Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kraschad Lacie-hårddisk?


Acromion

Rekommendera Poster

Sätter mitt näst sista hopp till er alla... Sista hoppet får bli att skicka iväg möget...

Min externa hårddisk från Lacie har tyvärr gått och blivit lite trasig verkar det som.
Vad som hände var detta;
Jag lade över mitt iPhoto-bibliotek från min MacBook till den externa hårddisken från Lacie. Funkade kanon att öppna iPhoto när hårddisken var i, alla foto osv funkade. Efter någon vecka krävdes en uppdatering av iPhoto på MacBooken. Jag genomförde denna, och efter uppdateringen hittar MacBooken inte Lacie-skivan längre. Det finns två skivor/portioner på hårddisken; Lacie som endast funkar med Mac och Exchange som funkar med både Mac och PC. Exchange-skivan fungerar fortfarande, men den andra kan inte hittas av någon dator vi testat med. Skivverktyget kan inte reparera den, bifogar skärmdump på vad skivverktyget säger om det hela...
Hårddisken är köpt 2011, har funkat finemang större delen av tiden.
Är den "kraschad"? Finns det något jag kan göra? Har fått prisoffert från en firma ev ska kunna laga detta, dock kommer det förmodligen kosta ca 7000kr, något jag är mindre sugen på...
Sätter mitt hopp till att det finns något snille här som har svar på mina frågor...
Ha det gott :)!
Sofie

post-78326-0-96168000-1441626353_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårddisken verkar inte vara trasig, däremot så är det problem med en av dina två partioner. Partitionen hittas av Skivverktyg, så den finns där. Att du inte kan nå innehållet beror på att filstrukturen har gått sönder.

Troligen kommer det att räddas genom att formatera om just den partitionen så fungerar den igen. Men, då förlorar du allt material på den partitionen. Dvs dina bilder försvinner.

Jag antar att du inte har en säkerhetskopia, dvs du har ingen backup-hårddisk av din externa hårddisk? Hårddiskar är förbrukningsvara, det händer saker med dem och det kan absolut hända saker med filsystemet.

Du kan prova att köra Skivverktyget några gånger till, ibland händer det att den kommer igång igen efter att Skivverktyg har fått försöka några gånger. Det beror då på att Skivverktyg lyckas reparera en mindre del och sedan när du kör den igen så kan det hända att den lyckas reparera lite till, och sen efter ett tag kan det hända att den har lyckats reparera tillräckligt för att den ska kunna köras. Värt att prova.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt disken sitta i en stund. Ibland mountas den efter ett tag så du kan säkerhetskopiera dina filer.

Dyker den inte upp efter ca 15min får du nog gå på filsystemet med något mer avancerat verktyg än Apples egna skivverktyg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tusen tack för svar!

Jag har försökt flera gånger sista månaderna att reparera med skivverktyget. Idag plötsligt när jag fibblat ett par gånger med det, så FUNKADE DET!! Vet inte hur jag lyckades, men nu har jag nog lyckats rädda allt och har fört över det till en ny extern hårddisk.

Ibland hjälper det tydligen att hota elektroniken lite :).

Happy day :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skivverktyg kan med fördel köras flera gånger. Har du backup nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...