som jag har förstått det så länkar de till mjukvara som visserligen ligger på nätet hos programleverantörer, men som inte är meningen att normala användare ska få tillgång till gratis - "GetintoPC" går alltså förbi köpspärrarna, därför kan man ladda hem exempelvis Mavericks fast Apple inte har gett tillträde till den, eller ladda hem MS Office och andra mjukvaror. Jag tycker det där är på gränsen till illegalt. Riktigt illegalt vore om de hade mjukvarorna på sin egen server, nu har de bara länkar, men länkarna går förbi spärrarna. Jag tycker det där är väldigt moraliskt tveksamt.

Ja, det där är en delikat och teknisk fråga. Vet man hur man använder internetverktyg så kan man exempelvis ladda ned bilder från sajter som det inte är meningen att man ska kunna ladda ned ifrån, inga namn nämnda och jag ger inga instruktioner. Förutom att tekniken finns i en känd, vanlig webbläsare. Jag får erkänna att jag gör det ibland, men bara för mitt eget höga nöjes skull, förstås. För det är måhända omoraliskt, men inte olagligt. På webben är nämligen alla länkar jämlika, men en del anser att en del länkar är mer jämlika än andra. Inline (hot) linking har alltid varit kontroversiell. Apples länk kan således moraliskt sett betraktas som Apples länk, men det är just bara en länk. Den är publik, om än inte marknadsförd eller gjord känd. Den är för den skull inte mindre offentlig för det, sett ur internets länkjämlikhetsperspektiv. Var och en får själv avgöra. Olagligt är det inte, länken finns där, och är tekniskt sett tillgänglig för var och en.

Bilder är skyddade av upphovsrätten vilket begränsar deras användning, det gäller även bilder som man hämtar hem från internet. De får inte användas hur som helst. Även program är skyddade av upphovsrätten vilket begränsar deras användning. Så även om att sprida en länk inte är olagligt, så kan användandet av köpprogram som man inte köpt vara det därför att det bryter mot upphovsrätten och licensavtalet.

Ja, självklart. Mavericks är dock inget köpprogram. Och är inte ens principiellt bundet till ett datorköp, då det skapades långt efter ett flertal datormodeller såldes, men som ändå kan köra det. Om Apple vill täppa igen "luckan" kan de så klart göra det. Egentligen borde de vara mer konsumentinriktade och ge sina kunder vad de vill ha. Men det är en annan historia. Jag förstår dock av dina inlägg, här och tidigare, att du ställer dig på Apples sida, helt och fullt. Det är okej, man får tycka olika.

När det gäller Apples mjukvaror så är de köp för vissa och gratis för andra, det handlar mycket om vad man har haft tidigare och vad man har för dator. Har man någon av de senare så är allt gratis hela vägen. Men oavsett detta så är det ändå så att det finns upphovsrätt och regler vid användandet. Och den hemsidan du sprider här, har inte bara Mavericks. De har olika köpprogram och därför vill jag poängtera att använder man den sidan så stödjer man i praktiken icke-auktoriserade länkar till köpprogram och program med upphovsrätt och använder man programmen som man skaffar från den sidan så kan det innebära att man begår en olaglig handling.

Nej jag stödjer inte alltid Apple i allt de gör. Men den sida vi diskuterar nu handlar inte bara om Apple. Det är en sida som ger gratislänkar till köpprogram och köpprodukter, produkter med upphovsrätt och användande och spridning reglerat i avtal, från flera olika tillverkare, inte bara Apple. Därför ifrågasätter jag att det görs reklam för den sidan i detta forum.

Jag tycker det är mer moraliskt riktigt att köpa program som man använder, än att skaffa köpprogram gratis. Bara för att man kan snatta i en butik, så innebär inte det att man måste göra det eller ens att det är bra att göra det. Att göra reklam för den sidan anser jag är som att göra reklam för att snatta i en butik.

När det gäller Apples mjukvaror så är de köp för vissa och gratis för andra, det handlar mycket om vad man har haft tidigare och vad man har för dator. Har man någon av de senare så är allt gratis hela vägen. Men oavsett detta så är det ändå så att det finns upphovsrätt och regler vid användandet. Och den hemsidan du sprider här, har inte bara Mavericks. De har olika köpprogram och därför vill jag poängtera att använder man den sidan så stödjer man i praktiken icke-auktoriserade länkar till köpprogram och program med upphovsrätt och använder man programmen som man skaffar från den sidan så kan det innebära att man begår en olaglig handling.

Nej jag stödjer inte alltid Apple i allt de gör. Men den sida vi diskuterar nu handlar inte bara om Apple. Det är en sida som ger gratislänkar till köpprogram och köpprodukter, produkter med upphovsrätt och användande och spridning reglerat i avtal, från flera olika tillverkare, inte bara Apple. Därför ifrågasätter jag att det görs reklam för den sidan i detta forum.

Jag tycker det är mer moraliskt riktigt att köpa program som man använder, än att skaffa köpprogram gratis. Bara för att man kan snatta i en butik, så innebär inte det att man måste göra det eller ens att det är bra att göra det. Att göra reklam för den sidan anser jag är som att göra reklam för att snatta i en butik.

Jaha, nu går du från att inledningsvis tycka att sajten är "en moraliskt tveksam sida", utan synpunkter på min länkning som sådan, till att såga sidan helt, plus att likna min länkning med "att göra reklam för att snatta i en butik". Om du till slut har bestämt dig för vad tycker kan du ju alltid anmäla mitt inlägg. Eller inte.

Ja, det där är en delikat och teknisk fråga. Vet man hur man använder internetverktyg så kan man exempelvis ladda ned bilder från sajter som det inte är meningen att man ska kunna ladda ned ifrån, inga namn nämnda och jag ger inga instruktioner. Förutom att tekniken finns i en känd, vanlig webbläsare. Jag får erkänna att jag gör det ibland, men bara för mitt eget höga nöjes skull, förstås. För det är måhända omoraliskt, men inte olagligt. På webben är nämligen alla länkar jämlika, men en del anser att en del länkar är mer jämlika än andra. Inline (hot) linking har alltid varit kontroversiell. Apples länk kan således moraliskt sett betraktas som Apples länk, men det är just bara en länk. Den är publik, om än inte marknadsförd eller gjord känd. Den är för den skull inte mindre offentlig för det, sett ur internets länkjämlikhetsperspektiv. Var och en får själv avgöra. Olagligt är det inte, länken finns där, och är tekniskt sett tillgänglig för var och en.

Har jag missuppfattat något? Jag klickade och det startades en nerladdning från IP-adressen 188.138.9.73, som väl inte tillhör Apple?

Har jag missuppfattat något? Jag klickade och det startades en nerladdning från IP-adressen 188.138.9.73, som väl inte tillhör Apple?

Jag kan inte svara på det, jag utgick från Raphaels inlägg ovan när jag skrev mitt eget. Det kanske inte alls är så att länken går till Apples server.

Hej.

Var laddar jag ner Mavericks? Jag hittar det inte på Mac App Store.

(Jag har aldrig "köpt" det, så det finns inte bland mina tidigare köp/nedladdningar.)

Tack.

(Jag har alla versioner från Public Beta av 10.0 till Yosemite, utom Mavericks. Jag missade att ladda ner den. :( )

Min fråga då, baserat på alla kommentarer om copyright eller inte på gratis program, bilder etc...

- Borde inte någon av oss som laddad ner Mavericks tidigare kunna ta ner det som en installations-fil och dropbox'a länken??

Eftersom det är en gratis programvara, och inte heller installerad/aktiverad - borde den ju inte heller va bunden till ett Apple ID och därför borde den ju kunna installeras på vilken dator som helst... Inte sant?

:policeman:

davidredjoy:

"Ja" på båda frågor.

Raphael:

Mavericks har som sagt alltid varit gratis och alltså inte ett köpprogram.

• 1 month later...

Perfekt! Har en Mac Pro som jag inte kunnat uppdatera från Mountain Lion för risk att mitt jobb stannade. Nu måste jag uppdatera då vissa program kräver minst Mavericks men så finns det inte längre kvar på app store. Yosemite klarar min dator inte lika bra

Den här tråden känns som att den är i gränslandet för brott mot forumregel nr 7.

Å andra sidan kan man få problem om man bara uppgraderar systemet och inte Apples övriga tillhörande i-Program. Risken är att något annat slutar fungera istället. Kanske ett medvetet val av Apple för att försvåra upphovsrättsintrång utan strul. Minns inte i och med vilken systemversion de började vara gratis. Men för alla som betalat för den sista versionen som inte var gratis borde alla versioner efter den vara tillgängliga på AppStore.

En av anledningarna till att jag lägger varje Mac OS X version på en USB-sticka när de finns tillgängliga på AppStore

Men för alla som betalat för den sista versionen som inte var gratis borde alla versioner efter den vara tillgängliga på AppStore.

Det håller jag med om.

Om du en gång laddat ner versionen med ditt Apple-ID så finns den versionen tillgänglig med samma Apple-ID. Men om du inte laddade ner innan Apple tog bort den för allmänheten så är det illa.

En av anledningarna till att jag lägger varje Mac OS X version på en USB-sticka när de finns tillgängliga på AppStore

Full hand. ;)

post-11001-0-71330300-1445943802_thumb.jpg

Orkar inte längre utan följer med strömmen och uppgraderar allt som uppgraderas kan. När sista versionen för min dator är utgiven löser det sig av sig självt. Då varken behöver jag eller kan jag uppgradera. Programutvecklarna är så illa tvungna att anpassa sina programvaror till senaste system.

Programutvecklarna är så illa tvungna att anpassa sina programvaror till senaste system.

Problemet är (för min del) att så inte sker. Jag skulle kunna ge flera tusen för en AppleWorks som fungerar på ett OS nyare än 10.6.8.

Det finns inga fullvärdiga ersättare, särskilt inte för databasdelen. Och absolut inte om man vill ha med alla layouter man skapat för olika listor och etiketter i databasdelen.

Problemet är (för min del) att så inte sker. Jag skulle kunna ge flera tusen för en AppleWorks som fungerar på ett OS nyare än 10.6.8.

Det finns inga fullvärdiga ersättare, särskilt inte för databasdelen. Och absolut inte om man vill ha med alla layouter man skapat för olika listor och etiketter i databasdelen.

Obegripligt att Apple inte skrev om Appleworks så att det fungerar i senare versioner av Mac OS X

Obegripligt att Apple inte skrev om Appleworks så att det fungerar i senare versioner av Mac OS X

Eller åtminstone behöll Rosetta. Det var ju redan skrivet och det fungerar. Det blir ju inget underhåll att tala om för att hålla det levande i nya OS-versioner.

Eller åtminstone behöll Rosetta. Det var ju redan skrivet och det fungerar. Det blir ju inget underhåll att tala om för att hålla det levande i nya OS-versioner.

Absolut, Apple har tappat stilen anser jag..

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...