Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Arkivering av mejl i Mail

Datorkanin

Recommended Posts

Det börjar bli lite fullt i inkorgen, och tänkte då testa arkiveringsfunktionen. Hittade bara instruktioner för Mavericks, http://www.macobserver.com/tmo/article/os-x-archiving-messages-from-apple-mail men tänkte att det säkert funkar likadant. Alla menyer stämmer fortfarande med instruktionerna.
Men: inget händer. Jag markerar samtliga brev jag vill ha, väljer "Flytta till" och väljer en ny mapp jagskapat enkom för detta på min dator (enl instruktionerna, dvs. en folder inuti Mail). Men nej. Inget flyttas alls. Inget felmeddelande får jag heller.

Testade även att välja "Arkivera" direkt, men då verkar bara kopior skapas, alla ligger kvar i Inkorgen PLUS i en ny Arkiv-mapp i Mails vänsterkant.

Någon som har idéer på hur det ska lösas?

Tack på förhand.

(OS 10.10.5, Mail 8.2)

Skapa då kopior först.

När du verifierat att de finns så kan du radera "originalen" från inkorgen. Glöm inte att tömma papperskorgen.

Skapa då kopior först.

När du verifierat att de finns så kan du radera "originalen" från inkorgen. Glöm inte att tömma papperskorgen.

Fast det är ju kopior jag inte lyckas med. Alls.

Dvs: jag får över en del mail till en arkiv-mapp om jag flyttar dem, men inte alla samtidigt. Inga felmeddelanden heller om att det är för många brev eller så.

Hur många meddelanden kopierar du?

Hur länge väntar du innan du tycker att det inte funkar?

Hur många meddelanden kopierar du?

Hur länge väntar du innan du tycker att det inte funkar?

Det är ett antal tusen, så jag förstår om den tycker det är jobbigt, men då vill jag gärna ha andra tips på smidiga lösningar.

Jag har väntat någon halvtimme och startat om programmet.

Det är ett antal tusen, så jag förstår om den tycker det är jobbigt, men då vill jag gärna ha andra tips på smidiga lösningar.

Jag har väntat någon halvtimme och startat om programmet.

Hur mycket är ett "antal"? 1, 10 100 eller 1000?

Om det är fler än(säg) 5000 mail så kan en halvtimme vara för kort tid.

Kolla i Aktivitetskontroll. Har du någon diskaktivitet? Drar Mail någon CPU?

Hur mycket är ett "antal"? 1, 10 100 eller 1000?

Om det är fler än(säg) 5000 mail så kan en halvtimme vara för kort tid.

Kolla i Aktivitetskontroll. Har du någon diskaktivitet? Drar Mail någon CPU?

Tack, det var ett mer konkret svar. Ska köra och kolla Aktivitetskontroll nästa gång jag sätter igång att testa, nu blev jag mest frustrerad över att det inte kom ett endaste meddelande om varken bu eller bä. Får återkomma.

Du borde fått över några meddelanden på en halvtimme, kanske 1000 stycken.

Men innan skrev du att "jag får över en del mail till en arkiv-mapp om jag flyttar dem" och nu att du inte fått över några alls.

I vilket fall som helst så verkar Mail inte fungera som det ska. Du ska kanske testa en säker start? Det kan hjälpa mot diverse "skumma" fel.

https://support.apple.com/sv-se/HT201262

Starta om som vanligt innan du testar igen.

Du borde fått över några meddelanden på en halvtimme, kanske 1000 stycken.

Men innan skrev du att "jag får över en del mail till en arkiv-mapp om jag flyttar dem" och nu att du inte fått över några alls.

I vilket fall som helst så verkar Mail inte fungera som det ska. Du ska kanske testa en säker start? Det kan hjälpa mot diverse "skumma" fel.

https://support.apple.com/sv-se/HT201262

Starta om som vanligt innan du testar igen.

Jag fick installera om hela systemet, för efter att ha ringt AppleCare och ordnat upp skräpet så vägrade den starta, inte ens med säker start.

Den viktigaste läxan: "Arkivera" innebär att en KOPIA görs, inte att något flyttas. Det verkar bättre att låta bli den funktionen helt och stället skapa nya mappar benämnda efter årtal och FLYTTA något hundratal brev åt gången till varje mapp. Hoppas det kommer fungera när jag orkat göra detta (kör på webmail tills jag orkar).

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...