Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Köpa Macbbok Air - bra att köpa nu? Satsar jag rätt?

Orfeus

Recommended Posts

Jag har fått ungefär 10000kr över och tänkte spendera dem på en ny dator. Jag behöver inget tyngre, så jag är sugen på en MacBook Air. Så innan jag kilar och köper en så vill jag stämma av läget med er som är mer insatta.

Jag har kikat på en med 13" skärm och måste ju hålla igen lite, men vill samtidigt inte vara dumsnål. Så jag tänkte köpa en med den lilla processorn - 1.6GHz och lägga på lite mer minne - 8GB. Tänker jag rätt, eller bör jag istället satsa på processorn med litet minne? Har jag förstått det rätt kan man inte uppgradera minnet efterhand?

Men visst borde jag ändå komma en bit på 1.6GHz om jag inte gör för stora saker? Likaså - den kommer väl hålla några år?

Nu ligger de ju på 11500kr - är det bra tillfälle att köpa nu?
Inga nya ligger i rännan nu snart?

Vad ska du göra med datorn?

Ska du redigera bilder ska du inte ha en AIr, skärmen är för dålig.

Minne ska du satsa på. Både OS och program blir allt mer RAM-hungriga med åren.

Senaste Macbook Air släptes i maj 2015 så det är helt Ok läge att köpa. Brukar komma ny version/modell en gång om året ungefär.

Du gör helt rätt att satsa på minnet snarare än processorn. Eventuellt bör du även överväga 256 gb hårddisk beroende på vad du skall ha datorn till.

Tack för svaren! :)

Är den dålig skärmen? Blev inte den bättre vid sista uppgraderingen?

Den kommer nog att användas mest till vanligt kontorsarbete - Words, Excel mm, vidare Evernote och lite Spotify. Så inget tungt och gör egentligen mycket i en iPad idag, men känner att det vore skönt med ett tangentbord och kunna jobba smidigare i flera fönster. Sen kanske lite filmtittande också...

"Bättre" är inte detsamma som att den blev "bra".

http://www.macworld.co.uk/review/mac-laptops/macbook-air-vs-macbook-comparison-3607058/

"If you like to watch films on your laptop you may be thinking that the MacBook Air would be better with its 16:9 aspect ratio – but the quality of the display is poor in comparison so you probably wouldn’t benefit all that much."

Okej, tack för svaret!

Har alltså en MacBook Pro bättre skärm?

Ja, den senaste Macbook Pro 13" med Retina-skärm. Bland det bästa du kan köpa och en helt underbar dator. Skriver på en själv just nu.

Retina-skärmen är ljusår bättre än den skärm som ingår i Macbook Air. Därmed är det inte sagt att skärmen i Air är dålig. Medioker är väl ett bättre ord men det beror givetvis hur mycket du använder datorn.

Skärmen på en Air har sämre färgrymd och är inte helt färgkorrekt och sämre betraktningsvinkel. Retina är det bästa som finns på marknaden över huvudtaget. Så innan vi vande oss vid retinaskärm var Air hyfsad. Med din beskrivning så räcker en Air väl till. Men som sagt var om du ska bildbehandla räcker den inte till. Men då kan du köpa en bra extern skärm för 13" är inte mycket att bildbehandla med överhuvudtaget.

MacBook Pro 13" med Retina-skärm har en fantastisk, underbar skärm.

MacBok Air 13" har en skärm som är ungefär lika bra/dålig som de flesta bärbara datorer av andra märken. Den fungerar alldeles utmärkt till Word, Excel, websurfning o. dyl. Ska du däremot redigera foton för att ställa upp i foto-tävlingar ska du inte ha en Air.

MacBook Pro Retina 13" är betydligt dyrare än Air.

Hej igen!

Idag var jag förbi MediaMarkt för att kolla på skärmen. De sålde instegsmodellen med 13" och alltså 4GB minne för 8990kr. Så att få upp minnet till 8GB skulle alltså kosta omkring 2500kr.

Så jagfunderar ändå på den lilla varianten, men samtidigt känner jag mig lite osäker. Hur pass viktigt är det egentligen med det extra minnet? Kommer jag märka någon skillnad med enklare program?

Egentligen har jag ju inte råd med mellanskillnaden, men vill ju heller inte vara dumsnål...

Så är 4gb ändå okej?

4 GB räcker till det som det räcker till. Grafikkretsen lånar runt en 0,5 GB av RAM, så det fattas lite direkt. OS X behöver 0,5 till 1 GB RAM. En modern webbläsare 0,5 till 1 GB RAM. Uppsidan är att Yosemite har minneskomprimering så 4 GB motsvarar i praktiken kanske 6 GB. Uppsida två är att om minnet ändå inte räcker och OS X börjar slänga iväg tillfälliga filer till hårddisken så har du en våldsamt snabb hårddisk som gör gott.

...

Visst fungerar det ( vad det nu betyder... ). Köper du den på den premissen att du har klent med stålars och vet att burken har vissa begränsningar så ok. Men själv skulle jag inte göra det.

bättre du satsar på mer minne än stor ssd,då minnena inte går att uppgradera,däremot går det byta till större ssd om man vill,alternativt använda sig av en extern hd

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...